Dagsrytme om dagen

4. december 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dagsrytme om dagen

Kære Helen.

Godmorgen igen 🎄

Jeg tror jeg har brug for en guideline i forhold til en mulig dagsrytme da jeg synes mine piger er utrolig svære at få til at falde i søvn om aftenen og blive i søvnen.
De er 4,5 måned nu og vores dag ser idag sådan her ud mere eller mindre fast

Vågner mellem 6 - 6.30
Hvilket i og for sig er helt okay, for når de skal i vuggestue skal de afleveres 6.30, så det passer mig helt fint ikke at skulle ændre på det

Flaske 90-150 ml ved en 7-7.30 tiden her variere det voldsomt hvor meget de spiser

Puttes til formiddagslur omkring kl 8, her falder de i søvn i bilen når vi aflevere storebror i børnhaven og flyttes i barnevogn når vi er hjemme.

Vågner fra luren mellem 11-11.45 , og her er jeg i tvivl om jeg skal begynde at vække dem måske. Men er bange for de bliver tæske sure

Hvis de nu vågner 11.30 som de som regel gør så ved en 12 tiden får de 100 ml MME efterfulgt af en halv portion grøntsagsmos (de er ikke til grød)

Omkring kl 13 gøres de klar til middagslur og får her 100 ml MME og puttes i barnevogn - sover til mellem 16.30-17

Så får ...

Annonce

... de 120 MME når de vågner, og vi leger lidt og så puttes de i nattøj og gøres putteklar

Omkring 19-19.30 får de 150 ml MME og puttes i seng hvor de sover hurtigt. Men efter 30-40 min vågner de begge to og så er de smadder svære at få til at falde i søvn igen og ender ofte med en masse skrig og skrål indtil ved en 22 tiden hvor de så sover.

Ved 23.30 tiden giver de lyd og får 150ml MME og igen 120ml omkring 3-4 tiden.
De vågner mellem 5-8 gange om natten og skal have en sut, drejes om på siden eller lige nusses lidt. Sammensovning er testet og virker ikke for os

Om dagen når de ligges i barnevognen sover de nærmest inden dynen er kommet på :)

Der er nogle dage hvor middagsluren blot er 2 timer og her får de så en powernap sidst på eftermiddagen på 30 min er og ummidelbart LIDT lettere at putte til nat de dage.

Jeg står meget alene med dem og far tager sig meget af søn til puttetid

Håber du vil prøve at tage et kig og måske komme med et bud på en dagsrytme med nogle andre øjne.

De er snart klar til at få lidt mere mos af en art tror jeg.

De bedste hilsner fra
Mor til pigerne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder