Putte til aften

18. juni 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putte til aften

Hej Helen

Tak for din hjælp på vores forrige spørgsmål - det hjalp på søvnen at min datter startede på grød og mos, så hun nu tager længere søvntræk igen. Vi har også fået vendt hendes rytme så dagen nu starter klokken 7 i stedet for klokken 9-9.30.
Nu kommer næste udfordring, da hun jo så skal puttes i sengen det tidligere.

Vi forsøger at putte hende ved 19-20 tiden men lige nu tager det ca en time og nogle gange længere tid. Grunden til at vi vil putte hende der er fordi hun stadigvæk ikke sover særligt lange lure om dagen.

Hendes døgnrytme ser sådan ud:

Kl 5.00: ammes og sover videre

Kl 7.00: vågner

Kl 7.30-8.00: Grød

Kl. 9.30: ammes og puttes til formiddagslur. Sover 1,5 time hvis det er i slyngevugge, kun 40 min hvis det er i barnevognen. (Derfor vælger vi ofte slyngevuggen til denne lur)

Kl 11.30: Grøntsagsmos med kød

Kl 13.30-14: ammes og puttes til lur i barnevogn. Sover 40 min hvorefter jeg nogle gange har held med at lulle hende videre i søvn så længe jeg går med vognen, andre gange ikke.

Kl. 16: ammes

Kl. 18: Grøntsagsmos med kød

Kl. 19.30-20: Ammes og puttes til natten i slyngevugge.

Kl. 23: Ammes og sover videre i vores seng med mig. Vågner herefter et par gange om natten men falder ...

Annonce

... hurtigt i søvn igen.

Vores putteritual til nat er at jeg lægger mig i vores værelse i mørke og ammer hende. Hun falder ret hurtigt i søvn ved brystet og sover i ca 20 min hvorefter hun vågner og bliver ammet fra det andet bryst og falder i søvn igen.

Herefter flytter jeg hende til slyngevuggen hvor hun oftest vågner og jeg eller min kæreste synger for hende eller hun hører White noise samtidig med motoren der kører.
I alt tager det en time. Jeg har forsøgt at lade hende ligge i sengen i stedet for at flytte hende, men så vågner hun efter 5-10 min og græder fordi jeg ikke ligger ved hende. Jeg har forsøgt at lirke brystet ud af munden på hende så snart hun stopper med at spise men så græder hun også og vil tilbage til brystet.

Hun er snart for stor til slyngevuggen og vi vil gerne have hende over i tremmeseng i stedet. Men jeg bliver helt opgivende på forhånd fordi jeg slet ikke kan se hvordan det skal lykkedes at få hende til at sove selv uden bevægelse.

Hvordan kan vi optimere vores “putteritual”?
Hvordan afvænner man hende fra bevægelse under søvn?
Fungerer vores døgnrytme? Jeg synes der går lang tid fra hun vågner fra eftermiddagslur ved 14.30 tiden til hun puttes til nat men hun vil ikke sove sen eftermiddagslur.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder