Brev:
Putning af far
4. januar 2024
Alder:
2 år, 6 mdr.
Putning af far
Kære Helen
Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år.
Vi venter en lillesøster til foråret, og i starten af graviditeten var jeg syg. Kombinationen af det, og at vores søn er meget interesseret i lillesøster gør (tror jeg), at han er blevet meget morglad. I starten var det rigtig slemt, og det var faktisk kun mig, der måtte noget, men efter far-tid henover julen, går det bedre - undtaget ved putning.
I en lang periode er det derfor kun mig, som har puttet, fordi vi synes, at det var naturligt, at han havde en periode, hvor han var ekstra mor glad. Undervejs i forløbet har vi skiftet tremmesengen ud, dels fordi han kravlede ud af siden, så vi var nødt til det af sikkerhedsmæssige grunde, og dels så jeg med min gravide mave bedre kunne “holde til” at holde ham i hånden om aftenen.
Det skal samtidig nævnes, at han undervejs i forløbet også har afleveret sin sut efter eget ønske, fordi hans bedste ven nede i vuggestuen havde været i zoologisk have og aflevere sin. Det er gået helt uproblematisk, og han har kun spurgt efter den et fåtal af gange, og har nu været suttefri i ca. 2 måneder.
Putningerne er fra jeg blev gravid i sommers og frem til nu gået fra, at vi blot kunne ligge ham i sin tremmeseng med lidt white noise, til nu at tage over en time - og nogle gange helt op til 2 timer. Vi har derfor også været nødt til at indføre, at far skal putte, fordi jeg ikke kan holde til at sidde der så længe med bækkensmerter og en højgravid mave.
Vi har skubbet putningen fra ca. kl. 19 til kl. 20, uden det dog synes at gøre den helt store forskel. Vores dreng viser ikke tegn på at være træt, men med en vågentid fra ca. 6.30, lur på ca. 1,5 time mellem ca. 12-14, i kombination med, at han er meget aktiv, tænker vi, at han må være træt der. Vi går som regel i karbad med ham, og forsøger at lave mere rolige aktiviteter frem mod sengetid. Putteritualet med bad, børste tænder og godnathistorie har været det samme det sidste 1,5 års tid, og altså også før soveproblemerne startede.
Der er enkelte aftener, hvor vores søn ikke protestere over, at far putter, men de fleste aftener er han ked af det (nogle gange rigtig meget, hvor han græd over en halv time), og det ender med, at min mand må falde i søvn med ham nede på gulvet, hvor de ligger på en dyne sammen eller i armene.
Han vil rigtig gerne ind og sove i vores seng - og det får han også lov til, når han vågner i løbet af natten, men idet jeg som følge af graviditeten skal op og tisse en del gange i løbet af natten, og han registrerer det og løber efter mig ud på toilettet, fordi jeg ikke må gå, synes vi heller ikke, at det er en optimal løsning, at han bliver puttet i vores seng - selvsagt også i forhold til, at der lige om lidt også skal være en lillesøster i vores soveværelse, som vil vække ham, hvis han skal sove der.
Hvad kan vi gøre anderledes for, at det ikke skal være en kamp på 1-2 timer hver aften? Det er synd både for min søn og mand. Skal vi opgive og lade mor putte ham i vores seng, som er det, min søn rigtig gerne vil?
Med venlig hilsen
De trætte forældre