Svar: Bedsteforældre og søvn
21. december 2018
Alder:
6 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev og dine ærlige tanker :)
Jeg synes ikke, at det lyder som om, at I er for firkantede og skal løsne op..! Det er rigtig godt, at I forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme for jeres datter, fordi hun naturligt trives med dette. Og I kan faktisk mærke, at hun netop trives, når I putter hende til nogenlunde fast tid, med nogenlunde fast ritual osv. Det skal I naturligvis holde fast i.
Børn skal ikke vækkes. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove, og de vågner naturligt, når de har fået nok søvn - de vågner udhvilede og parate til at møde dagen og alle oplevelser og stimuli. Der sker naturligvis ikke noget ved, at man en sjælden gang vækker barnet, fordi I f.eks. har været i byen, og hun så vågner op, når hun bliver flyttet ud i autostolen eller fra det ene hjem til det andet.. .Det skal der være plads til. Men hvis man kan undgå at vække hende, så er det bedst - både for hende og for jer. For det er jo her, som står med et grædende og utrøsteligt barn bagefter, hvor bedsteforældre og andre ikke ser, hvor svært det er. Og derfor skal I lytte til det, I fornemmer er det bedste for jeres lille pige, uanset hvad andre så tænker og mener.
Det er rigtig dejligt, at bedsteforældrene gerne vil hende, gerne vil holde, lege, være sammen med hende - og det er helt naturligt, at de næsten ikke kan holde hænderne fra hende. Det skal I naturligvis anerkende, for det er guld værd, at de netop viser interesse for hende. Men det må vente, til hun er vågen:) Det vil være langt sjovere og hyggeligere for alle parter, hvis hun har fået en god lur og lidt at spise, før der bliver leget og før hun skal forholde sig for meget til at sidde på skødet hos andre....
Jeg synes også, at de gange, hvor det kan lade sig gøre f.eks. at komme til frokost i stedet for til middag om aftenen, eller hvor I kan spise tidligere, fordi lillepigen så kan være med ved bordet og derefter blive puttet - så skal I forsøge at gøre dette. Det lyder lidt som om, at bedsteforældre og venner synes, I gør for meget på hendes præmisser, og at der også skal være plads til at være voksen og derned på de voksnes præmisser - men det udgangspunkt synes jeg er forkert. Det handler ikke om, at det skal være enten eller - jeg tænker, at det skal være på familiens præmisser, alt det som fungerer for både jer og jeres datter. Og det lyder til at være dette I forsøger. Du beskriver jo også rigtig fint, at det ikke skal være de voksnes behov, men jeres datters behov, som kommer i første række lige nu....
Selve juleaften er naturligvis en lidt speciel situation, hvor I må forsøge at finde en nogenlunde løsning. Hvis juleaften skal holdes hos bedsteforældrene, så kan I spise sammen omkring kl 18, hvis det er der, at jeres datter normalt spiser, så rytmen holdes her, og så kan hun blive puttet kl 19.30-20, hvis det er hendes puttetidspunkt. I kan tage barnevognen med, hvis hun er vant til at sove i den. Det kan også være, at I kan få lov til at lægge jer med hende i dobbeltsengen eller måske kan en rejseseng blive introduceret, så dynen, putteritualet osv. er som det plejer at være.
Når det så er sagt, så afhænger dette igen naturligt også af, hvilke ritualer I har omkring juleaften, hvornår I mødes osv. Hvis I har været sammen hele dagen, spist frokost sammen og danset om juletræ om eftermiddagen, så kan det godt være okay, at I vælger at tage hjem med jeres datter, når det bliver puttetid om aftenen. Så vil hun også være fyldt op med indtryk fra dagen... Har I kun været sammen til spisetid, og er der forventninger om, at I sidder og hygger, pakker gaver op osv. om aftenen, så vil det være sværere for bedsteforældre og andre at forstå, hvis den ene af jer kører...
At alle børn i en familie har kunne sove 12 timer i streg fra de var 6 uger... har jeg aldrig hørt om! Og som bekendt, så glemmer de fleste, hvor hårdt det egentlig er at have små børn og hvor dårligt små børn ofte sover... det er dog ikke en diskussion, som du kan gå ind i, og du kan ikke bruge kommentarer som disse til noget.
Du må gerne bruge mig eller sundhedsplejersken, når du har brug for at forsvare dig. Det er helt okay at sige f.eks. "Helen/sundhedsplejersken siger, at hun ikke må vækkes" eller "Helen/sundhedsplejersken siger, at det er vigtigt, at vi overholder hendes sovetider selvom det er jul"... :)
Nogle gange kan du også blot sige "vi mener altså, at det er det bedste for vores barn" eller lignende... Som mor og far har I ret til at gøre det, I mener er det bedste - det er faktisk jeres ansvar at sikre, at lillepigen har det godt, så det kan ingen irettesætte jer omkring...
Du kan naturligvis også vælge at sætte ord på den udvikling der er sket og hvordan tingene og også synet på børn har ændret sig, - siden I var børn. Nu ved jeg ikke, hvor gamle I er, men det kunne f.eks. være svar som "førhen i tiden var der heller ingen børn der sad i autostol" eller "førhen i tiden måtte man også ryge, når man var gravid" eller "dengang jeg var barn måtte man også slå børn - det gør man jo heller ikke længere!"...
Synet børn har ændret sig, familiedannelsen har ændret sig - fædre har f.eks. en langt større rolle nu, end de nogensinde har haft. I gør det bedste I kan ud fra den tid vi lever i nu - og jeg er ikke i tvivl om, at I gør det rigtig godt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og stort knus med på vejen :)
Rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske