Begyndt at skubbe og slå

22. oktober 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Begyndt at skubbe og slå

Kære Helen.

For et par dage siden fortalte de mig i min søns vuggestue, at vores ellers så socialt velfungerende søn på 23 måneder pludselig er begyndt at skubbe og slå de andre børn - især dem, der er mindre end ham selv.

Da noget af det jeg ønsker aller mest for min søn er, at han skal fungere godt sammen med andre, blev jeg ked af det. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre ved det, og det er ikke noget, jeg har set mere end en enkelt gang eller to - og der har jeg gjort, som jeg synes du bekriver i din bog nemlig sagt: " Mor vil ikke have du skubber" og så er jeg faktisk i tvivl, om jeg skal bede ham om, at sige undskyld?

Herhjemme har vi mærket, at han bliver mere vred end ellers - han bliver meget irriteret, hvis vi afbryder, hvad han er i gang med - eller fortæller ham, at han f.eks. ikke må gå på spisebordet. Verbalt er han efter vores mening rigtig god - og ligesom pædagogerne i vuggestuen synes vi, at det går rigtig hurtigt med at lære nye ord og sætninger.

De sidste måneder af vores familieliv har været præget af en del sygdom hos vores ...

Annonce

... nærmeste og " alt for mange begravelser". Lige nu ligger hans Farmor på hospice - alle vores weekender har vi været på besøg på diverse hospitaler, og hans ellers meget nærværende far er meget lidt hjemme, da han naturligvis ønsker en god afsked med sin mor. Jeg synes det er trist, at vores søn skal undvære sin far så meget, og at han så tit ser os kede af det, og ind imellem at vi græder. Det har alligevel føltes rigtigt at have ham med på besøg på hospitalet og nu hospice. Jeg synes, at vi er meget opmærksomme på ham, og også laver mange dejlige ting sammen med ham. Men nu er jeg bange for, om situationen skader vores barn - især nu, hvor pædagogerne giver os denne besked (de siger dog, at vi ikke skal være bekymret, og det nok bare er en periode).

Har du et råd til, hvordan vi støtter ham i denne tid? Tror du hans måde at være på, har med forsømmelse af ham at gøre - og hvordan griber vi hans adfærd an? Vi er inde i en hård periode - men det er ikke sådan, at vi er helt ved siden af os selv - og jeg synes, vi opfører os som "vi plejer" det meste af tiden.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor