Svar: Mærke liv
3. oktober 2022
Alder:
0 mdr.
Kære du
Det lyder som om, at graviditeten skrider stille og roligt frem, hvor er det bare dejligt:)
Jeg tror faktisk, at det er liv, du mærker. De små bobler, der lige nu føles som luft i maven og fornemmelsen af en fisk, der måske slår med halen kortvarigt - det lyder som liv :) Det kan også føles som sommerfugle, der flakser med vingerne, eller det kan føles som blide strøg på indersiden af maven.
Det er meget forskelligt, hvornår man mærker liv første gang, og det er helt naturligt, at man som førstegangsgravid mærker liv senere, end når man har været gravid før og venter sig igen. Du ved jo ikke, hvad det er du skal mærke og fornemme, og du bliver naturligt i tvivl de første gange, om det egentlig er liv, du mærker:)
Du bør mærke liv omkring uge 18-22, og fra uge 24 og frem bør du mærke liv hver dag. I takt med at den lille i din mave bliver større og stærkere, så vil du kunne mærke små puf og spark, og hen af vejen vil bevægelserne også kunne ses og mærkes udefra. Men lige nu vil det være som små bobler, der som nævnt f.eks. kan føles som om, at du har luft i maven.
De fleste gravide vil opleve flest bevægelser mellem graviditetsuge 28-32, herefter bliver pladsen i livmoderen mindre, så den lille har ikke så meget plads at bevæge sig på, og du vil til den tid ofte kunne mærke, at den lilles bevægelser er mere møvende med små puf. Nogle gange vil man kunne se, at maven bliver helt skæv, nogle gange kan man mærke, at barnet drejer sig, eller at en fod eller hånd glider eller ruller på indersiden af maven, nogle gange kan man også mærke og opleve, at den lille hikker.
Det er først, hvis du efter graviditetsuge 24+0 mærker markant færre eller ingen bevægelser, at du skal reagere og kontakte dit fødested. Det kan være en god idé at drikke et glas koldt vand, og så kan du lægge dig ned med hænderne på maven og slappe af. Du må meget gerne synge eller snakke til dit barn, eller måske ligge og lytte til lidt musik eller lignende.
Det er rigtigt spændende, at du skal til scanning, og det bliver dejligt for dig, at du kan se den lille i din mave:)
Rigtig meget held og lykke med det hele, og jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske