Hjælp til rytme - del II

7. marts 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp til rytme - del II

Hej Helen,

Så er jeg på banen igen. Tak for dit sidste svar ift. at få lavet en rytme til min datter. Den virkede fuldstændig upåklageligt i en uges tid ... og nu er jeg slået tilbage i skak.

Min datter vågner fortsat (senest) kl. 6. Hun vil gerne op før, men jeg kæmper for at få hende videre i søvnen til tidligst 5.30. Det er ofte på en yogabold, men sådan må det være lige nu.

Nu er hun så begyndt at lave meget lav vågentid om morgenen. Knap 4 timer faktisk. Dvs. at hun står op kl. 6 og vil altså så først sove første lur 9.30/10. I går varede den to timer, så hun stod altså op ca. 11.30.

Herefter var der tre timers vågentid, før hun gik kold i barnevognen. Dvs. kl. 14.30. Denne lur var kun 45 minutter, så hun vågnede altså 15.15.

Herfra var hun så vågen til næsten 19.30, før hun ville i seng. Det gav et meget langt vågenstræk, hvor hun var pylret (men ikke ville sove). Det er lidt her, mit spørgsmål opstår, for hvordan skal jeg lykkes med (som du anbefalede sidst) at give tre lure, når den første ligger så sent og er så lang? Kan jeg ...

Annonce

... rykke på andre ting?

Vores rytme er nu sådan:

Kl. 5: Vågner, ammes og bliver "tvunget" til at sove lidt videre.

5.30/6: Står op.

6.30: Morgenmad bestående af grød samt vand af kop.

8.00: Formiddagsmad. En pandekage, lidt frugt samt vand af kop.

Kl. 9/10: Første lur. Varer omkring to timer. Sover i barnevogn, og skal hjælpes videre i søvnen engang i mellem.

Kl. 12: Middagsmad. Her giver jeg lige nu havregrød og frugt.

Vågentid. Lege, pludrer, tager på tur. Bliver ammet og får smoothie, snacks mv.

Kl. 14/15: Lur igen. Varer 40-45 minutter.

Får igen en eftermiddagssnack, der kan variere.

17.30: Aftensmad. Grøntsagsmos med kød samt vand af kop.

19/19.30: Puttes til natten.

Vågner første gang kl. 23, næste gang 2/3 og så vil hun gerne op ved 5-tiden.

Som bonusinfo kan jeg fortælle, at min datters far har barsel med hende fra marts, hvilket er den primære grund til, jeg gerne vil have sat alting lidt i system inden, så vi ved, hvad vi kan "forvente" af hendes dage.

Min datter fylder 7 mdr. den 14.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.