Svar: Nægter at tage flaske og skal passes

10. juni 2008

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Bibi

Jeg håber jeg når at svare dig tidsnok ...:o)

Det lyder som om at Tinus sagtens kan finde ud af at tage flaske og at det han protesterer over er smagen af mælk. Han bryder sig ganske sikkert ikke særlig meget om hverken modermælkserstatning eller vælling, men accepterer det dog en gang imellem.

Du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvorvidt du vil forsøge at øge tilbuddet af flaske for at holde ham fast i at det skal han have. Hvis du planlægger at du gerne vil stoppe eller trappe meget ned for amning i løbet af de næste måneder, så vil det være rigtig vigtigt at han tager imod flaske og accepterer denne. Hvis du har det fint nok med at når han en gang imellem afviser, så lægger du ham til, så kan det også sagtens fungere på den måde.

I skal til bryllup og det skal du naturligvis nyde, det er en dejlig fest og du skal med ro i sjælen lade ham passe. Hvis din mor ikke kan få mælk i ham via flaske, så kan hun sandsynligvis få ham til at drikke lidt vand ...

Annonce

... (fordi han protesterer over smagen) så han behøver ikke dø af tørst. Hun kan også give ham lidt tynd grød på en ske (vælling er i princippet det samme som en tynd grød) og det vil være helt okay, nu hvor han er 4 måneder gammel.

Det vigtigste er bare at din mor ikke går i panik, men at hun tager det stille og roligt og bevarer fatningen og tror på at hvis han er sulten eller tørstig, så skal han nok tage imod.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Du skal være opmærksom på at du sandsynligvis bliver nødt til at malke ud imens at I er væk, så du ikke får problemer med overfyldte mælkegange og en evt. brystbetændelse.

Det er en kvik dreng du har fået dig der, han vælger den ægte vare og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke ham i:o) Som du selv skriver så har du oplevet at han på et tidspunkt sagde fra og foretrak flasken, nu er det så modsat - frustrerende det er det, men sådan må det så være:o)

Håber du får en rigtig dejlig dag og at det kommer til at gå helt fint med pasningen af jeres lille dreng:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.