Svar: Passes af bedsteforældre i eget hjem / og flytning

20. maj 2021

Alder:
10 mdr.

Kære Ella og Nora´s forældre

Tak for jeres brev og spørgsmål omkring både pasning og flytning :)

I en alder af 10 måneder kan jeres piger godt blive passet af deres bedstemødre, og det er rigtig godt, at de ses flere gange ugentligt. Det er netop vigtigt, at de kender hinanden, og at bedstemødrene kender pigernes rutiner og vaner, så de kan forsøge at efterligne deres hverdag så godt som muligt.

I har helt ret i, at pigerne har en alder, hvor de er meget bevidste om, at mor og far går. De er i separationsfasen og kan derfor godt klynge sig ekstra meget til både mor og far og protesterer højlydt, hvis andre kikker for meget på dem, snakker med dem eller forsøger at tage kontakt. Det skal bedstemødrene naturligvis have forståelse for, og kunne rumme. Det er vigtigt, at de ikke tager det personligt, men blot forsøger at trøste, berolige, betrygge - og aflede og hjælpe dem videre :)

Og her hjælper de faste rutiner igen rigtig meget, fordi regelmæssighed giver tryghed, så jo mere dagen ligner sig selv, jo bedre er det. Det vil derfor være super godt, hvis I kan give bedstemødrene en dagsplan for, hvornår pigerne spiser, leger, sover osv. som de kan forsøge nogenlunde at følge :)

Når I flytter, så vil det være rigtig godt, hvis I kan pakke pigernes ting ned sidst, og det samtidig er noget af det første, som I pakker ud og sætter op. Det vil sige, at de nære ting, deres puslebord, seng, sovebamse, putteklud, barnevogn osv. Alle de ...

Annonce

... ting, som de møder flere gange dagligt, kender og finder tryghed ved, de er der hele tiden - både når I er i jeres gamle hjem, og når I kommer til det nye hjem.

Jo yngre børn er, jo lettere går det med at flytte til et nyt hjem og nye omgivelser, så med den alder jeres piger har nu, så tænker jeg, at det kommer til at gå rigtig fint. De vil spejle sig i jer og i jeres reaktioner, og når de fornemmer, at I er glade, nyder det nye hjem osv. så vil de spejle sig i dette og være trygge i det. Hvis de så tilmed kan puttes i deres vante seng, har deres legetøj omkring sig, og omgivelserne mere eller mindre minder om noget de kender, så vil det være ekstra godt og gå fint :)

Når det så er sagt, så vil de naturligt godt kunne reagere, for tingene er jo anderledes, og de oplever verden meget med deres sanser - og der dufter anderledes, der ser anderledes ud, skyggerne og lyset i rummet bevæger sig anderledes osv. så på den må de vil de naturligt kunne reagere på alt det nye - men igen, hvis I er nogenlunde rolige og virker trygge og glade ved det hele, så vil de også være det.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

De mest stressende dage, er det dog en god idé at lade bedstemødrene passe, så de bare nyder tiden sammen, går ture, og hvad de nu har lyst til at lave af forskellige aktiviteter. Det vil være guld værd for jer alle seks :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god pinse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor