Brev:
Arve madrasser?
5. februar 2012
Alder:
0 mdr.
Arve madrasser?
Kære Helen
Vi har en datter på 2 år og 3 måneder og venter en lille pige om en halvanden måneds tid. Vi tænker i den forbindelse at købe en juniorseng til vores ældste og lade hendes tremmeseng gå videre til lillesøster, da det alligevel ville være fint for hende at komme over i en større seng.
Spørgsmålet er så, om det er nødvendigt at købe en ny madras til tremmesengen? Jeg har læst flere steder, at man anbefaler ikke at lade baby arve storesøsters eller storebrors madras, men der står samtidig, at denne anbefaling blandt andet er begrundet i at madrassen kan indeholde mange støvmider og muligvis skimmelsvamp, fordi den har været gemt væk.
I vores tilfælde har madrassen imidlertid ikke været gemt væk men vil have været i brug, indtil det øjeblik den lille kommer, og hvis vi ikke skulle have en lille om en måned, ville vi formentlig have valgt at tage siden af tremmesengen og bruge den som juniorseng det næste års tid eller to. Hvilket sengen også er beregnet til. Så hvis det er ok at anvende madrassen til vores datter i to år endnu, kan det så ikke også være ok at lade den gå i arv til baby?
Det er meget dyr og lækker madras, så vi synes jo umiddelbart det ville være skørt at gå ud og købe en helt ny, hvis der ikke er noget i vejen for at bruge den gamle. Men vi er selvfølgelig heller ikke interesseret i at løbe nogen risiko i forhold til vores barns sundhed. Tænker bare, at det måske ikke er noget problem at genbruge, når madrassen går direkte i arv fra den ene til den anden, uden at have været gemt væk?
Vi har desuden haft en tynd topmadras liggende oven på madrassen fra den dag hun blev født, som kan vaskes.
Venlig Hilsen
Mette