Brev:
Pige på 7 mdr kan ikke finde ro
9. januar 2022
Alder:
7 mdr.
Pige på 7 mdr kan ikke finde ro
Hej Helen!
I desperation skriver vi nu til dig.
Vi har den skønneste lille pige på 7 mdr, som har svært ved at finde ro - og desværre er vi også kommet ind i en dum spiral!
Men allerførst! Desværre har vi aldrig praktiseret at putte hende til aften da hun altid har været mest aktiv og har ville lege og udforske om aftenen og aldrig har givet tegn på træthed som hun f.eks. gør om dagen når hun skal puttes til lur. Der viser hun det ved at klø øjne og gabe, og som regel passer det med at hun er klar til at blive puttet ca. 2 timer efter hun er stået op. Hun er enorm nem (synes vi) at putte til lur, enten vugge hende ude i vores carport eller gå en lille tur. Om formiddagen sover hun gerne i 2 timer og om eftermiddagen lander vi ofte på 2,5-3 timer.
Og så er hun den gladeste og mest sprudlende pige om aftenen og det har været os der er blevet trætte først! Så, så lavede en regel om at vi senest gik i seng kl. 22 og der kom hun med. Jeg ammer og så plejer vi at skulle gå med hende i 1 time ca (stadig glad og ligger pænt og kigger på os i vores favn). Der synges eksempelvis og så falder hun i søvn når der var gået ca 1 time (vi kører sammensovning, da jeg har synes det var rarest mens jeg ammede), så hun puttes hos mig, og så har hun vækket mig 1-2 gange om natten til at få mad.
Så står frøkenen så op, et sted mellem 8:30-9:30! Så vi har jo stået i den meget heldige situation at vores datter har sovet fra ca 23:15-23:30 til tidligst 8:30. Hvilket vi tror er meget luksus med et lille barn.
Men nu kommer så problemet! Ca. d. 19/12-21 (hun blev 7 mdr d. 24/12) ville hun om aftenen lige pludselig ikke længere være i vores favn. Hun vrider sig og er som en fjeder. Hun er meget ulykkeligt og vil bestemt ikke gåes med. Ligger vi hende da i sengen er hun glad igen og vil lege. Får vi hende endelig til at sove, "møffer" hun og kan ikke finde ro og virker også meget ulykkelig. Vrikker hovedet fra side til side og vender og drejer sig. Vi prøver med beroligende arme, aer hendes 3. øje og siger beroligende lyde. Men intet hjælper og vi tager hende op i vores favn igen og må igen gå indtil vi igen kan ligge hende ned og denne gang satser på hun finder ro. Dog kan dette godt varer op til 2-3 timer før hun sover rigtig tungt og har fundet ro - i nat blev kl. 1:45 før hun og vi sov. Og her kommer den dumme spiral! For jeg kan se i andre af dine svar at du anbefaler at vores dag starter kl. 7, men efter 5 timers søvn, har vi ikke lyst til at vække hende og vi har heller ikke lyst til at stå op.
Og for første gang mellem jul og nytår blev hun faktisk træt en aften og vi anede ikke vores levende råd, for sove selv vil hun ikke. Og efterfølgende bliver hun nu træt omkring 19-20 tiden, men hun vil ikke ligge i hendes egen seng (og det er jo klart når hun aldrig har lagt der før og er vant til at ligge hos mig). Men nu vil vi så gerne hjælpe hende til at kunne sove selv, for måske er det derfor hun ikke kan finde ro hos os længere. Men er det for sent? Ydermere virker hun også til at være i seperationsfasen nu.
Det skal også siges at vi har fået undersøgt hendes ører da vi fik at vide det kunne være det - men der er ingenting.
Her kommer et skema fra i går, så du har en fornemmelse af hvordan hendes dage er:
8:45 Vågner.
9:15 Får havregrød med lidt most banan og sveskemos i. Vand af kop til. - spiser det hele og en lille skive banan bagefter
10:30: Tilbydes bolle med ost og frugt - spiser meget lidt.
10:55 puttes til lur.
12:50 Vågner fra lur.
13:10 Får rugbrød og grøntsagsstave (hun er bestemt ikke dus med rugbrød endnu, men vi tilbyder hver dag) får fuldkorngrød m/ gulerod og græskar for at mætte og vand af kop.
14:30 Ammer
14:50 Puttes til lur.
17:05 Vågner
18:00 Får kartoffelmos, en lille kogt kødbolle, grøntsagsstave (ikke fan af kartoffelmos eller kødbolle). Får igen fuldkornsgrød m/ gulerod og græskar til at mætte og vand af kop.
19:00 Prøve at putte med amning - uden held indtil kl. 21 og hun er meget vågen igen.
21:00 Får aftengrød - fuldkornsgrød m/ æble, moser pærer og blåbær i. vand af kop.
23:00 ammer og vi går igen i kast med putning og lykkes ca. 1:45 og herefter ammer jeg igen kl. 7.
Vi leger, stimulere hende når ikke hun skiftes eller spiser. Og hun er en enormt aktiv lille pige - vil meget gerne frem i verden og det kan kun gå for langsomt! Tror nogle gange hun er frustreret over ikke at kunne kravle endnu.
Håber du forstår mine spørgsmål - vi har en glad lille pige, men vi kan ikke finde ud af at putte hende og hun har svært ved at finde ro.
Faren og jeg glæder os helt usigeligt til dit svar - selvom det kun har stået på siden d. 19/12 er vi ved at være bekymrede over ikke at kunne finde måden at hjælpe hende på.
Med venlig hilsen
de klatøjede forældre.