Svar: Søvnhjul og uro

31. maj 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne uddybe og også svare på dine spørgsmål i dag :)

I 2 måneders alderen sover børn meget forskelligt - nogle børn sover f.eks. 2 lange lure, andre børn sover f.eks. 4 korte lure. Det er helt normalt, og det kan sagtens variere fra dag til dag.

I 3-4 måneders alderen sker der en ændring, og det kan godt være denne ændring, som du stille og roligt begynder at mærke nu, hvor din datter bliver 3 måneder i morgen. Det er dog ikke sådan, at ændringen sker præcis den dag, hvor hun bliver en måned ældre, det er en gradvis ændring i løbet af de næste 1-2 måneder, som du sandsynligvis vil opleve.

Det hænger sammen med, at hun er ældre nu, bliver langt mere opmærksom, oplever mere bevidst, at hun motorisk bliver stærkere, så hun bruger sig selv mere og mere både fysisk og mentalt.. Og så hænger det også sammen med, at hendes søvn rent fysiologisk begynder at ændre sig.

Hos det nyfødte barn, så indeholder søvnen 2 stadier, barnet skifter mellem at være i dyb søvn og i aktiv søvn. Men i 3-4 måneders alderen, så begynder søvnen at indeholde flere stadier, og søvnen kommer i sammensætning til at minde mere, om den søvn større børn og voksne sover.

Den normale søvncyklus består af et langt non-REM-stadie, hvor vi sover i det man kalder stadie 2 i 15-30 minutter, og herefter sover vi dyb søvn, kaldet stadie 3 og 4 i 20-45 minutter. Herefter følger så et kort REM-stadie i 5-10 minutter. Hver gang vi har sovet en søvncyklus, går vi ind i den næste, og sådan fortsætter det - og på en normal nat sover vi fire-seks søvncykler, hvor vi godt kan være kortvarigt vågne mellem hver cyklus, især sidst på natten.

Det nyfødte barn starter ikke som vi voksne med en non-REM-søvn, men falder i søvn og kommer i REM-søvnen med det samme. Men, når barnet bliver 3-4 måneder gammel, så sker der en ændring - din datter begynder nu at komme i non-REM-stadiet først, hvilket så bibeholdes resten af livet. Hendes søvn er dog stadig under udvikling, og hvor vi voksne sover en dyb søvn efter 15-30 minutter, så går din datter fra at være i en døsig og let non-REM-søvn til stadie 4 inden for få minutter. Hvor længe hun er i stadie 4 er på samme måde under udvikling - lige nu er hun der måske kun 20-45 minutter af gangen, og her kan hun faktisk godt have tendens til at vågne op, men stille og roligt vil hun begynde at være i denne dybe søvn i måske et par timer af gangen - og her er det så, at hun begynder at kunne sove længere søvnstræk uden at vågne. Det er altså en del af forklaringen på, hvorfor hun i 3-4 måneders alderen pludselig kan begynde at sove kortere lure.

Hos mange børn vil rytmen også ændre sig, så de begynder at gå sent til ro for natten. Mange forældre tænker, at børn skal sove senest 19.30-20, men det gælder altså ikke i denne alder. Rigtig mange børn vil måske ikke være parate til at sove før kl. 22 om aftenen, og det er helt normalt. Det afhænger naturligt af, hvordan rytmen og søvnen er i løbet af dagen, og det vil også ændre sig igen i takt med, at de bliver ældre.

Derudover, så skal du naturligvis også se på, hvor lang din datters dag er. Du skal gå ud fra, at hun har behov for ca. 15 timers søvn i døgnet, ofte er det rigtig godt fordelt, hvis hun kan sove ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen. Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere, og omvendt.

Du ...

Annonce

... fortæller, at din datter ofte vågner kl. 06, nogle gange kl 07 og hun går til ro for natten mellem kl. 20-21. Det betyder, at hun ofte sover ca. 10 timer om natten, som hun har behov for. Det betyder igen, at hun så skal sove ca. 5 timer om dagen, og det gør hun faktisk. Hun sover 1 time om formiddagen, en time til middag, og så tager hun ofte 3 timer om eftermiddagen, nogle gange faktisk 4 timer. Samlet set, får hun altså sit søvnbehov dækket. Det er helt okay. Hun behøver ikke sove 3 lige lange lure, hun må gerne sove 2 korte lure og en lang lur.

Da hun ikke er mere end lige 3 måneder nu, og der naturligt vil ske en masse med hendes udvikling og søvn de næste 1-2 måneder, så tænker jeg, at du skal prøve at være lidt fleksibel i forhold til hendes søvn. Du kan godt forsøge, om du kan få hende til at sove en længere lur først eller midt på dagen i stedet for sidst på dagen, men hvis hun trives med at den lange lur ligger sidst på dagen lige nu, så er det helt okay.

Du nævner dog, at hun ofte ikke virker frisk, men virker pylret og græder, når du flytter på hende... og det kunne derfor godt tyde på, at du måske skal forsøge at arbejde på en længere middagslur. Så du kan f.eks. lade hende sove en lille times tid om formiddagen, som hun selv viser behov for, og før hun puttes til middagsluren kan du tilbyde hende et bad. Badet vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil forlænge hendes vågenperiode lidt, og du kan med fordel afslutte badet med god frottering med håndklædet, smøre med lidt creme, give hende lidt babymassage osv. Og så tilbyde hende en flaske og derefter putte hende til middagslur. På den måde kan du være heldig at hjælpe hende ind i en rytme, hvor dagens længste lur ligger midt på dagen. Men igen - tiden kan også arbejde lidt for jer her:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan altså forsøge at medtænke en 3-lure-dagligt rytme, og hvis hun visse dage sover 3 meget korte lure, så vil hun højst sandsynligt have behov for en 4. lur, for ellers bliver dagen alt for lang for hende. Du kan medtænke, at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual, ligesom dine kærtegn, måden du putter hende på osv. vil give genkendelighed og ro, når hun skal sove. Jo flere genkendelige rutiner, du kan lave, jo tryggere er det for hende.

Når det så er sagt, så er det vigtigt, at de rutiner, som du vælger lige nu, er nogle af de rutiner, som du gerne vil have fungerer for jer fremover. Det vil sige, at det kan være en god idé at putte hende i barnevognen, hvis du gerne vil vænne hende til at sove længere lur der. Det er en god idé, at du putter hende med flasken, men vænner hende til at slippe flasken, før hun sover helt. Det er en god idé, at hun ikke falder i søvn i din favn, men forbinder sin seng (eller barnevogn) med stedet, hvor hun skal sove. Det er en god idé, at du ikke vugger hende, går rundt med hende og igen og igen luller hende i søvn, eller sætter dig på en pilatesbold eller lignende, da hun så vil lære, at det er sådan hun skal sove - og det vil på sigt blive sværere for hende at falde i søvn uden at være i netop dine arme og uden at blive hoppet eller gået med...

Så, nu hvor hun er 3 måneder gammel, så kan du altså stille og roligt begynde at arbejde på lidt mere rytme og fast putteritual - og på den måde gradvist få skabt nogle rutiner, som kan fungere rigtig godt for jer fremadrettet :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi