Brev:
Lære at sove uden bryst
12. marts 2024
Alder:
8 mdr.
Lære at sove uden bryst
Kære Helen
Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg starter arbejde og far overtager den sidste del af barslen.
Min datter er aktuelt 8 mdr., og når far overtager barsel vil hun være 10 mdr.
Det drejer sig om putning til natten.
Hun falder desværre i søvn med mit bryst i munden. Når jeg forsøger at lirke brystet stille ud, bliver hun helt ulykkelig og falder ikke til ro før hun får brystet igen. Dette uanset om hun er sovende eller døsig, når jeg tager brystet.
Hun har altid været ekstrem vanskelig at putte og kun kunnet falde i søvn under bevægelse. (En slyngevugge reddet os da vi var allermest desperate i den spæde start, og vi bruger den fortsat engang imellem, for at sikre lurene bliver længere end 20-40 min. Til dagslurene falder hun oftest i søvn i barnevogn, også kun under bevægelse).
Vedr aftenputning og rutine: skift til pyjamas, børste tænder og derefter går vi ind i soveværelset, har det mørkt kun med rød lampe tændt og "leger"/snakker lidt inden vi forsøger med putning. Der er forsøgt stille sang, at nusse/stryge alle steder på kroppen og henover det tredje øje (ikke alt på samme tid selvfølgelig), holde hånd over bryst/mave, bruger "shhhh" lyde, alt uden effekt. Hun bliver rasende og ulykkelig, hvis hun ikke får brystet. Hvis vi tager hende op for at trøste, falder hun heller ikke til ro. Hun tager desværre hverken sut eller flaske. Hun har en nusseklud/bamse jeg altid putter hende med, men jeg synes ikke den giver hende den ro eller tryghed som håbet. Efter hun har grædt og grædt, ender vi med brystet i munden, som er eneste trøstemetode (sådan har det altid været). Derfor også vanskeligt for far at trøste!
Vi har forsøgt at putte på tidligere tidspunkt og også senere, men uanset tidspunkt, virker det som om "toget allerede er kørt og vi er kommet for sent". Visse dage hjælper vi hende til en ekstra lille lur 30-40 min. mellem sidste dagslur og aftensmad, hvis hun har været vågen alt for længe. Dette også uden effekt på natteputningen.
Både jeg og far har forsøgt ovenstående hver især.
Hvis far har forsøgt, har jeg ammet hende inde i dobbeltsengen, så vi ikke skifter lokale midt i det hele.
Tanken om at være på arbejde i aftentimerne giver mig en klump i maven. Jeg forestiller mig hvordan hun vil være helt ulykkelig, måske i timer.
Det blev måske en rodet beskrivelse, men jeg håber du har fået den viden du behøver og har nogle input til, hvordan vi håndterer den kommende periode.
Bedste hilsner,
den stressede mor