Svar: Mærke liv

3. oktober 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Det lyder som om, at graviditeten skrider stille og roligt frem, hvor er det bare dejligt:)

Jeg tror faktisk, at det er liv, du mærker. De små bobler, der lige nu føles som luft i maven og fornemmelsen af en fisk, der måske slår med halen kortvarigt - det lyder som liv :) Det kan også føles som sommerfugle, der flakser med vingerne, eller det kan føles som blide strøg på indersiden af maven.

Det er meget forskelligt, hvornår man mærker liv første gang, og det er helt naturligt, at man som førstegangsgravid mærker liv senere, end når man har været gravid før og venter sig igen. Du ved jo ikke, hvad det er du skal mærke og fornemme, og du bliver naturligt i tvivl de første gange, om det egentlig er liv, du mærker:)

Du bør mærke liv omkring uge 18-22, og fra uge 24 og frem bør du mærke liv hver dag. I takt med at den lille i din mave bliver større og stærkere, så vil du kunne mærke små puf og spark, og hen af vejen vil bevægelserne også kunne ses og mærkes udefra. Men lige nu vil det være som små bobler, der som nævnt f.eks. kan føles som om, at du har luft i ...

Annonce

... maven.

De fleste gravide vil opleve flest bevægelser mellem graviditetsuge 28-32, herefter bliver pladsen i livmoderen mindre, så den lille har ikke så meget plads at bevæge sig på, og du vil til den tid ofte kunne mærke, at den lilles bevægelser er mere møvende med små puf. Nogle gange vil man kunne se, at maven bliver helt skæv, nogle gange kan man mærke, at barnet drejer sig, eller at en fod eller hånd glider eller ruller på indersiden af maven, nogle gange kan man også mærke og opleve, at den lille hikker.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er først, hvis du efter graviditetsuge 24+0 mærker markant færre eller ingen bevægelser, at du skal reagere og kontakte dit fødested. Det kan være en god idé at drikke et glas koldt vand, og så kan du lægge dig ned med hænderne på maven og slappe af. Du må meget gerne synge eller snakke til dit barn, eller måske ligge og lytte til lidt musik eller lignende.

Det er rigtigt spændende, at du skal til scanning, og det bliver dejligt for dig, at du kan se den lille i din mave:)

Rigtig meget held og lykke med det hele, og jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder