Forstoppelse igen igen

14. maj 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Forstoppelse igen igen

Kære Helen,

Jeg har tidligere skrevet til dig angående lillebrors forstoppelse og udvikling. Han har desværre stadig forstoppelse og vi har kørt på 10 ml laktulose i døgnet, i samråd med lægen siden 16. april (5 ml i døgnet fra 29. marts).

Vi er meget opmærksomme på at give ham vand til og mellem måltiderne, både af kop, flaske og tudekop. Desuden får han sveske, abrikos eller pæremos hverdag. Men lillebror har stadig forstoppelse. Han har 2-3 gange om ugen afføring hver anden dag, ellers kommer der afføring hverdag, men oftest som små knolde, konsistens som modellervoks eller som voksenafføring. Dette skal jeg hjælpe ham med at få ud med et termometer. Han har ondt når han presser. Hvis der ikke har været afføring hele dagen stimulerer jeg lidt med et termometer og lidt olie hvorefter at det nogle gange kommer ud.

Jeg var til sundhedsplejerske og læge i dag og de mener nu, at lillebror stagnerer i sin vækstkurve. Han spiser jo næsten heller ikke noget selvom jeg tilbyder ham måltider efter din bog hver dag. Han tager max 5-6 tsk også vil han ikke mere.

Lægen har nu ordineret 20 ml laktulose (10 ml morgen og 10 ml aften). Jeg spurgte selv ind til om ikke at det var bedre med movicol junior i stedet for, men det mente de ...

Annonce

... ikke. Planen er at han skal have 20 ml laktulose 1 uge og hvis der ikke er bedring så skal jeg øge til 30 ml i døgnet. Derudover skal jeg ind og have taget blodprøver på ham i morgen, de ville teste for cøliaki og have hans blodprocent. Jeg har læst lidt om hirsprungs og er blevet lidt bekymret for om han kunne fejle dette. Ville cøliaki ikke give diarre og ikke forstoppelse?

Lægen mente at lillebror har haft forstoppelse fra start eftersom at der kunne gå op til 13 dage imellem afføringerne da jeg ammede 100 %.

Han er jo stadig en glad og tilfreds dreng som er meget motorisk, han kryber rundt i hele stuen og vender og drejer sig. Dog er vi opmærksomme på at han ikke pludrer ret meget og det er kun vokallyde.

Selvom han er en glad dreng så føler jeg ikke at han trives i maven - det er rigtig synd for ham og jeg er så ked af at han ikke spiser noget og har forstoppelse og ikke tager på.

Hvad er dit syn på alt dette? Er det normalt at få så meget laktulose som baby eller skal vi være bekymrede for om han fejler noget?

Med venlig hilsen
bekymret mor

PS: Jeg glemte at skrive, at han fortsat kun bliver ammet udover den smule mad han får. Han vil ikke flasken. Skal vi mon prøve mere ihærdigt med at få ham til at tage flasken?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder