Svar: Hjælp til rytme - del II

7. marts 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg tænker, at I er lidt udfordret, fordi jeres datter lige nu går mellem at sove enten 3 eller 2 lure. Det er en overgang, og overgange er altid svære - det gælder, når børn går fra 3 til 2 lure, går fra 2 til 1 lur og til sidst helt springer middagsluren over:)

Der vil ofte være tale om en periode, hvor hun nogle dage fortsat har brug for sine 3 lure og andre dage kan nøjes med de 2, og den fleksibilitet bliver du derfor nødt til at give hende - også selvom du eller far gerne vil have en fast plan at følge, så kan dagsrytmen altså stadig godt variere en del:)

De dage, hvor hun sover kortere lure, vil hun naturligt stadig have behov for 3 lure dagligt, men når hun så en dag pludselig sover en lang formiddagslur, så kan hun måske godt nøjes med 2 lure - det kræver dog, at hun ikke står for tidligt op af sin middagslur. Derfor skal middagsluren enten ligge senere, og det tænker jeg ikke er muligt, da hun allerede her er oppe på ca. 3 timers vågenhed, så løsningen må i stedet være at se, om I kan forlænge middagsluren lidt.

Du kan prøve at lægge et bad ind mellem frokost og før middagsluren. Badet kan aktivere hende lidt ekstra både motorisk og mentalt, især hvis du følger efter med lidt massage og lignende. Der er også den mulighed, at du eller far f.eks. en gang om ugen tager i svømmehallen med hende, da det også vil aktivere hende godt. Ofte vil hun ca. en time efter et bad, være fysisk og mentalt træt og vil derefter så kunne sove en lidt ...

Annonce

... længere middagslur - man har i hvert fald lov til at håbe:)

Når jeg kikker jeres dagsplan igennem, så ser det det ikke umiddelbart ud som om, at hun ammes i forbindelse med, at hun bliver puttet - og det tænker jeg vil være en god idé. Når hun får mælk lige før putning, så hjælper det hende både til at finde ro og falde i søvn, men det sikrer også, at hun ikke vågner hurtigt igen, fordi hun reelt er tørstig eller sulten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker faktisk også, at det kunne være en god idé, at I begynder at tilbyde hende en flaske før middagsluren. Du fortæller, at far skal overtage barsel nu, og han vil naturligt lettere kunne putte hende, hvis hun tager imod en flaske. Det bliver svært for ham at overtage barsel, hvis hun ikke har fået flaske før. Samtidig kan modermælkserstatning nogle gange virke lidt mere mættende end modermælk, så det i sig selv kan også nogle gange have god effekt og dermed give en længere lur.

Du kan stadig amme hende, når du er hjemme, men hvis far skal overtage barsel nu, så er det en god ting, hvis han kan give flaske og på den måde hjælpe, trøste og også berolige lillepigen, når hun f.eks. skal puttes :) Det er ikke sikkert, at det lykkes at få hende til at acceptere flasken, men for mig lyder det som en god idé at gøre en større indsats for at vænne hende til dette, så far og datters barsel forløber så godt som muligt for dem begge, og så du også kan finde roen i at være væk hjemmefra :)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder