Svar: Hjælp til rytme - del II
7. marts 2023
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg tænker, at I er lidt udfordret, fordi jeres datter lige nu går mellem at sove enten 3 eller 2 lure. Det er en overgang, og overgange er altid svære - det gælder, når børn går fra 3 til 2 lure, går fra 2 til 1 lur og til sidst helt springer middagsluren over:)
Der vil ofte være tale om en periode, hvor hun nogle dage fortsat har brug for sine 3 lure og andre dage kan nøjes med de 2, og den fleksibilitet bliver du derfor nødt til at give hende - også selvom du eller far gerne vil have en fast plan at følge, så kan dagsrytmen altså stadig godt variere en del:)
De dage, hvor hun sover kortere lure, vil hun naturligt stadig have behov for 3 lure dagligt, men når hun så en dag pludselig sover en lang formiddagslur, så kan hun måske godt nøjes med 2 lure - det kræver dog, at hun ikke står for tidligt op af sin middagslur. Derfor skal middagsluren enten ligge senere, og det tænker jeg ikke er muligt, da hun allerede her er oppe på ca. 3 timers vågenhed, så løsningen må i stedet være at se, om I kan forlænge middagsluren lidt.
Du kan prøve at lægge et bad ind mellem frokost og før middagsluren. Badet kan aktivere hende lidt ekstra både motorisk og mentalt, især hvis du følger efter med lidt massage og lignende. Der er også den mulighed, at du eller far f.eks. en gang om ugen tager i svømmehallen med hende, da det også vil aktivere hende godt. Ofte vil hun ca. en time efter et bad, være fysisk og mentalt træt og vil derefter så kunne sove en lidt længere middagslur - man har i hvert fald lov til at håbe:)
Når jeg kikker jeres dagsplan igennem, så ser det det ikke umiddelbart ud som om, at hun ammes i forbindelse med, at hun bliver puttet - og det tænker jeg vil være en god idé. Når hun får mælk lige før putning, så hjælper det hende både til at finde ro og falde i søvn, men det sikrer også, at hun ikke vågner hurtigt igen, fordi hun reelt er tørstig eller sulten.
Jeg tænker faktisk også, at det kunne være en god idé, at I begynder at tilbyde hende en flaske før middagsluren. Du fortæller, at far skal overtage barsel nu, og han vil naturligt lettere kunne putte hende, hvis hun tager imod en flaske. Det bliver svært for ham at overtage barsel, hvis hun ikke har fået flaske før. Samtidig kan modermælkserstatning nogle gange virke lidt mere mættende end modermælk, så det i sig selv kan også nogle gange have god effekt og dermed give en længere lur.
Du kan stadig amme hende, når du er hjemme, men hvis far skal overtage barsel nu, så er det en god ting, hvis han kan give flaske og på den måde hjælpe, trøste og også berolige lillepigen, når hun f.eks. skal puttes :) Det er ikke sikkert, at det lykkes at få hende til at acceptere flasken, men for mig lyder det som en god idé at gøre en større indsats for at vænne hende til dette, så far og datters barsel forløber så godt som muligt for dem begge, og så du også kan finde roen i at være væk hjemmefra :)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske