Svar: Vil pludselig ikke drikke vand

2. april 2020

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Med den alder, jeres datter har, så skyldes afvisningen af vand (og mad) ofte en øget selvstændighedstrang og en lyst til at gøre tingene mere selv. Jeg tænker derfor, at I skal forsøge at undgå at "sprøjte" vand i munden på jeres datter, fordi hun så naturligt vil føle sig presset og derfor afvise mere og mere.. :)

Du skriver, at I har forsøgt med en tudkop - er det en gammeldags slags, hvor vandet løber ud, når blot koppen tippes og med to hanke? Det vil være en fordel med denne type, fordi hun kan holde koppen med begge hænder og drikke uden at skulle sutte eller suge, vandet vil komme let og helt af sig selv, og det vil netop give hende en følelse af, at det her kan hun selv styre - og det er en sjov og en rar følelse.

Nogle børn vil også rigtig gerne drikke vand af en vandflaske med tut. Du kan prøve at købe en flaske kildevand, der er lavet på denne måde og se, om hun vil synes, at dette er sjovere og derfor drikke mere.

Jeg har ...

Annonce

... enkelte gange oplevet børn helt ned i jeres datters alder drikke af sugerør. Det har været små brikjuice, som de meget fint har kunne tømme via sugerøret, så det kan også være en måde at få ekstra væske i hende på... selvom hun ikke bør få for meget saft eller juice med den alder hun har - væske skal hun dog have... Når det så er sagt, så er det højst usandsynligt, at hun ikke vil drikke på et tidspunkt. Hun skal naturligvis have vand sammen med sin mad, og det at spise, vil naturligt også give behov for væske.

Stadig får hun også bryst/flaske, hvilket også vil sikre en stor del af hendes væskebehov. Det vil være passende med 3 amninger eller flasker i døgnet nu :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal naturligvis holde øje med hendes vandladninger og så længe hun tisser og har gode våde bleer, så er det rigtig fint - også selvom du synes, at hun drikker mindre vand, end du synes hun bør...

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.