Svar: Putte til aften

18. juni 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og spørgsmål omkring rytme og putning - hvor dejligt at høre, at det har hjulpet på søvnen, at jeres datter er begyndt med skemad, og det lyder som om, at det også har været med til at give en bedre rytme hele dagen igennem :)

I må gerne, med den alder jeres datter har nu, holde fast i stå op tidspunktet om morgenen. Det er netop stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen, og når hun står op omkring kl. 07, så giver det ofte mulighed for 2 lure dagligt og et puttetidspunkt omkring kl. 19.30, hvilket rigtig mange både børn og forældre trives godt med. Puttetidspunktet afhænger naturligt af, hvor lange dagslurene er og af, hvorvidt barnet tager 2 eller 3 lure i løbet af dagen. Men jeres dagsrytme ser fin og alderssvarende ud - I kan evt. forsøge at putte 19-19.30, måske det vil gøre en forskel hos jer:)

Når jeres datter vågner om aftenen, så lyder det derfor ikke som om, at det har med tidspunktet at gøre, men lyder mere som et ekstra behov for brystet, behov for at mærke mor tæt på og som om, at hun faktisk vågner, fordi hun ofte bliver flyttet og der registrerer at hun ikke længere ligger, hvor hun er faldet i søvn. Og så kan behovet for bevægelse naturligt også spille ind, som du selv er inde på...

I må gerne begynde at øge hendes indtag af skemad og nu indføre lidt mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det kan være lidt frugtmos og lidt frisk frugt i hånden, som hun tilbydes på dette tidspunkt (kl 9 og kl 15.30-16), sammen med vand af kop. Du skal stadig amme hende, før hun puttes om formiddagen og må også gerne amme eftermiddag. I løbet af den næste måneds tid vil en af disse amninger dog blive erstattet helt af mellemmåltidet, og når hun bliver 7 måneder, vil hun ikke længere skulle ammes formiddag og eftermiddag. Det betyder, at I gradvist også skal arbejde på, at hun ikke længere falder i søvn med brystet i munden - især formiddag - men stille og roligt faktisk også om aftenen.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende og putte hende fra dig, før hun sover helt, så hun registrerer, at hun puttes i sin barnevogn og nu også i sin seng - da I har et ønske om at hun fremadrettet netop skal kunne puttes i egen seng og komme ud af dobbeltsengen og slyngevuggen. Bruger hun sut? I givet fald må du gerne erstatte brystet med en sut, når du flytter hende fra dig. Det kan også være en god idé at indføre en putteklud, der dufter af dig, så hun oplever at have dig tæt på, selvom du flytter hende fra dig. Hvis kluden dufter af dig, så vil det hjælpe hende til at sove lidt på afstand af dig.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan indføre beroligende ord, kærtegn, en godnatsang eller lignende, som du sætter i stedet for jeres nuværende vugning og som netop kan følge med over i egen seng, så hun stadig mærker, at du er der, når hun skal sove, men så du gradvist øger den fysiske afstand mellem jer. Det kan være en fordel, hvis jeres tremmeseng kan kobles til dobbeltsengen, så hun om natten stadig ligger tæt på dig, og du derfor kan berolige med hænder og kærtegn, uden at du behøver stå op af din seng, men kan dette ikke lade sig gøre, så må I forsøge uden - det er en periode:)

Nogle gange er det også en mulighed, at du om aftenen lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen og der lader hende falde i søvn ved siden af dig. Det du faktisk allerede gør :) Du skal dog her forsøge at lirke brystet til dig, før hun sover helt, så I skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. I starten vil hun protestere, men så får hun brystet igen, og når der atter er ro på hende, så lirker du brystet til dig, så hun på den måde vænnes til, at hun godt kan overgive sig til søvnen uden bryst i munden.

Hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan du lade hende ligge i din seng indtil du selv går i seng senere, hvor du så kan amme hende igen og derefter flytte hende over i egen seng. Men du skal naturligvis være sikker på, at hun ikke kan trille ned.

Det er en god måde at vænne hende fra slyngevuggen og bevægelse på, at du netop lægger dig med hende. På den måde får hun stadig masser af nærhed, hun føler sig naturligt holdt og omsluttet, fordi hun har dig tæt på, men hun ligger stille og lærer at falde i søvn ...

Annonce

... stille... Hvis slyngevuggen har motor vil det også være en god idé, at I slukker for motoren. Det vil sige, at hvis det er for stort et skift at komme fra slyngevuggen til egen seng, så kan i bibeholde putningen i slyngevuggen - men I skal slukke for motoren, så hun på den måde vænnes til at sove uden bevægelse - og næste skridt vil så være, at I øver at putte hende i egen seng.

Om dagen bør I på samme måde nedsætte bevægelse. Puttes hun i slyngevuggen her, så bør I også her slukke for motoren, alternativt begynde at putte hende i barnevognen i stedet. Putter I hende allerede i barnevognen, så bør I begynde at holde denne stille, når hun skal sove. Det kan være fint at trille hende lidt, men hvis hun ikke siger noget, så skal I holde barnevognen stille. Det er kun, hvis hun giver lyd fra sig, at I triller lidt, så snart hun er stille, så holder I hende stille - på den måde lærer hun, at det er helt okay blot at ligge og kikke, hun behøver ikke være i bevægelse, det er trygt blot at være - og på den måde lærer I hende at sove uden bevægelse, tril og vugning... og samtidig væk fra mors favn og brystet:)

Mange børn vil i 6 måneders alderen have lidt tendens til at blive ammet, puttet, vågne op efter 20-30 minutter, og så vil de spise igen, før de så kan sove.. Det er helt okay, hvis det fungerer, men hvis hun vågner for meget op og ikke kan komme videre i søvnen, så dur det naturligt ikke. Her kan du forsøge at amme hende, skifte hende og så amme hende igen - og først derefter putte hende. Det kan nogle gange gøre, at hun så sover et længere og mere sammenhængende søvnstræk, før hun så vågner igen - ofte omkring sen aften/midnat, hvor hun så atter skal ammes.

Sen aften/midnat, når hun ammes igen, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge hende tilbage i egen seng, så hun ikke ligger foran mælkebaren og kan dufte dig og din mælk. Igen med kluden hos sig, så hun fornemmer, at du stadig er der, og det er trygt for hende, og hvis sengen kan kobles til din seng, er det som sagt en fordel, fordi du så kan berolige med hænder og kærtegn, uden at du skal stå op. Men ellers må du hjælpe hende med stillingskift og beroligende hænder, så godt du nu kan..

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Generelt gælder dog, at du skal forsøge at hjælpe hende med så lidt aktivitet som muligt om natten. Det vil sige, at du gerne må hjælpe hende med stillingskift - lægge hende om på den anden side, flytte hende ind på midten af sengen - give hende dynen på, som hun har sparket af, kærtegne hende stille, berolige med ord, putteklud og lignende, men så vidt muligt ikke tage hende op. Hjælp hende til ro, der hvor hun er puttet og uden at du ammer, går rundt med hende og lignende.

Så for at opsummere, så kan I optimere jeres putteritual ved at adskille bryst og søvn, så hun nu lærer at falde i søvn uden at have bryst i munden. Det er også vigtigt, at hun begynder at registrere, hvor hun puttes, så hun ikke oplever at falde i søvn i din favn, flyttes og pludselig oplever at ligge et andet sted.

I vænner hende fra bevægelse ved at du lægger dig med hende og ammer hende liggende stille, og ved at slukke for vugge-motoren. Derudover er det vigtigt, at I om dagen triller hende mindre og mindre i barnevognen, holder den stille, når hun er stille og kun bevæger hende, hvis hun giver lyd fra sig.

Jeres døgnrytme ser fin og alderssvarende ud, næste skridt er at indføre mellemmåltider formiddag og eftermiddag og så øve putning uden at hun falder i søvn med brystet i munden - også om dagen. Hvis hun allerede står op fra sin eftermiddagslur kl. 14.30, så kan det være et forsøg værd at putte hende en halv times tid tidligere, så hun nu puttes kl. 19-19.30... I skal her naturligt medtænke, at hendes søvnbehov nok ligger på ca. 14.5 times søvn i døgnet, så hvis hun sover fra 19-07, altså 12 timer om natten, så er der naturligt kun 2.5 times dagssøvn at gøre godt med - det er helt fint, hvis hun trives med det, men det vil naturligt være med til at forklare, hvorfor dagslurene ikke er så lange, og hvorfor hun ofte ikke kan sove en 3. lur sidst på dagen :)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og at jeg er kommet godt omkring det hele:) Jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om Børn & Søvn" - gerne den nyeste udgave - det fremgår af et rødt bånd på forsiden :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland