Putning af far

4. januar 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen

Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år.

Vi venter en lillesøster til foråret, og i starten af graviditeten var jeg syg. Kombinationen af det, og at vores søn er meget interesseret i lillesøster gør (tror jeg), at han er blevet meget morglad. I starten var det rigtig slemt, og det var faktisk kun mig, der måtte noget, men efter far-tid henover julen, går det bedre - undtaget ved putning.

I en lang periode er det derfor kun mig, som har puttet, fordi vi synes, at det var naturligt, at han havde en periode, hvor han var ekstra mor glad. Undervejs i forløbet har vi skiftet tremmesengen ud, dels fordi han kravlede ud af siden, så vi var nødt til det af sikkerhedsmæssige grunde, og dels så jeg med min gravide mave bedre kunne “holde til” at holde ham i hånden om aftenen.

Det skal samtidig nævnes, at han undervejs i forløbet også har afleveret sin sut efter eget ønske, fordi hans bedste ven nede i vuggestuen havde været i zoologisk have og aflevere sin. Det er gået helt uproblematisk, og han har kun spurgt efter den et fåtal af gange, og har nu været suttefri i ca. 2 måneder.

Putningerne er fra jeg blev gravid i sommers og frem til nu gået fra, at vi blot kunne ligge ham i sin tremmeseng med lidt white noise, til nu at tage over en time - og nogle gange helt op til 2 timer. Vi har derfor også været nødt til at indføre, at far skal putte, fordi jeg ikke kan holde til at sidde der så længe med bækkensmerter og en højgravid mave.

Vi har skubbet putningen fra ca. kl. 19 til kl. 20, uden ...

Annonce

... det dog synes at gøre den helt store forskel. Vores dreng viser ikke tegn på at være træt, men med en vågentid fra ca. 6.30, lur på ca. 1,5 time mellem ca. 12-14, i kombination med, at han er meget aktiv, tænker vi, at han må være træt der. Vi går som regel i karbad med ham, og forsøger at lave mere rolige aktiviteter frem mod sengetid. Putteritualet med bad, børste tænder og godnathistorie har været det samme det sidste 1,5 års tid, og altså også før soveproblemerne startede.

Der er enkelte aftener, hvor vores søn ikke protestere over, at far putter, men de fleste aftener er han ked af det (nogle gange rigtig meget, hvor han græd over en halv time), og det ender med, at min mand må falde i søvn med ham nede på gulvet, hvor de ligger på en dyne sammen eller i armene.

Han vil rigtig gerne ind og sove i vores seng - og det får han også lov til, når han vågner i løbet af natten, men idet jeg som følge af graviditeten skal op og tisse en del gange i løbet af natten, og han registrerer det og løber efter mig ud på toilettet, fordi jeg ikke må gå, synes vi heller ikke, at det er en optimal løsning, at han bliver puttet i vores seng - selvsagt også i forhold til, at der lige om lidt også skal være en lillesøster i vores soveværelse, som vil vække ham, hvis han skal sove der.

Hvad kan vi gøre anderledes for, at det ikke skal være en kamp på 1-2 timer hver aften? Det er synd både for min søn og mand. Skal vi opgive og lade mor putte ham i vores seng, som er det, min søn rigtig gerne vil?

Med venlig hilsen
De trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.