Ændret adfærd - 23 mdr.

21. juli 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Ændret adfærd - 23 mdr.

Hej Helen

Jeg har en dejlig datter der fylder 2 her til august. Hun har altid været rigtig nem, og vi har næsten aldrig problemer med hende, men i den sidste uge er der sket et eller andet.

Aflevering i vuggestuen:

Før: Her kunne vi aflevere hende uden problemer, hun har altid elsket at komme i vuggestue og løb i pædagogernes arme.

Nu: Stort drama, hyl og skrig. Hun holder fast i mig og vil ikke have at jeg går. Jeg sætter mig ned og forklare hende at jeg skal på arbejde og at jeg kommer og henter hende senere. Herefter kysser jeg hende og siger farvel og må gå fra en helt ulykkelig datter.

Sove til middag hjemme

Før: Efter frokost læste vi bog og bagefter tog hun selv sin puttehund og sammen gik vi ud til barnevognen. Her sagde jeg godnat og puttede hende og gik fra hende. Så lagde hun sig til at sove uden problemer og uden vug eller køretur.
Hun sover mellem 1½ - 3 timer

Nu: Hun nægter at sove. Hun ligger og kalder og siger at hun er vågen nu. Jeg går ud og lægger hende ned og siger at hun skal sove. Hun bliver helt ulykkelig og meget hysterisk. Så kæmper vi et par timer hvor jeg til sidst tager hende op.

Børste tænder

Før: Vi havde en rigtig hyggestund med tandbørstningen hun var bare så dygtig. Hun viste mig hendes store løvemund og så børstede jeg ellers løs.

Nu: Først går det ok men efter ca 10 sek gider hun ikke og begynder at ...

Annonce

... hyle. Jeg forsøger at opmuntre lidt men har ikke noget held.

Putte til nat ca. kl 19:45 20:00

Før: Vores putte ritual er at læse en bog og bagefter siger vi godnat til stuen og dukkevognen og så går vi sammen ind på hendes værelset og putter hende i tremmesengen. Så siger vi godnat og hun lægger sig ned og sover.

NU: Samme ritual og alt går godt, men når vi går fra hende bliver hun meget ked af det og så kører vi samme show som med middagsluren.
Hun virker meget træt og jeg kan ikke forstå hvorfor hun nu bliver ked af det,

Jeg ved godt at det nok ikke er de store problemer vi har med hende jeg kan bare ikke forstå hvorfor hun har ændret sig.

Det skal dog lige siges at vi har boet hos mine svigerforældres hus i 14 dage fordi at de er på ferie og det har derfor været dejligt med have og grill. Vi bor selv i lejlighed uden gård eller altan.
Der er også ombygning i vuggestuen så vi må krydse den store legeplads om morgenen og hun kan ikke helt forstå hvorfor vi ikke kan lege i sandkassen.

Kan det være fordi at der har været for mange ændringer i hendes hverdag?
Eller er hun i en fase?
Det skal lige nævnes at jeg er gravid i 6 uge, jeg ved ikke om hun kan mærke det og det måske er derfor at hun har ændret sig.

Jeg håber at du kan hjælpe mig med at forstå hvad der sker med hende for det gør mig så ked, når jeg skal hører på hende græde.

Hilsen Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S