Svar: Kogt sukkervand ved ondt i maven, baby 13 uger
8. oktober 2022
Alder:
3 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt, at mængden af kogt vand/sukkervand ikke tager pladsen væk fra den næringsrige mælk, derfor er det ikke store mængder, som du skal give jeres lille dreng. Og jeg vil umiddelbart anbefale, at du giver det højest 1-2 gange om dagen og bruger det, når intet andet virker.
Det vil sige, at når han som i går ender med at skrige i 45 minutter, så kan du forsøge med lidt sukkervand, før det når dertil :) Jeg ville starte med brystet, som du plejer, evt. skifte ham, forsøge med bryst igen, prøve at svøbe ham, se om du kan lulle ham til ro, give sut osv. og hvis du bare kan fornemme, at intet virker, han græder og har ondt, så ville jeg tilbyde ham lidt sukkervand. Starte med f.eks. 5 ml dryppet i munden med en engangsprøjte og give 5 ml igen, hvis han græder igen - jeg vil anbefale, at du ikke giver mere end max 25 ml. når han ikke er ældre.
Han skal altså ikke have det fast, men kan få det, når han er fyldt godt op med mælk, men græder, tydeligt har ondt i maven og bare slet ikke kan finde trøst og ro. Det kogte vand i maven, evt. som sukkervand, kan give ro evt. sammen med en sut. Sukkeret har ikke effekt i maven, men sukkersmagen i munden kan virke smertestillende.
Så, for at svare på dit spørgsmål, så gives det ved ondt i maven og gråd, og efter at han er ammet, så du er sikker på, at hans mælkebehov er dækket godt. Og det gives for, at han ikke skal græde i 45 minutter, men netop forhåbentlig kan hjælpes til ro, før det kommer dertil :)
Hvis det virker, så virker det ofte inden for få minutter...
Jeg vil også lige nævne, at du ikke bør give kamillete og lignende. Det frarådes af Fødevarestyrelsen til børn under 3 år. Kamillete kan indeholde naturlige plantegiftstoffer, som kommer fra ukrudtet i de marker, hvor kamilleteen høstes. Stofferne hedder Pyrrolizidin-alkaloider (PA), og de kan påvirke især leveren. Kogende vand kan trække PA ud af teblade som f.eks. kamille, rooibos, mynthe, fennnikel, grøn te og specielle urteteer.
Derudover kan te også indeholde koffein, som børn ikke har godt af at få, og så kan te også hæmme små børns jernoptag. Så - ingen kamellete eller lignende :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske