Svar: Moderkage biopsi

23. august 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt frem som forventet :)

Det er rigtig dejligt, at din nakkefoldsscanning har givet lav risiko, men jeg forstår godt, at du gerne vil have lavet en udvidet kromosomundersøgelse, og at du derfor følger sygehusets anbefaling om en moderkagebiopsi.

Når du skal have lavet en moderkagebiopsi, så vil man først scanne din mave, for at se hvor moderkagen ligger placeret. Selve moderkageprøven tages med en tynd nål, som stikkes gennem maveskindet. Man tager små bitte stykker af væv ud af moderkagen, og det betyder, at "nålen vil køre frem og tilbage et par gange". Dette vil du kunne mærke, nogle kvinder oplever det som at få taget en blodprøve, andre kvinder oplever det værre - og så er der også kvinder, der ikke oplever selve stikket/udtagningen så slemt, men som siger, at det mere er tanken om, at prøven tages, som er svær.

Der scannes hele tiden imens prøven tages, så man holder øje med, at man netop rammer moderkagen, og at man hele tiden er på afstand af det lille barn. Der er ofte to personer til stede, både en læge og en sygeplejerske eller sonograf.

Det hele tager ofte 1/2 times tid, og du ...

Annonce

... skal ligge og vente 15-30 minutter efterfølgende, før du kan tage hjem.

Efter prøven anbefales det, at du tager det med ro i et døgn - og når der er gået 24 timer, så kan du genoptage dine vanlige aktiviteter.

Nogle kvinder oplever at få ubehag i form af tyngdefornemmelse eller menstruationslignende smerter. Disse aftager ofte i løbet af det første døgn. Opstår der sivende fostervand, blødning eller vedvarende stærke smerter skal du kontakte fødestedet, din egen læge eller vagtlægen (1813) - det er lidt forskelligt alt efter, hvor i landet man bor.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Risiko for at abortere er lille. Der er mindre en 0.5 % risiko og undersøgelser tyder på, at risikoen for at abortere er højere, hvis fosteret har en kromosomafvigelse, end hvis fosteret ikke har en kromosomafvigelse.

Det er lidt forskelligt, hvor hurtigt man får svar - men svaret kommer ofte inden for ca. 10 hverdage, og svaret vil komme i din e-boks. Nogle gange vil man også blive ringet op af en læge.

Hvis du ønsker at få at vide, om det er en dreng eller pige, du venter, så vil moderkagebiopsien også kunne give svar på dette:)

Jeg håber, at dette hjælper dig videre og også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor