Søvnhjul og uro

31. maj 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvnhjul og uro

Kære Helen.

Tak for dit fine svar på min sendte henvendelse vedr. søvnhjulet

Jeg har den 24.5 skrevet til dig vedrørende søvnhjulet fra dig bog. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg enten har oplyst forket “alder” eller jeg misforstår dit svar.

Vores pige er 3 mdr. (13 uger) i morgen. Du skriver i svaret, at når hun er 2 mdr. gammel, vil det sige, at jeg skal forstå det således, at søvnhjulpet først “kan” anvendes, når hun er nærmere de 4 mdr., altså så jeg ikke på nuværende tidspunkt kan arbejde på en rytme?

Som tidligere skrevet har hun siden 6 ugers alderen sovet 2 lange lure om dagen på mellem 3-5 timer, derudover har hun sovet lidt mindre lure, alt afhængig af hendes første lur, efter hun stod op mellem kl. 7-8. Det ændret sig ved hende omkring de 11 uger.

Hun vågner nu ved en 6 tiden sommer tider kl. 7 og går til natten mellem kl. 20-21. Hun sover natten igenne, får 2 flasker, og sover videre efter dem begge. Sommetider ligger hun re uroligt fra kl. 4-5 tiden, hun vrider sig, og kaster rundt med armen og ben, taber sutten og sådan. Når så klokken er 6 “gider” jeg ikke mere, og jeg løfter hende op, selvom hun stadig har lukket øjne ned i liften, som hun sover i. Hun er i godt humør, når hun bliver løftet op og slår øjenen op.

Omkring kl. 8 viser hun tegn på træthed, hun gaber, forsøger at knude sig i øjnene og bliver pylret. Hun sovet ret hurtig når hun bliver lagt og får tilbudt flaske. Nu er problemet bare det, at hun vågner efter en time. Jeg forsøger at ...

Annonce

... få hende videre i søvne, men opgiver efter en halv time (sommetider er der gået op til en time, når jeg får kigget på uret), da hun er blevet ret vågen der. Hun er herefter vågen et par timer, og bliver puttet i barnevognen igen, men det samme sker, hun vågner efter 30-60 minutter. Jeg har forsøgt at visse med barnevognen, tilbyde lidt mad, ae hende på kinden, men igen bliver hun for vågen. Hun er træt her, det er tydeligt, og når hun får sutten ligger hun hovedet ind i stofbleer eller bamsen, men der går ikke mere end 2-7 minutter før hun kalder igen (gråd). Når det blevet eftermiddag ved en 15-16 tiden er det endelig lykkes at få hende til at blive i søvnen, og hun sover 3-4 timer. Der er endda situationer, hvor hun slet ikke giver lyd fra sig. Men de seneste par dage, har hun slet ikke kunne blive i den søvn.

Når hun så kommer op, er hun ikke frisk, hun er pylret, og græder hvergang man flytter på hende fra puslebordet til legetæppet osv.

Er der mon noget jeg kan gøre, skal hun være længere oppe? Selvom jeg ikke føler jeg kan holde hende oppe, da hun bliver pylret ved træthed. Hun bliver leget med, og får bevæget hendes krop både liggende og på armen mens vi danser til musik.

Har du et godt råd til de dagslure, som hun helt har glemt igen?

Det skal lige nævnes at jeg har forsøgt at gå med hende i barnevognen, men hun sover ikke bedre ved at jeg går med barnevognen. Her vågner hun også op og bliver let forstyrret i barnevognen af dump, støj mv.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder