Krig på puslebordet

13. februar 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Krig på puslebordet

Hej Helen

Vores lille dreng på 20 måneder er begyndt at udfordre os lidt, og vi skriver nu til dig igen, fordi vi ikke er helt sikre på om vi griber det rigtigt an.

Sagen er den, at han går fuldkommen amok på puslebordet. Det starter allerede, når vi nærmer os det. Han holder fast, trækker benene op og begynder at græde, men dog ikke den rigtige, ulykkelige gråd. Der er ingen tvivl om, at han ikke vil være på bordet. Så snart vi lægger ham, vender han sig og prøver at komme ned. Hvis vi vender ham, løfter og lægger ham tilbage eller prøver at holde ham fast, skriger og græder han, og han bliver meget frustreret over, at vi gennemtvinger vores vilje.

Vi håndterer det ved at forsøge at rumme hans frustration, men samtidigt holde fast i, at det altså er det her, der skal ske. Vi taler roligt, italesætter situationen, forklarer hvad der skal ske og at det altså er nødvendigt - egentlig mest for, at han kan høre på vores stemme og se på vores kropssprog, at det er ufarligt. Vi har legetøj, bøger, lader ham holde cremen, musik, men det virker sjældent.

Det er en smule lettere for mor at tale ham til ro, og når først han er rolig, er der ingen problemer.

Har du nogle gode råd? Vi tænker, at det handler om, at han er ved at udvikle sin ...

Annonce

... selvstændighed.

Lidt i samme stil har far problemer om morgenen. Når vi står op, går vi ind i stuen og tænder for yndlingstegnefilmen og sidder sammen med ham. Når det er mor, går der 10 min og så kravler han selv ned og finder legetøj, og jeg kan gå ud og lave morgenmad til ham. Men far må overhovedet ikke forlade sofaen. Han skriger og græder og vil op og sidde igen. Og så bliver far lidt længere.

Jeg oplever det meget sjældent som mor og kan bedre distrahere ham. Jeg lader ham heller ikke bestemme over mig, men det er lidt svært at vejlede far, når jeg ikke oplever det samme. Har du nogle gode råd til, hvordan han skal håndtere konflikten?

Til sidst vil jeg bare sige tak for putteråd. Vi har tidligere spurgt dig til råd om at få ham i egen seng, og vi kan nu lægge ham til at sove i sin egen seng i vores soveværelse, når han har fået sin godnathistorie, og så står mor og lægger tøj sammen eller stryger, og den lille fyr falder i søvn - uden at ligge i mors arme, uden at nulre fingre og nede i sin seng. Jeg er SÅ stolt af ham (og af os!). Hvornår han kommer på eget værelse, ved jeg ikke. Er der nogle tidspunkter, der er bedre end andre, nu hvor han er blevet 20 måneder?

Vi glæder os til at høre fra dig.

De bedste hilsner
Hectors mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder