Svar: Hormonbehandling

7. juli 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Charlotte

Mang ekvinder har det der hedder polycystiske ovarier (æggestokke) hvilket betyder at der dannes unormalt mange ægblærer i æggestokkene, og at disse ægblærer i stedet for at være placeret jævnt i æggestokken, oftest ligger som en perlerække i yderkanten, mens midten er fyldt med et tæt væv. Hos nogle kvinder vil æggestokken også være større end normalt.

Man betegner dette PCO og ud fra din beskrivelse vil jeg tror at det er det der er tale om hos dig. Du kan sikkert finde flere oplysninger ved at søge på dette (PCO) på nettet. Du kan f.eks. læse på www.pcoinfo.dk

Hvis der er tale om PCO så vil det være en god idé at få hormonbehandling, når du ønsker at ...

Annonce

... blive gravid. HOrmonbehandling sikrer for det første en regelmæssig afstødning af slimhinden og for det andet en normal ægudvikling og ægløsning, hvilket jo er nødvendigt når man ønsker at blive gravid.

Der findes flere former for hormonbehandling og jeg tør ikke sige noget om chancerne for graviditet. Jeg kan desværre heller ikke sige noget om generne, da det jo kan variere efter hvilken form for hormon man får og hvordan man er som kvinde. Det er rigtigt at nogen tager på i vægt, men der er jo også kvinder som tager på, når de får p-piller, så igen er det meget individuelt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg krydser fingre for jer,- det skal nok lykkes. Rigtig mange gange held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor