Svar: Vil pludselig ikke drikke vand
2. april 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Med den alder, jeres datter har, så skyldes afvisningen af vand (og mad) ofte en øget selvstændighedstrang og en lyst til at gøre tingene mere selv. Jeg tænker derfor, at I skal forsøge at undgå at "sprøjte" vand i munden på jeres datter, fordi hun så naturligt vil føle sig presset og derfor afvise mere og mere.. :)
Du skriver, at I har forsøgt med en tudkop - er det en gammeldags slags, hvor vandet løber ud, når blot koppen tippes og med to hanke? Det vil være en fordel med denne type, fordi hun kan holde koppen med begge hænder og drikke uden at skulle sutte eller suge, vandet vil komme let og helt af sig selv, og det vil netop give hende en følelse af, at det her kan hun selv styre - og det er en sjov og en rar følelse.
Nogle børn vil også rigtig gerne drikke vand af en vandflaske med tut. Du kan prøve at købe en flaske kildevand, der er lavet på denne måde og se, om hun vil synes, at dette er sjovere og derfor drikke mere.
Jeg har enkelte gange oplevet børn helt ned i jeres datters alder drikke af sugerør. Det har været små brikjuice, som de meget fint har kunne tømme via sugerøret, så det kan også være en måde at få ekstra væske i hende på... selvom hun ikke bør få for meget saft eller juice med den alder hun har - væske skal hun dog have... Når det så er sagt, så er det højst usandsynligt, at hun ikke vil drikke på et tidspunkt. Hun skal naturligvis have vand sammen med sin mad, og det at spise, vil naturligt også give behov for væske.
Stadig får hun også bryst/flaske, hvilket også vil sikre en stor del af hendes væskebehov. Det vil være passende med 3 amninger eller flasker i døgnet nu :)
Du skal naturligvis holde øje med hendes vandladninger og så længe hun tisser og har gode våde bleer, så er det rigtig fint - også selvom du synes, at hun drikker mindre vand, end du synes hun bør...
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske