Svar: Nægter at tage flaske og skal passes
10. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Bibi
Jeg håber jeg når at svare dig tidsnok ...:o)
Det lyder som om at Tinus sagtens kan finde ud af at tage flaske og at det han protesterer over er smagen af mælk. Han bryder sig ganske sikkert ikke særlig meget om hverken modermælkserstatning eller vælling, men accepterer det dog en gang imellem.
Du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvorvidt du vil forsøge at øge tilbuddet af flaske for at holde ham fast i at det skal han have. Hvis du planlægger at du gerne vil stoppe eller trappe meget ned for amning i løbet af de næste måneder, så vil det være rigtig vigtigt at han tager imod flaske og accepterer denne. Hvis du har det fint nok med at når han en gang imellem afviser, så lægger du ham til, så kan det også sagtens fungere på den måde.
I skal til bryllup og det skal du naturligvis nyde, det er en dejlig fest og du skal med ro i sjælen lade ham passe. Hvis din mor ikke kan få mælk i ham via flaske, så kan hun sandsynligvis få ham til at drikke lidt vand (fordi han protesterer over smagen) så han behøver ikke dø af tørst. Hun kan også give ham lidt tynd grød på en ske (vælling er i princippet det samme som en tynd grød) og det vil være helt okay, nu hvor han er 4 måneder gammel.
Det vigtigste er bare at din mor ikke går i panik, men at hun tager det stille og roligt og bevarer fatningen og tror på at hvis han er sulten eller tørstig, så skal han nok tage imod.
Du skal være opmærksom på at du sandsynligvis bliver nødt til at malke ud imens at I er væk, så du ikke får problemer med overfyldte mælkegange og en evt. brystbetændelse.
Det er en kvik dreng du har fået dig der, han vælger den ægte vare og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke ham i:o) Som du selv skriver så har du oplevet at han på et tidspunkt sagde fra og foretrak flasken, nu er det så modsat - frustrerende det er det, men sådan må det så være:o)
Håber du får en rigtig dejlig dag og at det kommer til at gå helt fint med pasningen af jeres lille dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske