Lære at sove uden bryst

12. marts 2024

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen

Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg starter arbejde og far overtager den sidste del af barslen.

Min datter er aktuelt 8 mdr., og når far overtager barsel vil hun være 10 mdr.

Det drejer sig om putning til natten.
Hun falder desværre i søvn med mit bryst i munden. Når jeg forsøger at lirke brystet stille ud, bliver hun helt ulykkelig og falder ikke til ro før hun får brystet igen. Dette uanset om hun er sovende eller døsig, når jeg tager brystet.

Hun har altid været ekstrem vanskelig at putte og kun kunnet falde i søvn under bevægelse. (En slyngevugge reddet os da vi var allermest desperate i den spæde start, og vi bruger den fortsat engang imellem, for at sikre lurene bliver længere end 20-40 min. Til dagslurene falder hun oftest i søvn i barnevogn, også kun under bevægelse).

Vedr aftenputning og rutine: skift til pyjamas, børste tænder og derefter går vi ind i soveværelset, har det mørkt kun med rød lampe tændt og "leger"/snakker lidt inden vi forsøger med putning. Der er forsøgt stille sang, at nusse/stryge alle steder på kroppen og henover det tredje øje (ikke alt på samme tid selvfølgelig), holde hånd over bryst/mave, bruger "shhhh" lyde, alt uden effekt. Hun bliver rasende og ulykkelig, ...

Annonce

... hvis hun ikke får brystet. Hvis vi tager hende op for at trøste, falder hun heller ikke til ro. Hun tager desværre hverken sut eller flaske. Hun har en nusseklud/bamse jeg altid putter hende med, men jeg synes ikke den giver hende den ro eller tryghed som håbet. Efter hun har grædt og grædt, ender vi med brystet i munden, som er eneste trøstemetode (sådan har det altid været). Derfor også vanskeligt for far at trøste!

Vi har forsøgt at putte på tidligere tidspunkt og også senere, men uanset tidspunkt, virker det som om "toget allerede er kørt og vi er kommet for sent". Visse dage hjælper vi hende til en ekstra lille lur 30-40 min. mellem sidste dagslur og aftensmad, hvis hun har været vågen alt for længe. Dette også uden effekt på natteputningen.

Både jeg og far har forsøgt ovenstående hver især.
Hvis far har forsøgt, har jeg ammet hende inde i dobbeltsengen, så vi ikke skifter lokale midt i det hele.

Tanken om at være på arbejde i aftentimerne giver mig en klump i maven. Jeg forestiller mig hvordan hun vil være helt ulykkelig, måske i timer.

Det blev måske en rodet beskrivelse, men jeg håber du har fået den viden du behøver og har nogle input til, hvordan vi håndterer den kommende periode.

Bedste hilsner,
den stressede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.