Fra dagpleje til vuggestue

9. juli 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Fra dagpleje til vuggestue

Hej Helen.

Tak for din brevkasse!

Jeg har et spørgsmål omkring min datter. Hun startede i dagpleje da hun var 13 måneder og det er faktisk gået ret godt. Dog har hun hele tiden været lidt ked af det ved aflevering og når nogle gange når vi har hentet hende. Jeg har oplevet enkelte gange at hun er brudt fuldstændig sammen når jeg har hentet hende, som om dagen har været for meget for hende og hun ligesom giver slip når hun ser mig.

Nu er hun 17 måneder. Hun skal flyttes fra dagpleje til vuggestue da dagplejemoren flytter og vi har fået plads i en vuggestue til hende. Jeg er simpelthen så nervøs for at hun skal starte, fordi det er så anderledes fra dagpleje.

Det lyder som om det ofte er forskellige pædagoger der kommer til at tage imod hende - også nogle gange fra andre stuer. I dagplejen var det altid den samme og hun vidste præcis hvad hun skulle gøre for at trøste min datter når vi afleverede hende.

Vi var på besøg i vuggestuen for nylig for at vænne hende lidt til det inden indkøring rigtig starter. Der reagerede hun meget voldsomt på at være der - det endte med vi måtte gå ud fra stuen fordi hun var ved at blive helt ...

Annonce

... utrøstelig. Vi har været på besøg flere gange hvor vi legede udenfor hvilket er gået super men denne gang var vi indenfor og fordi en bold hun legede med trillede væk fra hende (når hun selv kastede den) brød hun helt sammen. Det ligner hende slet ikke. Hun leger tit med bolde og hun plejer bare at løbe efter dem når de triller væk. Jeg tænker ikke det handlede om bolden men om at hun følte sig utryg.

Hvordan kan jeg bedst støtte hende i at starte i vuggestuen og forholde sig til flere voksne og børn? Jeg tror måske også hun kan mærke på mig at jeg er lidt utryg ved det hele så det smitter af. :/ er det okay at hun bliver afleveret hos forskellige pædagoger?

Jeg vil helst aflevere hende hos den samme hver gangi hvert fald i indkøringsperioden. I dagplejen afleverede vi altid i farvnen og det var så fint synes jeg. Det skal også lige siges at vi har haft ferie sammen imellem dagplejestop og vuggestuebesøg og vi kommer nok lidt i en lille mordatter-bobbel når vi er så meget sammen. (Far er på arbejde) Det gør det nok heller ikke nemmere med vuggestuestarten.

Håber du kan komme med nogle gode råd til os.

Med venlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.