Brev:
Putte til aften
18. juni 2022
Alder:
6 mdr.
Putte til aften
Hej Helen
Tak for din hjælp på vores forrige spørgsmål - det hjalp på søvnen at min datter startede på grød og mos, så hun nu tager længere søvntræk igen. Vi har også fået vendt hendes rytme så dagen nu starter klokken 7 i stedet for klokken 9-9.30.
Nu kommer næste udfordring, da hun jo så skal puttes i sengen det tidligere.
Vi forsøger at putte hende ved 19-20 tiden men lige nu tager det ca en time og nogle gange længere tid. Grunden til at vi vil putte hende der er fordi hun stadigvæk ikke sover særligt lange lure om dagen.
Hendes døgnrytme ser sådan ud:
Kl 5.00: ammes og sover videre
Kl 7.00: vågner
Kl 7.30-8.00: Grød
Kl. 9.30: ammes og puttes til formiddagslur. Sover 1,5 time hvis det er i slyngevugge, kun 40 min hvis det er i barnevognen. (Derfor vælger vi ofte slyngevuggen til denne lur)
Kl 11.30: Grøntsagsmos med kød
Kl 13.30-14: ammes og puttes til lur i barnevogn. Sover 40 min hvorefter jeg nogle gange har held med at lulle hende videre i søvn så længe jeg går med vognen, andre gange ikke.
Kl. 16: ammes
Kl. 18: Grøntsagsmos med kød
Kl. 19.30-20: Ammes og puttes til natten i slyngevugge.
Kl. 23: Ammes og sover videre i vores seng med mig. Vågner herefter et par gange om natten men falder hurtigt i søvn igen.
Vores putteritual til nat er at jeg lægger mig i vores værelse i mørke og ammer hende. Hun falder ret hurtigt i søvn ved brystet og sover i ca 20 min hvorefter hun vågner og bliver ammet fra det andet bryst og falder i søvn igen.
Herefter flytter jeg hende til slyngevuggen hvor hun oftest vågner og jeg eller min kæreste synger for hende eller hun hører White noise samtidig med motoren der kører.
I alt tager det en time. Jeg har forsøgt at lade hende ligge i sengen i stedet for at flytte hende, men så vågner hun efter 5-10 min og græder fordi jeg ikke ligger ved hende. Jeg har forsøgt at lirke brystet ud af munden på hende så snart hun stopper med at spise men så græder hun også og vil tilbage til brystet.
Hun er snart for stor til slyngevuggen og vi vil gerne have hende over i tremmeseng i stedet. Men jeg bliver helt opgivende på forhånd fordi jeg slet ikke kan se hvordan det skal lykkedes at få hende til at sove selv uden bevægelse.
Hvordan kan vi optimere vores “putteritual”?
Hvordan afvænner man hende fra bevægelse under søvn?
Fungerer vores døgnrytme? Jeg synes der går lang tid fra hun vågner fra eftermiddagslur ved 14.30 tiden til hun puttes til nat men hun vil ikke sove sen eftermiddagslur.
Hilsener herfra