Brev:
Renlighed 3,6 år
21. december 2018
Alder:
3 år, 6 mdr.
Renlighed 3,6 år
Hej Helen.
Tak for dine meget brugbare svar omkring både lillesøster og storesøster :-)
Jeg skriver til dig denne gang ift. storesøsters renlighed. Det er ikke fordi det er noget der ligger lige om hjørnet - at smide bleen. Men jeg har alligevel behov for at få din vejledning omkring hvordan vi griber det bedst an med renlighedstræning da jeg simpelthen er så i tvivl om hvordan vi bedst gør.
Dog skal det siges, at vi p.t. er igang med projekt suttestop.
Lige lidt baggrundshistorie:
Storesøster har siden hun var 2,5 år haft ondt i maven. I sommers var vi en tur på børneafdelingen grundet meget ondt i maven og de konkluderede her, at hun led af skjult forstoppelse. Hun kom i movicol behandling og havde afføring, men klagede dog stadig over ondt i maven - dog ikke i samme grad som tidligere og det var ofte inden hun skulle af med afføring, at hun klagede.
Vi har i foråret været igang med både toilet og pottetræning. Vi har haft et ekstra sæde til toilettet som hun dog ikke har været specielt tryg ved. Hun har også brugt potten. Sammenlagt har hun tisset 2 gange på hhv. potte og toilet, men hun var ikke stolt af dette, men nærmest angst omkring det.
I samråd med børneafdelingen besluttede vi i sommers at holde en pause med pottetræning. Vi startede op igen i efteråret med at vi hver aften sad ude på badeværelset - storesøster på potten og vi sad samtidig og læste en bog inden hun skulle sove. Hun tissede ikke, men sad der imens vi læste bog.
Det fungerede fint nok med at sidde på potten - lige indtil den dag hvor hun kom til at lave lort på toilettet- hvilket kom som et kæmpe chok for hende. Hun var mildest talt panisk angst og græd og græd. Det kom helt bag på hende, at hun lavede lort på potten, hvilket egentlig er lidt underligt da det er vores opfattelse, at hun godt kan sige til når hun skal lave både lort og tisse i bleen.
Hun sagde efterfølgende, at hun ikke længere ønskede at spise fordi hun ønskede ikke længere at lave lort. Oplevelsen sad længe i hende, hun talte om den dagen efter og holdte fast i at hun ikke ønskede at lave lort længere. Hun fortalte endda, at hun kunne mærke at hun skulle lave lort - men ikke ønskede dette, da hun aldrig mere og nogensinde skulle lave lort igen!
Efter hun kom hjem fra børnehaven den dag var oplevelsen dog glemt og hun har ikke talt om det længere. Hun klager fortsat over ondt i maven og har sure opstød og i samråd med Børneamb. er hun påbegyndt nexium behandling.
På baggrund af overstående oplevelse, har vi ikke trænet potte eller toilettræning siden slutningen af oktober. Hun kan godt sige, at hun skal tisse hvis hun f.eks. er i bad og jeg har her sat hende op på potten uden resultat. Hun har hellere ikke rigtigt roen tl at sidde der. Det er som om hun generel er meget utryg ved at "give slip" på det.
Jeg er virkelig i syv sind hvordan vi skal gribe det an.. Min store frygt er jo, at vi misser "det gyldne tidspunkt" for at hun smider bleen og at det bliver en lang sej kamp. Samtidig ønsker jeg at hun skal være tryg i det, men hvordan bliver hun det?
Vil du ikke give os en plan for hvordan vi griber renlighedstræning an? Som sagt er vi p.t. igang med projekt suttestop.
Og til bonusinfo kan jeg oplyse, at storesøster er påbegyndt en sansemotorisk træningsforløb, da hendes labyrintsans bl.a. er meget påvirket.
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
God jul :-)
Mange hilsner
En bekymret mor