Skal man vække en syvsover?

5. december 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Skal man vække en syvsover?

Kære Helen.

Det lyder jo som en drøm, der bliver til virkelighed - vores søn er pludselig begyndt at sove tungt om natten og sove længe om morgenen.

Han plejer ikke decideret at sove lidt, men han har heller ikke været et barn med et stort sovehjerte. Vi har været i gennem et par måneder, hvor han vågnede nogle gange om natten og også ofte vågnede tidligt. Det har ændret sig nu.

Han vågner ikke længere af vores vækkeur kl 6, og selvom vi begynder at gå i bad og render rundt og tænder lys, ligger han og slumrer til omkring kl 6.45 - endnu længere i weekenden, når han får lov.

Samtidig er hans middagslur naturligt begyndt at blive lidt kortere, så måske får han samme mængde søvn, bare på andre tidspunkter. Der er ikke noget, der har ændret sig i hverdagen, som kunne gøre ham mere træt.

Jeg synes faktisk, han virker til at have godt med overskud. Han er drønsulten, når han vågner sent og råber med det samme "GRØD, GRØD, GRØD!", så vi skynder os at servere morgenmad.
Han viser godt overskud i løbet af dagen, er ikke længere ked af at blive afleveret, han er blevet rigtig god til at lege både med sig selv og med os og bliver mere og mere fantasifuld med sit legetøj. Han elsker at drille og lave sjov dagen lang.
Han bliver selvfølgelig stadig vred og frustreret ind i mellem, men jeg føler vi er blevet ret gode til at håndtere det, så det sjældent ender i en nedsmeltning.

Jeg har dog lagt mærke til, at de kortere lure naturligt resulterer i, at han bliver meget træt omkring aftensmad. Det betyder han bliver mere pylret, vil egentlig helst bare sidde og se tv og putte med sin bamse, han plager om sut, og der kan også komme mindre overskud til aftensmad. Jeg trøster mig med, at han ...

Annonce

... altid er blevet serveret et solidt måltid til frokost i vuggestuen, så selv hvis det ender med grød eller rugbrød efter aftensmad (når han slet ikke kan overskue menuen), har han stadig fået noget varieret.

Spørgsmålet er om jeg skal forsøge at ændre lidt på rutinerne. Jeg ved jo ikke, hvorfor han pludselig gerne vil sove så meget, måske er det, det mørke vintervejr, eller bare udvikling. Han falder også nemt i søvn om aftenen, hvilket jo er skønt.

Her er vores nuværende rutine:

Ca. 6.30 (eller 7): Står op
7.00: Morgenmad: Havregrød, vand.
8.00: Afleveres i vuggestue
8.30: Eftermiddagsmad i vuggestue: Grovbolle/brød/knækbrød med ost, marmelade og frugt, vand.
Formiddag: Leger ofte ude eller er på udflugt.
11.00: Frokost: Varm mad i vuggestuen, rugbrød og rester hjemme, letmælk eller vand.
11.30: Puttes til lur.
14.00 (eller 13.30 når tidligt): Vågner.
14.30: Eftermiddagsmad: Grovbrød/boller, eller pizzasnegl, pølsehorn og lignende, frugt, vand.
15.00: Hentes fra vuggestue.
16.00: Lille snack hjemme: Kiks, figenstang, frugt, rosiner og lignende.
Eftermiddag: Far kommer hjem. Leger og hygger indtil aftensmad. Ser nogengange lidt tv (vi begrænser).
18.00: Aftensmad: Familiens mad og letmælk. Vi laver børnevenlig mad og sørger for, der altid er noget, han kender.
18.20: Får bad, ser et afsnit 'Fantus' (er blevet til en tradition).
19.00: Børster tænder og gøres klar til natten, får godnatsang, nus og massage og puttes.
19.30: Sover

Jeg har overvejet om man skal prøve at vække syvsoveren om morgenen, eller om han skal puttes tidligere?

Vi kunne jo godt skubbe hele aftenrutinen en halv time bagud, men det passer os ret godt som det er nu.

Med venlig hilsen
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.