Brev:
Sikke et temperament
27. maj 2016
Alder:
14 mdr.
Sikke et temperament
Kære Helen.
Vi har en del spørgsmål, der trænger sig på og nu er der en ledig stund til at stille dem. Du beder om, at vi kun stiller et sådan overordnet spørgsmål per mail så derfor et par stykker fra os.
Vi har tidligere skrevet omkring dét, at han banker hovedet ind i og ned på ting – det gør han stadig men ikke i sammen omfang. Vi kan om oftest aflede hans opmærksomhed nu og vi er selv meget opmærksomme på, hvilke signaler vi sender ud, selvom vi er trætte osv. Det har altså hjulpet meget men han gør det stadig i situationer, hvor han bliver sur. Han har et voldsomt temperament og vi ved ikke, hvad der er årsag til at han bliver så vred.
Her i eftermiddags og til aften har han med mellemrum oplevet legetøj, der vælter, en bog, der driller, eller balancen der ikke helt vil som ham og det resulterer i, at han kaster sig på gulvet og banker hovedet ned i gulvet eller ned i kanten på bordet eller andet. Nu er han dog også begyndt at kaste sig bagover og banke baghovedet ned i gulvet eller hvad han nu lander på. Når vi vil tage ham op, gør han sig tung samtidig med at han kaster sig rundt og bagud i vores arme – for mig med bækkenløsning er det derfor en meget anstrengende og til tider meget smertefuld affære, men jeg vil jo ikke have, at han ligger og græder og vil hurtigst muligt have ham op og til ro.
Vi sidder eller går med ham imens vi synger og vugger og ind imellem tages sutten til hjælp. Nogle gange falder han hurtigt til ro og andre gange forsøger han videre med at kaste sig og svinge rundt for at komme fri. Hvis vi her vælger at sætte ham ned fortsætter scenariet med at banke hovedet ned i ting og kaste sig rundt.
Vi har snakket om, hvorvidt vi i en så tidlig alder kan tale om at være forkælet eller forvent. Vi har ikke ladet ham sidde eller ligge grædende, vi har været der, når han var ked af det og trøstet ham. Sådan har vi haft det bedst. Nu skelner vi lidt mellem at være pylret og ked af det og forsøger at aflede hans opmærksomhed, hvis han er pylret.
Han har jo som du måske kan huske, haft dagplejeskift og skullet vænne sig til 3 forskellige steder på kort tid. Nu har han været det samme sted i de sidste 2 måneder og vi er ikke i tvivl om, at han har det godt der. Han er glad, når han bliver afleveret og tuller glad rundt inde eller p.t. oftest ude, når vi henter ham. Han smiler til dagplejeren og virker tryg og glad. Hun oplever ikke de samme udfald dernede som vi gør herhjemme.
Hvor kommer den ”hidsighed” fra? Det er som om, den opstår ud af det blå. Det ene øjeblik leger han med klodser og det næste bliver klodserne kastet hårdt igennem lokalet, smilet er væk og erstattet af en arrigt udtryk og han kaster sig rundt på gulvet og banker hovedet ned i ting – det skal siges at han nu er blevet en anelse mere selektiv (ind imellem – ikke når han er rigtig hidsig) men ind imellem banker han hovedet en enkelt gang i gulvet og bagefter kravler han op på skummåtten og banker igen – som om han er klar over, at det er blødere.
Vi ved ikke om det er relevant i forhold til ovenstående, men han sover p.t. meget uroligt. Han ligger i sin egen seng, som står med den ene side åben helt oppe ved siden af mor. Der er en niveauforskel på cirka 25 cm og han kan kravle frem og tilbage i vågen tilstand. Her sover han fint men i den sidste uges tid, har han kørt rundt som en lille gryntende karrusel det meste af natten. Ind imellem sætter han sig grædende og halvsovende op i sengen. Her bliver han lagt ned igen af mor og får en hånd over at trøste sig med. Han holder øjeblikkeligt op med at græde, når han mærker mor og vil også gerne blive i sin egen seng, ja vil rigtig gerne sove igen. Men han vågner sådan mange gange på en nat. Nogle nætter er det hele natten det står på og andre nætter er det sådan en times tid til halvanden af 2 omgange. Hvordan kan vi hjælpe ham til at få en bedre søvn?
Det skal hertil siges at han som helt lille lå skrigende og vred sig af smerte, når han skulle slå en prut. Daglige Semper dråber har til dels afhjulpet det problem men nogle nætter, når han er urolig (ikke alle) så er det fordi han ligger og prutter.
Hilsen
Elliots mor og far