Svar: NF og blodprøver

28. juni 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære søde du

Tak for dit brev, og hvor dejligt at graviditeten skrider stille og roligt fremad, og at du har det godt, og generelt har en god fornemmelse i kroppen:) Prøv at sige til dig selv og holdt fast i at alt indtil videre er gået rigtig fint:)

Doubletest er baseret på en blodprøve, hvor man analyserer to proteiner - deraf navnet doubletest. De to proteiner er beta-HCG og PAPP-A, som begge dannes i moderkagen.

De målte værdiger for beta-HCG og PAPP-A påvirkes af mange faktorer - f.eks. din vægt, din etnicitet, om du ryger, om du er blevet gravid via IVF, har fået hormonstimulation, om du venter mere end et barn, har sukkersyge og meget mere. Det er også sådan, at din koncentration af beta-HCG og PAPP-A kan ændre sig fra dag til dag i løbet af graviditeten. Derfor kan du ikke kun se på de enkelte blodprøver, men er nødt til at vente på din scanning - og den udregning, som her bliver lavet. Risikoberegningen laves ud fra alle ovenstående faktorer, din alder, samt målingen af barnets nakkefold. Og sandsynligheden for kromosomafvigelse, udregnes via software, der netop tager alle faktorer med i beregningen.

Nakkefoldsscanningen skal udføres i perioden 11+4 til 13+6. Du har fået tid, når du er 12+6 og det lyder rigtig fint, selvom det er svært at vente :) Det er også sådan, at hvis blodprøven (doubletesten) tages før 10 uge, så tyder det på, at den giver et mere specifik resultat, og du har fået den taget i uge 8-9, så også her er det, som det helst skal være:)

Nifty test eller NIPT, er en blodprøve, hvor man ser på dit blod, fordi der i dit blod vil findes arvemateriale fra det barn, som du venter. Man kan derfor ud fra denne blodprøve bestemme sandsynligheden for de hyppigste alvorlige kromosomafvigelser hos barnet, dog kan man ikke finde alle alvorlige kromosomafvigelser. Blodprøven kan tidligst tages i graviditetsuge 10-11, og ofte får du svar efter indenfor 10 dage.

Viser NIPT lav sandsynlighed for, at man venter et barn med en kromosomafvigelse, er det meget usandsynligt, at barnet har trisomi 21 (Downs syndrom), trisomi 18 (Edwards syndrom) eller trisomi 13 (Pataus syndrom). Blodprøven er derfor meget nøjagtig. Nogle gange kan svaret dog være inkonklusivt, det vil sige, at man ikke kan give give noget svar ud fra prøven, f.eks. fordi der er for lidt arvemateriale fra barnet i blodprøven.

Hvis man får et unormalt NIPT-svar, så bør dette følges op af en moderkageprøve eller fostervandsprøve, da falsk positive svar kan forekomme. Sundhed.dk skriver blandt andet, at undersøgelser lavet ...

Annonce

... på danske tal viser, at hvis man laver NIPT i stedet for moderkageprøve, finder man kun ca. 75% af de kromosomafvigelser, som man ville have fundet ved at lave en udvidet kromosomanalyse på moderkagevæv udtaget ved en moderkageprøve.

Der er ingen risiko for dig eller dit barn ved at få foretaget en niftytest eller NIPT. Og du kan naturligvis godt spørge, om det er muligt at få lavet en NIPT. Jeg forestiller mig dog, at du vil få at vide, at du skal gøre dette privat, da vi i Danmark har et tilbud om doubletest og NF-skanning, og NIPT ofte laves, hvis man ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve - og vælger du at få foretaget NIPT privat, så er det ret dyrt - sandsynligvis omkring 4500 kr. - men det er naturligt en mulighed.

Om NIPT er det rette for dig, kan du kun selv vurdere, så tal med din mand omkring det og find ud af, hvad I tænker. Det kan naturligt være med til at give dig ro, hvis prøven viser lav risiko, og det kan være rigtig rart at få be- eller afkræftet, om der ses ekstra kromosomer (trisomier), ligesom man ofte også vil kunne fortælle dig sandsynligheden for barnets køn... MEN modsat kan det også gøre dig unødigt bekymret, hvis man f.eks. ikke kan finde arvemateriale nok, og du får et inkonklusivt svar, eller hvis blodprøven viser høj sandsynlighed... Testen er forbundet med større risiko for inkonklusivt resultat, hvis du vejer mere end 90 kg.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det sikreste svar du kan få, får du via en moderkageprøve (eller fostervandsprøve), og du vil naturligt få dette tilbudt, hvis der i dine blodprøver eller scanning er noget, der tyder på, at der kan være en kromosomafvigelse. Ved en moderkageprøve undersøger man alle fosterets kromosomer, og du vil normalt få lavet det, der kaldes kromosom mikroarray.

Jeg kan godt forstå, at du stresser over det, for det er en rigtig hård ventetid! Hos 95% af de gravide viser undersøgelserne (doubletest og nakkefoldsscanning) lav sandsynlighed for kromosomafvigelse, og det er værd at huske på, at selvom undersøgelsen viser øget sandsynlighed, så er det stadig mest sandsynligt, at fosteret har normalt kromosomer. Sandsynligheden er øget, når den er 1 ud af 300 eller mere f.eks. 1 ud af 50. Får du en sandsynlighed på 1 ud af 300 så betyder det, at fosteret har normale kromosomer i 299 tilfælde, og kun i 1 tilfælde ud af 300 vil det have en kromosomafvigelse.

Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen, og håber I finder ud af, hvad der er bedst for jer - og så sender jeg dig også et stort knus herfra:)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer