Svar: Julegaver flere dage i julen?
1. december 2014
Alder:
2 år
Kære traditionelle julemor
Tak for dit brev og åbne og ærlige tanker:)
Hmm … "Hvad har børn bedst af?" og "kan de tage skade af den ene eller anden måde at gøre det på?"… Børn har bedst af en jul, som forløber så hyggeligt og fredeligt som muligt. Det skal være en tid på året, hvor familien samles og hygger sig sammen, spiser god mad, spiller spil, får gaver, danser og synger. Børn har ikke glæde af konflikter mellem de voksne - hverken mellem forældre eller mellem forældre og bedsteforældre, og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan finde en fælles måde at gøre det på, så julen netop bliver det julen skal være, nemlig hyggelig og rar og noget man ser frem til.
Og hos jer lyder det svært at nå til enighed - I har meget forskellige traditioner og vil noget forskelligt og din svigerfamilie eller din svigermor har i mange år gjort tingene på sin måde, og sådan er det. Det er accepteret i familien, sådan er det, og du kan som svigerdatter ikke forvente, at du kan lave om på det.
Til gengæld kan du og din mand lave jeres egne traditioner. Fuldstændig som din svigerfamilie jo også har gjort det, da de fik deres børn… Du og din mand bestemmer, hvordan I vil holde jul, og I skal naturligvis lave en jul, som medtager noget af det, du husker fra din barndom, og som du vægter højt og noget af det, som din mand gerne vil have med. I skal altså ikke lave hverken din jul eller din mands jul, men nu lave en fælles jul - jeres jul.
Hvis I har mulighed for selv at holde jul og invitere bedsteforældre osv. så er du i højere grad med til at sætte rammerne for, hvordan julen skal være. Hvis I ikke har mulighed for dette, og derfor lige nu f.eks. holder jul skiftevis hos dine svigerforældre og dine egne forældre, så må du et eller andet sted følge de traditioner, som de har i de forskellige familier.
Man behøver ikke holde samme slags jul hvert år - men kan godt have forskellige typer af juleaften. Og det vil man netop ofte opleve, når man holder julen hos de forskellige bedsteforældre eller nogle gange sammen med forældres søskende og andre gange ikke - netop fordi søskende jo også ofte holder jul skiftende steder. Så nogle gange vil I måske være mange til at holde jul ammen og andre gange vil der være færre gæster juleaften - og traditionerne kan på samme måde flytte sig og være forskellige.
Jeg er som udgangspunkt enig med dig i, at det er juleaften, hvor I skal have gaver, danse om juletræ osv. Det er en særlig aften, og der må meget gerne være noget magisk over denne aften - og derfor kan man ikke bare kopiere og lave endnu en juleaften den 27 december - det føles ligesom ikke som rigtig jul. Men tror du ikke, at børnene godt vil kunne mærke forskel på de to dage/aftener… jeg tænker at de godt kan mærke at dagene og aftenerne er forskellige. Når juletræet står i stuen, så vil de fleste større børn også af sig selv begynde at danse om træet, men følelsen når man danser om træet juleaften er alligevel anderledes:)
I kan måske også nå til enighed om at julegaverne gives den 24 december, men at I så f.eks. spiller pakkespil den dag, hvor din svigermor gerne vil holde julefest. På den måde vil der stadig være pakker, hvis det f.eks. er vigtigt for hende at se børnebørnene pakke op… I kan også tale om, hvorvidt det er muligt at lave en ny tradition, når din svigermor holder julefest, som indeholder lidt nye ting, som at I spiller brætspil, kort, terninger eller lignende. Netop det at spille sammen som familie, danne hold og "kæmpe" mod hinanden kan være rigtig sjovt og en måde, som I måske ikke normalt er sammen på - og så bliver det jo pludselig hyggeligt og kommer netop til at handle om det, som julen jo handler om.
En mulighed er også at farmor før jul inviterer børnebørnene hjem til at lave julebag eller lave juledekorationer eller julekonfekt. På den måde får hun stadig lov til at jule med børnene, og de kan have det sjovt og hygge sig sammen - og netop gøre noget af det som jo hører julen til, og måske kan du og din mand så købe julegaver imens - så hygger børnene og slipper for stress og jag i butikkerne…
Det handler alt sammen om kommunikation, og at I fælles finder ud en løsning som kan tilgodese alle parter og i sidste ende er det vigtigste, at børnene oplever, at det er en hyggelig og rar tid, hvor der ikke er skænderier og kampe - og det betyder også, at I måske begge skal give jer lidt, for at mødes på midten:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske