Svar: Mærke liv

3. oktober 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Det lyder som om, at graviditeten skrider stille og roligt frem, hvor er det bare dejligt:)

Jeg tror faktisk, at det er liv, du mærker. De små bobler, der lige nu føles som luft i maven og fornemmelsen af en fisk, der måske slår med halen kortvarigt - det lyder som liv :) Det kan også føles som sommerfugle, der flakser med vingerne, eller det kan føles som blide strøg på indersiden af maven.

Det er meget forskelligt, hvornår man mærker liv første gang, og det er helt naturligt, at man som førstegangsgravid mærker liv senere, end når man har været gravid før og venter sig igen. Du ved jo ikke, hvad det er du skal mærke og fornemme, og du bliver naturligt i tvivl de første gange, om det egentlig er liv, du mærker:)

Du bør mærke liv omkring uge 18-22, og fra uge 24 og frem bør du mærke liv hver dag. I takt med at den lille i din mave bliver større og stærkere, så vil du kunne mærke små puf og spark, og hen af vejen vil bevægelserne også kunne ses og mærkes udefra. Men lige nu vil det være som små bobler, der som nævnt f.eks. kan føles som om, at du har luft i ...

Annonce

... maven.

De fleste gravide vil opleve flest bevægelser mellem graviditetsuge 28-32, herefter bliver pladsen i livmoderen mindre, så den lille har ikke så meget plads at bevæge sig på, og du vil til den tid ofte kunne mærke, at den lilles bevægelser er mere møvende med små puf. Nogle gange vil man kunne se, at maven bliver helt skæv, nogle gange kan man mærke, at barnet drejer sig, eller at en fod eller hånd glider eller ruller på indersiden af maven, nogle gange kan man også mærke og opleve, at den lille hikker.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er først, hvis du efter graviditetsuge 24+0 mærker markant færre eller ingen bevægelser, at du skal reagere og kontakte dit fødested. Det kan være en god idé at drikke et glas koldt vand, og så kan du lægge dig ned med hænderne på maven og slappe af. Du må meget gerne synge eller snakke til dit barn, eller måske ligge og lytte til lidt musik eller lignende.

Det er rigtigt spændende, at du skal til scanning, og det bliver dejligt for dig, at du kan se den lille i din mave:)

Rigtig meget held og lykke med det hele, og jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

22. maj 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kommer jeg til at elske mit barn

Kære Helen. Kommer alle mødre til at elske deres børn og blive glade for...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.