Svar: Pige på 7 mdr kan ikke finde ro

9. januar 2022

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære klatøjede forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter, og de udfordringer I oplever. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Jeres datter har en sen rytme, hun er måske det, man vil kalde for en lille ugle (B-menneske), så hun står sent op, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Det er i princippet ikke noget problem, hvis hele familien trives med den rytme, men rytmen kan naturligt blive for sen, hvis hverdagen også skal hænge bare lidt sammen for jer, og det lyder faktisk som om, at det er tilfældet hos jer. Jeres datter kan altså sagtens trives med sin sene rytme, men I forældre trives ikke længere med det.

Hendes samlede søvnbehov ligger sandsynligvis på omkring 14.5 time i døgnet. Jeres datter sover ofte ca. 2 timer til formiddag og 2.5-3 timer til middag, altså samlet 4.5-5 timer i løbet af dagen, og det betyder, at hendes nattesøvn vil skulle vare ca 9.5 timer. Dette passer med, at hun f.eks. sover fra kl 23-23.30 til 08.30-09... Nogle gange sover hun senere om aftenen og står også senere op om dagen, men det er mere for at forklare, hvorfor hun naturligt ikke altid viser træthedstegn, når I forsøger at putte hende og hvorfor hendes rytme nogle gange ender med at blive ret sen.

Derudover, så har hun lært, at når hun puttes om aftenen, så består hendes putteritual af, at mor ammer hende og derefter går rundt med hende i armene i en times tid. Hun er altså afhængig af brystet og nærheden for at kunne sove, men også af bevægelse og skulle gås med. Bryst, favn og bevægelse er jeres datters søvnassociationer og jeres datter har et søvnassociationsproblem, fordi hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af netop disse ting. Hun har ikke lært at forbinde sin tremmeseng med stedet, hvor hun skal sove, og derfor kan hun ikke finde ro der.

Og så har hun sandsynligvis - som I også er inde på - en alder, hvor hun naturligt søger mors bryst, tryghed og nærhed ekstra meget. Selvom hun endnu ikke kravler, så er hun sandsynligvis igang med at bevæge sig mere og mere omkring og øver sig så småt i at bruge sig selv mere og mere motorisk. Det gør naturligt, at hun kan have svært ved at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen, når det er sovetid.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at I ændrer tingene med små skridt. Det er for voldsomt for jeres datter, hvis I starter med at putte hende i tremmesengen, og hun fra den ene dag til den anden skal undvære både bryst, favn og bevægelse. Jeg vil derfor anbefale, at mor om aftenen lægger sig med hende og ammer hende liggende i dobbeltsengen. På den måde fjerner I bevægelsen først, I lærer hende at falde i søvn liggende stille (som hun på sigt skal kunne i sin tremmeseng), men hun får stadig mælken og nærheden, der hjælper hende til ro.

Derefter vil jeg anbefale, at I gradvist øver at øge afstanden mellem mor og tremmeseng. Det kan være en fordel, hvis I kan koble tremmesengen til dobbeltsengen, naturligt sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men hvis sengene er koblet sammen, så vil hun stadig kunne mærke mor ved siden af sig, du vil kunne lægge en beroligende hånd over på hende, så hun ikke føler sig alene, men hun vil samtidig lære at falde i søvn liggende stille uden at skulle gås med.

Det vil samtidig være en rigtig god idé, hvis I kan putte hende med en putteklud, som måske dufter lidt af mor, fordi det vil minde om at være i mors favn. Og det vil være en kæmpe fordel, hvis I kan bruge det putteritual, som I har om dagen, så den ...

Annonce

... måde I putter hende på der, stille og roligt overføres til om aftenen.

Derudover er der så hele problematikken omkring rytmen og det faktum, at jeres datter har en meget sen rytme. Hele dagens rytme påvirkes af stå op tidspunktet og det betyder, at hvis jeres datter ikke står op før kl er 09.30 eller senere, så vil resten af dagens rytme også ligge sent. Og dermed vil puttetidspunktet om aften også ligge sent. Derfor er løsningen at vække hende om morgenen.

Når det så er sagt, så er det naturligt ikke meningen, at I skal starte med at vække hende kl 07, hvis hun normalt sover til 9.30 eller senere. Det vil være alt for hårdt for hende at komme til at mangle så mange timers søvn og for hende vil kl 07 nok være for tidligt - i hvert fald lige nu. Men I kan vække hende gradvist tidligere og tidligere og på den måde også rykke hendes puttetidspunkter om dagen frem og dermed også puttetidspunktet om aftenen.

Når I rykker hendes rytme gradvist frem, så skal I være opmærksomme på, at hun godt kan blive ekstra træt om dagen og få tendens til at forlænge sine dagslure - og det er ikke hensigten hos jer. Derfor kan det være nødvendigt, at I også vækker hende fra dagslurene. Det er helt okay, at hun sover f.eks. 1.5-2 timer til formiddag og 2.5 time til middag, det vil være med til at sikre hende en rigtig god dagssøvn, men hun bør ikke sove meget længere end dette, så hvis hun ikke vågner af sig selv, så vil jeg anbefale jer, at I vækker hende blidt og omsorgsfuldt. Så hun hjælpes til at være vågen og aktiv om dagen og sove en lidt længere nattesøvn.

Et realistisk mål hos jer kunne f.eks. være ca. 10 timers nattesøvn f.eks. fra kl 22 til 08 og så 4 timers dagssøvn fordelt på 2x2 timer eller 1.5+2.5 time. En plan I kunne arbejde hen imod kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre indtil ca. kl 08, hvor dagen begynder

Morgen 08-08.30: Havregrød med banan og sveske som nu, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ bolle med ost, blød frugt og bær i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 10-10.30 og sover 1.5-2 timer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 12.30: Rugbrødshapseres med forskelligt smørbart pålæg, må også meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost og suppleres gerne med kogte grøntsager, en kartoffelbåd fra ovnen, små bidder af frikadelle (kød/fisk) eller lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur og sover f.eks. 2-2.5 time fra 14-16/16.30

Sen eftermiddag 17: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18.30-19: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Der skal være moset mad og også blød mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Badet må meget gerne ligge godt en time før putning og afsluttes med netop massage. Kan godt have behov for en amning enten før eller efter badet.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 21, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 21.30-22

Som I kan se her, så har jeg forsøgt at lave en dagsplan, som umiddelbart kan passe med de informationer, som I har givet mig, så jeg håber, at det kan give en idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, og også hvad I kan forvente, med den alder jeres datter har.

Derudover håber jeg, at I har fået lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer, og hvad I kan arbejde videre med :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.