Svar: Øjenbrynsfarve

5. marts 2024

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Tak for dit brev - og først - stort tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt, at du venter dig, og det lyder som om, at det hele skrider stille og roligt fremad :)

Dernæst - ro på :) Du fortæller, at du generelt har udskiftet alle dine produkter med svanemærket, du spiser økologisk, du rører ikke alkohol, du dyrker regelmæssig motion - du sørger virkelig for at passe på dit ufødte barn og dig selv, og det er så fint.

At du har farvet øjenbryn nogle gange, tænker jeg ikke umiddelbart er et problem. Det er du helt sikkert ikke den eneste, der har gjort. Rigtig mange gravide opdager ikke, at de er gravide, før de er flere uger henne, og i den periode kan de både indtage alkohol, farve hår, rense kattebakker og meget andet - og du har jo netop taget en masse hensyn. Derudover fortæller du at ...

Annonce

... farven, som du har brugt, ikke indeholder hormonforstyrrene stoffer, hvilket jo er rigtig godt.

Prøv derfor at tage det roligt, tænke fremad og prøv at nyde din graviditet. Sørg for at spise sundt, varieret, og få de vitaminer og mineraler, som er vigtige - folsyre, d-vitamin, jern og kalk. Læs f.eks. sundhedsstyrelsens pjece "Sunde vaner før, under og efter graviditet" :) Sørg også for at drikke vand og få hvile i løbet af dagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der sker rigtig meget i din mave lige nu. Og jeg vil anbefale dig meget at lytte til min podcast "Din graviditet - uge for uge". Den kan høres via Podimo. Glæd dig over alle de små forandringer, som du møder:)

Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen, og jeg glæder mig til at følge dig og den lille i din mave videre frem:) Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.