Svar: Usund kost hos mormor
21. juli 2010
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære mor til tre
Jeg synes det lyder super dejligt, at din mor er sammen med dine børn fast en dag om ugen. Det lyder super hyggeligt og rigtigt givende for begge parter, at de kan være sammen, lære hinanden godt at kende, hygge sig sammen.
På den måde er dine børn i sig selv "forkælede". Bare det at være sammen med mormor så tit er i sig selv forkælelse i dag - det er bestemt ikke alle forundt og derfor behøver din mor ikke give børnene slik, kager og kakao.
Dine børn er superglade for deres mormor, meget mere end hun sikkert tror og hun behøver ikke give dem usunde fødevarer, for at de skal synes det er dejligt og rart at være sammen med hende - det er misforstået. Det er rigtig vigtigt at du taler med din mor om at det at hun kan hente dem og er sammen med dem, spiller spil, tager i zoo, på legepladsen eller hvad de nu kan finde på - måske bare er derhjemme og slapper er - er super godt og fantastisk i sig selv og en god måde at "forkæle" dem på.
Det er skidt for dem ernæringsmæssigt, hvis de får usunde fødevarer hver gang de er sammen med mormor og det er på sigt også problematisk i forhold til, hvad du kan gøre for børnene derhjemme. Det er helt fint at børn har en ugentlig slikdag, at de f.eks. får slik eller andet usundt i afmålt mængde fredag aften, hvor de ser Disney Sjov. Det sikrer for det første at de ikke får for meget, som hvis det er frit tilgængeligt hele ugen, men det giver også forventningens glæde, noget at se frem til. Og det kan mange børn faktisk godt have glæde af i dag, hvor vi jo stort set kan få det vi ønsker os ...
Man kan naturligvis sige, at børnene jo så kan se frem til den ugentlige slikdag hos mormor - men hvis slikdagen altid er der, så har du faktisk ikke rigtig mulighed for at gøre det samme derhjemme. Det bliver i hvert fald svært at holde øje med hvor meget usundt børnene egentlig når at få, og som du selv er inde på, så bliver det faktisk hurtigt for meget, i forhold til de officielle anbefalinger.
For så er der jo også is, chokoladeboller og saftevand i børnehaven en dag, fordi en har fødselsdag eller også skal man til familiefest, ud til nogle venner osv. Der er altid masser af anledninger til at spise usundt og det er også naturligt at vi spiser de søde og mere usunde ting disse dage - men netop derfor skal man faktisk også tænke sig om i hverdagen. Og de sunde vaner starter jo, når børnene er små ...
Men det er svært, det er utrolig svært, for netop når vi spiser sammen, så hygger vi os også og det er jo sikkert også det din mor vil sige - "Jamen det er jo så hyggeligt" - og det er det - ingen tvivl om det. Og der skal naturligvis også være plads til lidt hjemmebagte boller og kakao hos mormor en gang imellem, ligesom der skal være plads til pandekager med is hjemme hos jer. Men altså ikke hver gang. Og hygge kan også skabes ved at lave en frugtskål med forskelligt blandet frisk frugt og så måske lidt vanilleyoghurt hældt på.
Du fortæller at du selv har et forkvaklet forhold til vægt og kost - hvor stammer det fra? Fik du selv en masse usund mad da du var barn, var du overvægtig da du var mindre, blev du drillet? Da det er din mor der 'forkæler børnene med usunde fødevarer' og du selv har det svært med kost og vægt, så er der måske en sammenhæng her ... Hvis det er sådan, at du på grund af overvægt som barn er blevet ekstra fokuseret på at holde vægten og være slank nu, så skulle du måske tage en snak med din mor omkring disse ting. Hvordan du har haft det, hvad det har gjort ved dig og hvorfor det er så vigtigt for dig, at dine børn som udgangspunkt spiser sundt.
Det kunne godt lyde som om at I er nødt til at sætte jer og tale lidt omkring disse ting. Det er jo et eller andet sted fair nok, at din mor siger "man skal ikke love noget, man ikke kan holde" - det er jo ærlig snak - men modsat, har man masser af frisk frugt på bordet i stedet for kiks i skabet, så er det jo også forholdsvis let at give børnene noget mere lødigt. Så det er også et spørgsmål om hvad der er tilgængeligt, for man kan ikke give dem usunde fødevarer, hvis ikke de er der.
Igen, naturligvis skal børnene have lov til at få lidt mere usundt hos mormor, det er okay at der er forskel på at være der og være hjemme. Måske kan du også selv huske hvordan det var som barn, at være hjemme hos dine bedste forældre og være med til at bage chokoladekagen, slikke røreskålen osv. Det er da super skønt! Men man skal huske på, at det der var skønt i denne situation jo også var at man netop sad på køkkenbordet, at man var med til at bage, hele situationen var det hyggelige og nogle gange var det boller der blev bagt og ikke chokolade kage - og det er altså stadig noget andet end at stikke børnene en kiks. Det kræver naturligvis lidt ekstra overskud, men det er faktisk 100 gange mere hyggeligt at bage med børnene og grovboller, som de selv har været med til at trille og lægge på pladen bringer altså ligeså stor lykke.
Den 26. august udkommer min næste bog, som faktisk kommer til at handle om de to generationer, - forældre og bedreforældre og nogle af de problematikker man står i. Blandt andet også det du her beskriver 'forkælelse' :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend og sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske