Svar: Pige på 7 mdr kan ikke finde ro
9. januar 2022
Alder:
7 mdr.
Kære klatøjede forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter, og de udfordringer I oplever. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Jeres datter har en sen rytme, hun er måske det, man vil kalde for en lille ugle (B-menneske), så hun står sent op, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Det er i princippet ikke noget problem, hvis hele familien trives med den rytme, men rytmen kan naturligt blive for sen, hvis hverdagen også skal hænge bare lidt sammen for jer, og det lyder faktisk som om, at det er tilfældet hos jer. Jeres datter kan altså sagtens trives med sin sene rytme, men I forældre trives ikke længere med det.
Hendes samlede søvnbehov ligger sandsynligvis på omkring 14.5 time i døgnet. Jeres datter sover ofte ca. 2 timer til formiddag og 2.5-3 timer til middag, altså samlet 4.5-5 timer i løbet af dagen, og det betyder, at hendes nattesøvn vil skulle vare ca 9.5 timer. Dette passer med, at hun f.eks. sover fra kl 23-23.30 til 08.30-09... Nogle gange sover hun senere om aftenen og står også senere op om dagen, men det er mere for at forklare, hvorfor hun naturligt ikke altid viser træthedstegn, når I forsøger at putte hende og hvorfor hendes rytme nogle gange ender med at blive ret sen.
Derudover, så har hun lært, at når hun puttes om aftenen, så består hendes putteritual af, at mor ammer hende og derefter går rundt med hende i armene i en times tid. Hun er altså afhængig af brystet og nærheden for at kunne sove, men også af bevægelse og skulle gås med. Bryst, favn og bevægelse er jeres datters søvnassociationer og jeres datter har et søvnassociationsproblem, fordi hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af netop disse ting. Hun har ikke lært at forbinde sin tremmeseng med stedet, hvor hun skal sove, og derfor kan hun ikke finde ro der.
Og så har hun sandsynligvis - som I også er inde på - en alder, hvor hun naturligt søger mors bryst, tryghed og nærhed ekstra meget. Selvom hun endnu ikke kravler, så er hun sandsynligvis igang med at bevæge sig mere og mere omkring og øver sig så småt i at bruge sig selv mere og mere motorisk. Det gør naturligt, at hun kan have svært ved at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen, når det er sovetid.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at I ændrer tingene med små skridt. Det er for voldsomt for jeres datter, hvis I starter med at putte hende i tremmesengen, og hun fra den ene dag til den anden skal undvære både bryst, favn og bevægelse. Jeg vil derfor anbefale, at mor om aftenen lægger sig med hende og ammer hende liggende i dobbeltsengen. På den måde fjerner I bevægelsen først, I lærer hende at falde i søvn liggende stille (som hun på sigt skal kunne i sin tremmeseng), men hun får stadig mælken og nærheden, der hjælper hende til ro.
Derefter vil jeg anbefale, at I gradvist øver at øge afstanden mellem mor og tremmeseng. Det kan være en fordel, hvis I kan koble tremmesengen til dobbeltsengen, naturligt sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men hvis sengene er koblet sammen, så vil hun stadig kunne mærke mor ved siden af sig, du vil kunne lægge en beroligende hånd over på hende, så hun ikke føler sig alene, men hun vil samtidig lære at falde i søvn liggende stille uden at skulle gås med.
Det vil samtidig være en rigtig god idé, hvis I kan putte hende med en putteklud, som måske dufter lidt af mor, fordi det vil minde om at være i mors favn. Og det vil være en kæmpe fordel, hvis I kan bruge det putteritual, som I har om dagen, så den måde I putter hende på der, stille og roligt overføres til om aftenen.
Derudover er der så hele problematikken omkring rytmen og det faktum, at jeres datter har en meget sen rytme. Hele dagens rytme påvirkes af stå op tidspunktet og det betyder, at hvis jeres datter ikke står op før kl er 09.30 eller senere, så vil resten af dagens rytme også ligge sent. Og dermed vil puttetidspunktet om aften også ligge sent. Derfor er løsningen at vække hende om morgenen.
Når det så er sagt, så er det naturligt ikke meningen, at I skal starte med at vække hende kl 07, hvis hun normalt sover til 9.30 eller senere. Det vil være alt for hårdt for hende at komme til at mangle så mange timers søvn og for hende vil kl 07 nok være for tidligt - i hvert fald lige nu. Men I kan vække hende gradvist tidligere og tidligere og på den måde også rykke hendes puttetidspunkter om dagen frem og dermed også puttetidspunktet om aftenen.
Når I rykker hendes rytme gradvist frem, så skal I være opmærksomme på, at hun godt kan blive ekstra træt om dagen og få tendens til at forlænge sine dagslure - og det er ikke hensigten hos jer. Derfor kan det være nødvendigt, at I også vækker hende fra dagslurene. Det er helt okay, at hun sover f.eks. 1.5-2 timer til formiddag og 2.5 time til middag, det vil være med til at sikre hende en rigtig god dagssøvn, men hun bør ikke sove meget længere end dette, så hvis hun ikke vågner af sig selv, så vil jeg anbefale jer, at I vækker hende blidt og omsorgsfuldt. Så hun hjælpes til at være vågen og aktiv om dagen og sove en lidt længere nattesøvn.
Et realistisk mål hos jer kunne f.eks. være ca. 10 timers nattesøvn f.eks. fra kl 22 til 08 og så 4 timers dagssøvn fordelt på 2x2 timer eller 1.5+2.5 time. En plan I kunne arbejde hen imod kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre indtil ca. kl 08, hvor dagen begynder
Morgen 08-08.30: Havregrød med banan og sveske som nu, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med ost, blød frugt og bær i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 10-10.30 og sover 1.5-2 timer
Frokost 12.30: Rugbrødshapseres med forskelligt smørbart pålæg, må også meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost og suppleres gerne med kogte grøntsager, en kartoffelbåd fra ovnen, små bidder af frikadelle (kød/fisk) eller lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur og sover f.eks. 2-2.5 time fra 14-16/16.30
Sen eftermiddag 17: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18.30-19: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Der skal være moset mad og også blød mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Badet må meget gerne ligge godt en time før putning og afsluttes med netop massage. Kan godt have behov for en amning enten før eller efter badet.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 21, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 21.30-22
Som I kan se her, så har jeg forsøgt at lave en dagsplan, som umiddelbart kan passe med de informationer, som I har givet mig, så jeg håber, at det kan give en idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, og også hvad I kan forvente, med den alder jeres datter har.
Derudover håber jeg, at I har fået lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer, og hvad I kan arbejde videre med :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske