Brev:
Autisme? Del 6
18. juli 2023
Alder:
19 mdr.
Autisme? Del 6
Kære Helen
Jeg skriver nu til dig igen, da jeg har brug for at dele nogle detaljer om min datters udvikling.
Som jeg skrev til dig i mit sidste brev, er der sket rigtig meget med min datters udvikling på blot halvanden måned. Hun er f.eks. blevet mere social. Da jeg hentede hende forleden, var hun i fuld gang med at lege “borte-borte-tit-tit” med en jævnalderende pige. Hun er generelt blevet langt bedre til at kopiere både børn og voksnes adfærd, og hun er blevet mere smilende og opsøgende, når vi møder folk på vores vej. Hun både smiler, fjoller og indimellem vinker.
Hun leger også rigtig fint: putter dukker op i dukkevognen, “hælder” fra legertøjskanden, imens hun sætter lyd på og vil gerne pege i bøger. Hun sætter sig ofte op på mit skød med en bog. Derudover er hun begyndt at kunne hjælpe med at dække bord, putte tøj i vaskemaskinen og tørre bordet af. Hun er også så småt begyndt at danse til musik, og der kommer flere og flere lyde på hende. Dog siger hun endnu ikke ord.
Vi oplever dog, at hun kommunikerer og udtrykker sig. Indimellem synes jeg dog, at det virker til, at hun snakker og griner med sig selv, hvilket igen gør mig en smule urolig for autisme. Hun sidder f.eks. ofte inde i sin seng, når hun er puttet, og pjatter og griner med sig selv. Derudover oplever jeg endnu ikke, at hun peger. Hun kan sagens følge min opmærksomhed, og hun reagerer oftest på navn og når vi kalder på hende fra et andet rum, men hun peger endnu ikke udover i bøger, hvor det oftest er min finger hun bruger til at pege med. Burde hun pege? Jeg er begyndt at blive bevidst om selv at pege, når vi f.eks. går tur. Noget jeg muligvis ikke tidligere har haft fokus på. Hun peger aldrig selv på de ting, vi går forbi. Sidder bare og kigger, og er tydeligt optaget af alt omkring hende. Følger mennesker og biler med sit blik, og jeg sætter ord på imens.
Øjenkontakten bliver bedre og mere naturlig. Indimellem virker hun dog stadig selektiv - f.eks. inden sengetid eller sommetider under spisning.
Min datter er derudover ikke en “puttefis”. Hun vil indimellem gerne sidde på skød, hvor hun tydeligt nyder at bliver nusset. Hun kommer indimellem også og opsøger kram, men det sker ikke ofte. Kun når, vi kommer hjem eller hun skal trøstes. Hun vil heller udforske og lege.
Hvad tænker du? Lyder det indenfor normalen?
De bedste hilsner
Mette