Svar: Hårfarvning
9. maj 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Dejligt at I arbejder på at få en lille :)
Min umiddelbare tanke er at det vil være rigtig godt at få farvet og ordnet dit hår inden du bliver gravid - for ligeså snart du er gravid, så anbefales det ikke ...
Det kan dog ikke undgås at de kemikalier vi omgiver os med naturligt vil gå ind i vores krop og de vil kunne overføres til barnet - det gælder alt lige fra hårfavning, parfume, shampoo, maling osv. og undersøgelser viser at vi har en del stoffer i vores krop, som ligesom lagrer sig der og derfor kan overføres til barnet - også selvom de ikke påføres under graviditeten.
Du kan læse mere på hjemmesiden babykemi.dk, som er lavet af miljøstyrelsen.
Så hårfarve vil sandsynligvis kunne påvirke dit barn i en eller anden grad uanset hvornår du får håret farvet ... men det er klart at det vil påvirke mere, hvis du får det gjort under graviditeten. Så hvis du meget meget gerne vil have farvet og ordnet hår for at kunne 'overleve' de næste 40 uger, så vil det være godt at få det gjort før du bliver gravid ... men en garanti for at det ikke kan påvirke dit barn alligevel, det kan jeg desværre ikke give dig :)
Håber du kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske