Brev:
Talrige opvågninger om natten
9. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Talrige opvågninger om natten
Kære Helen.
Jeg har brug for et godt råd vedr min datter på 8 måneder. Hun vågner mange gange om natten - de værste nætter er det næsten hver time, men meget ofte er det ca hver 2. time hun vågner op.
Når vi putter hende til nat om aftenen (hun sover på eget værelse og har gjort det længe) er der ikke problemer, hun lægger sig let ned og sover. Problemet er at hun vågner og græder indtil vi kommer ind og "putter hende forfra" - dvs give hende sutten og dynen på igen. Der kan gå alt fra 40 minutter til 2 timer mellem hendes opvågninger.
Det er samme mønster uanset om hun sover hos sig selv eller mellem os i dobbeltsengen. Det er som om hun aldrig falder i den dybe langvarige søvn.
Hun bliver stadig ammet (og får skemad), men jeg ammer hende ikke længere om natten. Hun får sit sidste måltid ca kl 20, og det allerfleste nætter ammer jeg hende ved 5 tiden om morgenen igen. Det er ikke mit indtryk at hun vågner af sult.
Måden vi putter hende på: Hun falder selv i søvn (altså mens hun er alene i rummet) og har sutten i munden samt sin bamse at "nulre" med.
De fleste gange tager det ikke lang tid at få hende til at falde i søvn igen - ofte skal vi give hende sutten, men jeg forstår ikke hvorfor hun vågner. Har vi gjort os selv en bjørnetjeneste ved at vænne hende til sutten? hun har 3 med i seng i håb om at hun selv finder en og putter i munden. Hun har også en lille lampe tændt.
Jeg ar fået tjekket hendes ører, og de fejler ingenting. Hun er ellers en glad og mild pige, men nætterne har nu været et mareridt i 8 måneder....
Om dagen sover hun heller ikke så lange stræk - sjældent mere end halvanden time.