Brev:
Døgnrytme, pige 6 mdr.
30. maj 2023
Alder:
6 mdr.
Døgnrytme, pige 6 mdr.
Kære Helen,
Et spørgsmål angående et par ting, som udfordrer denne gang. Beklager det lange skriv.
Vores piges døgnrytme har længe været stabil, men de sidste par uger er hun vågnet fra sin lur ved en 15:30 tiden, og har derfor brug for sin powernap omkring kl. 17:30. Her er hun dog begyndt at sove 1 - 2 timer, også har vi balladen om aftenen.
En træt pige, som dog ikke vil overgive sig til søvnen.
Det er meget tydeligt, at der sker meget i hendes udvikling. Hun er ved at finde sin egen stemme, og vi pludrer meget. Hun gør især højlydt, og vi gør os umage for ikke at sige “sssh” selcom det er den mest naturlige reaktion, fordi det er virkelig højt. Vi prøver at responderer med nye lyde i et roligt stemmeleje og rose hende for hendes pludren.
Når hun først falder i søvn om aftenen, så sover hun ganske fint om natten.
Sommetider sover hun kun 30 min. lur, også ender vi med en hurtig udkørt og irritabel baby, og vi skal putte hende til lur 4-5 gange i løbet af dagen.
Når hun vågner hurtigt, prøver jeg at vugge hende videre i søvnen. Sommetider fungerer det, andre gange ikke.
Vi tilbyder altid mælk inden måltid, og sørger for hun er ordentlig mæt. Eller prøver i hvert fald.
Hun skriger og vrider sig, når hun skal sættes til bords. Vi har prøvet skråstolen på tripp-trappen. At hun sidder selv med støtte og hun sidder hos os ved bordet. Hun bliver hidsig og græder med masse tåre hver gang, vi præsenter hende for grød. Sommetider virker det, hvis jeg står op og bære hende samtidig med, men sjældent.
Hvad tænker du om det? Hvordan kommer vi videre med at hun skal til at have mere end bare mælk?
Hvad gør vi, når rytmen på dagen ender med hun har brug for sin sene lur, men ender med at sove alt for længe og får ødelagt rytmen helt?
Vi prøver at følge den rytme for en pige på 6 måneder, som du har præsenteret i bogen om børn og mad, men det går oftest galt ud på eftermiddagen, da hun enten sover korte lure i løbet af dagen eller sover for lang tid i sin sidste lur.
Lidt bonus info kan også være, at hun nogle gange først vågner 8:30, også skrider hele planen jo.
Kærlig hilsen
frustreret mor