Svar: Moderkage biopsi
23. august 2022
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt frem som forventet :)
Det er rigtig dejligt, at din nakkefoldsscanning har givet lav risiko, men jeg forstår godt, at du gerne vil have lavet en udvidet kromosomundersøgelse, og at du derfor følger sygehusets anbefaling om en moderkagebiopsi.
Når du skal have lavet en moderkagebiopsi, så vil man først scanne din mave, for at se hvor moderkagen ligger placeret. Selve moderkageprøven tages med en tynd nål, som stikkes gennem maveskindet. Man tager små bitte stykker af væv ud af moderkagen, og det betyder, at "nålen vil køre frem og tilbage et par gange". Dette vil du kunne mærke, nogle kvinder oplever det som at få taget en blodprøve, andre kvinder oplever det værre - og så er der også kvinder, der ikke oplever selve stikket/udtagningen så slemt, men som siger, at det mere er tanken om, at prøven tages, som er svær.
Der scannes hele tiden imens prøven tages, så man holder øje med, at man netop rammer moderkagen, og at man hele tiden er på afstand af det lille barn. Der er ofte to personer til stede, både en læge og en sygeplejerske eller sonograf.
Det hele tager ofte 1/2 times tid, og du skal ligge og vente 15-30 minutter efterfølgende, før du kan tage hjem.
Efter prøven anbefales det, at du tager det med ro i et døgn - og når der er gået 24 timer, så kan du genoptage dine vanlige aktiviteter.
Nogle kvinder oplever at få ubehag i form af tyngdefornemmelse eller menstruationslignende smerter. Disse aftager ofte i løbet af det første døgn. Opstår der sivende fostervand, blødning eller vedvarende stærke smerter skal du kontakte fødestedet, din egen læge eller vagtlægen (1813) - det er lidt forskelligt alt efter, hvor i landet man bor.
Risiko for at abortere er lille. Der er mindre en 0.5 % risiko og undersøgelser tyder på, at risikoen for at abortere er højere, hvis fosteret har en kromosomafvigelse, end hvis fosteret ikke har en kromosomafvigelse.
Det er lidt forskelligt, hvor hurtigt man får svar - men svaret kommer ofte inden for ca. 10 hverdage, og svaret vil komme i din e-boks. Nogle gange vil man også blive ringet op af en læge.
Hvis du ønsker at få at vide, om det er en dreng eller pige, du venter, så vil moderkagebiopsien også kunne give svar på dette:)
Jeg håber, at dette hjælper dig videre og også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske