Sikke et temperament

27. maj 2016

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Sikke et temperament

Kære Helen.

Vi har en del spørgsmål, der trænger sig på og nu er der en ledig stund til at stille dem. Du beder om, at vi kun stiller et sådan overordnet spørgsmål per mail så derfor et par stykker fra os.

Vi har tidligere skrevet omkring dét, at han banker hovedet ind i og ned på ting – det gør han stadig men ikke i sammen omfang. Vi kan om oftest aflede hans opmærksomhed nu og vi er selv meget opmærksomme på, hvilke signaler vi sender ud, selvom vi er trætte osv. Det har altså hjulpet meget men han gør det stadig i situationer, hvor han bliver sur. Han har et voldsomt temperament og vi ved ikke, hvad der er årsag til at han bliver så vred.

Her i eftermiddags og til aften har han med mellemrum oplevet legetøj, der vælter, en bog, der driller, eller balancen der ikke helt vil som ham og det resulterer i, at han kaster sig på gulvet og banker hovedet ned i gulvet eller ned i kanten på bordet eller andet. Nu er han dog også begyndt at kaste sig bagover og banke baghovedet ned i gulvet eller hvad han nu lander på. Når vi vil tage ham op, gør han sig tung samtidig med at han kaster sig rundt og bagud i vores arme – for mig med bækkenløsning er det derfor en meget anstrengende og til tider meget smertefuld affære, men jeg vil jo ikke have, at han ligger og græder og vil hurtigst muligt have ham op og til ro.

Vi sidder eller går med ham imens vi synger og vugger og ind imellem tages sutten til hjælp. Nogle gange falder han hurtigt til ro og andre gange forsøger han videre med at kaste sig og svinge rundt for at komme fri. Hvis vi her vælger at sætte ham ned fortsætter scenariet med at banke hovedet ned i ting og kaste sig rundt.

Vi har snakket om, hvorvidt vi i en så tidlig alder kan tale om at være forkælet eller forvent. Vi har ikke ladet ham sidde eller ligge grædende, vi har været der, når han var ked af det og trøstet ham. Sådan har vi haft det bedst. Nu skelner vi lidt mellem at være pylret og ked af det og forsøger at aflede hans opmærksomhed, hvis han er pylret.

Han har jo som du måske kan huske, haft dagplejeskift og skullet ...

Annonce

... vænne sig til 3 forskellige steder på kort tid. Nu har han været det samme sted i de sidste 2 måneder og vi er ikke i tvivl om, at han har det godt der. Han er glad, når han bliver afleveret og tuller glad rundt inde eller p.t. oftest ude, når vi henter ham. Han smiler til dagplejeren og virker tryg og glad. Hun oplever ikke de samme udfald dernede som vi gør herhjemme.

Hvor kommer den ”hidsighed” fra? Det er som om, den opstår ud af det blå. Det ene øjeblik leger han med klodser og det næste bliver klodserne kastet hårdt igennem lokalet, smilet er væk og erstattet af en arrigt udtryk og han kaster sig rundt på gulvet og banker hovedet ned i ting – det skal siges at han nu er blevet en anelse mere selektiv (ind imellem – ikke når han er rigtig hidsig) men ind imellem banker han hovedet en enkelt gang i gulvet og bagefter kravler han op på skummåtten og banker igen – som om han er klar over, at det er blødere.

Vi ved ikke om det er relevant i forhold til ovenstående, men han sover p.t. meget uroligt. Han ligger i sin egen seng, som står med den ene side åben helt oppe ved siden af mor. Der er en niveauforskel på cirka 25 cm og han kan kravle frem og tilbage i vågen tilstand. Her sover han fint men i den sidste uges tid, har han kørt rundt som en lille gryntende karrusel det meste af natten. Ind imellem sætter han sig grædende og halvsovende op i sengen. Her bliver han lagt ned igen af mor og får en hånd over at trøste sig med. Han holder øjeblikkeligt op med at græde, når han mærker mor og vil også gerne blive i sin egen seng, ja vil rigtig gerne sove igen. Men han vågner sådan mange gange på en nat. Nogle nætter er det hele natten det står på og andre nætter er det sådan en times tid til halvanden af 2 omgange. Hvordan kan vi hjælpe ham til at få en bedre søvn?

Det skal hertil siges at han som helt lille lå skrigende og vred sig af smerte, når han skulle slå en prut. Daglige Semper dråber har til dels afhjulpet det problem men nogle nætter, når han er urolig (ikke alle) så er det fordi han ligger og prutter.

Hilsen
Elliots mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!