Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

30. december 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen.

Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du skriver, giver god mening.

Vi kunne godt prøve at lave lidt om på sove arrangementet, men vi er lidt i tvivl om hvordan.

Lidt om deres søvn:

E på 3 år sover stadig lur i børnehaven. Hun sover fra 19.30-06.30 og sover 1,5-2 t lur om dagen. Nogen gange springer hun dog luren over herhjemme.
S og T på 16 mdr sover fra 19-06 og sover lur i vuggestuen. S sover 1,5 time og T ca. 2 timer.

Her er lidt flere oplysninger.

Da tvillingerne S og T var mindre, sov de i hver sin tremmeseng i soveværelset og E havde sit eget værelse. Som forældre skiftes vi til at én sov i soveværelset hos tvillingerne og én sov på gæstesengen bagved en skillevæg i stuen.

Det er den plads vi har de næste 2-3 år, og tanken var at alle børnene kunne sove sammen og så har vi alle legetingene i et fælles opholdsrum. Vi har hørt fra andre at børn finder tryghed i at sove sammen indtil de er ret gamle.

Vi flyttede først S ind til E og afvænnede hende samtidigt fra mælk.
T har vand i ...

Annonce

... ørerne og sover stadig ret dårligt. Han skal have lagt dræn 11/1 hvis alt går efter planen. Så vi ville vente med ham og han får fortsat lidt mælk om natten som trøst.
Men med tiden vil vi jo også gerne sove helt uden børn igen.

Jeg kan tænke på to fremtidige scenarier, og håber du måske har nogle tanker.

1. E sover alene, tvillingerne får soveværelset og vi forældre sover et par år i gæsteafdelingen bag stuen.
2. Alle børn sover sammen i børneværelset og alle børn får læst godnathistorie sammen.

Vi vil helst ikke lave for meget forandring, det er jo også lidt besværligt og hårdt at vænne S til at sove et nyt sted igen.

Hvornår tror du alle børn er gamle nok til at blive puttet sammen?

Kunne vi aktivt stoppe med at give E lur om dagen så hun er klar til at sove med tvillingerne? Hun er alligevel den eneste i børnehaven som sover lur.

Så mister E sin alenetid før sengetid, men så må vi prioritere den på andre tidspunkter. F.eks. Tager vi hende ofte med i køkkenet nu og med ud og handle.

Jeg ser frem til at høre dine tanker.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig