Svar: Vælling
28. juli 2022
Alder:
7 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med, at lille Elias pludselig meldte sin ankomst, det lyder rigtig dejligt med sådan en lille ny, selvom I har haft en lidt voldsom start:)
For at svare på dit spørgsmål omkring vælling først - så ja, du må gerne give ham en flaske vælling. Du kan give den om aftenen, som en del af putteritualet kl. 20, du kan også give ham den som en drømmeflaske sen aften, før du selv går i seng.
Vælling har været taget ud af det danske marked i nogle år, og her har nogle familier valgt at lave det selv, men nu er det kommet tilbage igen, så du kan i dag købe vælling, der blot skal blandes op med vand, det laver Semper.
Vælling er lavet med gryn/mel/korn, og derfor oplever nogle forældre, at det mætter lidt mere end modermælkserstatning. Det tæller dog som et mælkemåltid, og vil således normalt erstatte en amning - det vil sige, at du kan give flaske i stedet for at amme. Du kan dog også prøve at amme først og så supplere med en flaske efterfølgende, det kan fungere for nogen og samtidig være med til at gøre, at amningen lettere bibeholdes. Der er naturligt en risiko for, at jo mere flaske du giver, og jo mindre du ammer, jo mere nedsættes din mælkeproduktion, og amningen stopper.
Da amningen lyder til at køre rigtig godt for jer, og da Elias nu er 7 måneder gammel, så kan det sagtens være sådan, at en flaske om aftenen ingen problemer vil give, men jeg skal fortælle dig, at flaskegivning kan påvirke amningen. Når det så er sagt, så synes jeg, at det er værd at forsøge, hvis Elias vil tage imod en flaske, kan det aflaste dig rigtig meget og give lidt ro. Jeres start har været fyldt med en del gråd og uro, og jeg kan godt forstå, hvis I efterhånden har brug for mere ro og overskud, så kan flasken være med til at give dette, så er det en god prioritering. Samtidig skal du naturligt overveje, hvad jeres planer er fremover, for hvis du gerne vil tilbage på arbejde før Elias er et år, så kan det være rigtig godt, hvis han vil tage imod en flaske, så andre lettere vil kunne passe ham. Har han aldrig fået flaske før, er det ikke sikkert, at han vil have den...
De fleste børn har brug for 4 mælkemåltider i 7 måneders alderen, og det kan hos jer f.eks. godt være 3 amninger og 1 flaske. I 8-9 månederes alderen skrues ofte ned til 3 amninger/flasker, og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger/flasker:)
Du nævner, at I er godt igang med skemaden, og det er super godt. Det lyder meget fint med de 3 måltider skemad - derudover må du meget gerne begynde at indføre mellemmåltider nu, så han får morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover mellemmåltider formiddag og eftermiddag.
Du nævner også, at I ikke rigtig har nogen rytme omkring søvn, og jeg tænker, at det netop vil være oplagt at begynde at indføre dette nu. Det vil naturligt hjælpe dig, så dagen ikke skrider for jer, og det vil også være med til at give lidt mere overblik og dermed overskud, hvis du begynder nogenlunde at kunne regne med, hvornår Elias sover og spiser:)
Du skriver, at du putter kl. 10, 16, og 20 til nat. Og det ser ud som om, at Elias derfor sover ret godt om dagen og ofte sover sent, altså har en lidt sen rytme. Det må han naturligt gerne have. Jeg har derfor forsøgt at lave en dagsplan ud fra dine angivne tider, og som samtidig kan passe til et barn på 7 måneder:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre...
Morgen 7.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 10 og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen. Sover her måske 2-2.5 time...
Frokost 12.30-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, små bidder af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller andre rester fra aftensmaden. Vand af kop.
I leger, hygger, tumler osv.
Eftermiddag 14: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur omkring kl. 16... sover her en kortere lur, måske en god times tid.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad til hånden, maden gøres gradvist grovere og får naturligt mere og mere bid. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Ammes og/eller tilbydes vælling og puttes til natten ca. kl 20 som nu.
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes en drømmeflaske med vælling her og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
I skal nok gå ud fra, at han har behov for at sove ca. 14.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover f.eks. 3.5 time i løbet af dagen, så vil han have behov for at sove ca. 11 timer om natten f.eks. fra kl 20 til 07. Sover han mere om dagen, så vil hans nattesøvn naturligt blive kortere, og det kan også være med til at forklare en del af hans natteuro. Det betyder ikke, at han ikke gerne må sove længere dagslure, det er mere for at sige, at der kan være flere faktorer, som spiller ind, og som I er nødt til at kikke på, ligesom hele dagens rytme og plan påvirker nattesøvnen :)
Jeg håber derfor, at mine tanker og forslag til dagsplan, giver lidt idé om, hvordan I kan komme videre, og at du derfor er hjulpet videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke, glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske