Realisering af plan om amning og nattefred

30. september 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Realisering af plan om amning og nattefred

Kære Helen

Vi har en rolig og glad dreng på cirka 6 mdr. (han er fra 7. april i år, og hvis man tæller 4 uger som en måned, er han godt 6 mdr., hvorimod han først bliver 6 mdr. 7. oktober hvis man gør det op efter månedsnavne og datoer. Jeg bliver altid forvirret over, hvordan man bør gøre babyers alder op, måske du har en mening om det).

Jeg har valgt at fuldamme ham i de første 6 måneder, og han er så småt begyndt på skemad.

Han er vores nr. 2 og med storesøster havde vi den udfordring, at hun i 8 mdr. alderen begyndte at trappe op for natamningen, netop som jeg (mor) var startet på arbejde. Hvorfor ved vi jo stadig ikke, men det havde ikke noget med sult at gøre, eftersom hun spiste og drak godt i løbet af dagen. Mit bedste gæt er at det handlede om, at få behovet få mor-nærhed dækket i en periode med knald på motorisk udvikling og efter et pludseligt skift fra en primær omsorgsperson til en anden. Det endte med natamning hver 2. time og et stort søvnunderskud i godt et halvt år. Jeg håber aldrig mere at at nå ud i samme zombie tilstand, i hvert fald ikke i så lang tid.

I denne omgang har vi derfor lavet en plan for mere nattefred, der handler om:
1) en blødere overgang fra orlov til arbejde og
2) om søvnassociationer samt en god rytme dag og nat.

Ad 1) Overgangsperiode blev blandet orlov og arbejde.

Jeg starter 1/11, når vores dreng er knap 7 mdr., på arbejde igen – men kun på deltid, med 3 hjemmearbejdsdage. Ugens 2 øvrige hverdage er jeg på barsel. På hjemmearbejdsdagene har jeg desuden aftalt med min chef, at jeg tager 1 times pause midt på dagen, som bruges på nus og amning inden min drengs middagslur.

3/1 2022, når han er cirka 9 mdr., er planen at jeg starter jeg på fuld tid, mens far går på barsel fuld tid. Dog vil jeg holde fast i at arbejde hjemmefra 3 dage om ugen og se om jeg kan holde fast i amning inden middagslur i disse dage. De to øvrige dage skal han så kunne tage flaske inden middagsluren.

Håbet er, at overgangsperioden på 2 måneder (november og december) med fastholdelse af amning og mor-nærhed om dagene vil give mere nattefred.

Ad 2) Slut med amning midt nat + etablering af god spise-sove-rytme

Første skridt i at realisere planen om nattefred er, at vi her i oktober sløjfer amningen midt nat (ved 2-3-tiden) og vænner ham til at tage et søvnstræk på ca. 5 timer. Inspireret af dine bøger og ud fra hans rytme (der dog ikke er helt tydelig endnu) sigter vi efter følgende spise-sove-rytme:

Kl. 6.30: Vågner fra natten. A1 - Morgenamning

Kl. 7: Hirsegrød og vand af kop - Morgenmad

Kl. 8.30-ca. 9: Formiddagslur. Puttes med putteritual.

Kl. 10.30: A2 (laves med tiden om til snack)

Kl. 12: Grøntsagsmos - Frokost

Kl. 12.30: A3 - Middagsamning
Kl. 12.30-ca. 14.30: Middagslur i barnevogn

Kl. 15.30: A4 (laves med tiden om til snack)
Kl. 17.30: Grød – Aftensmad

Kl. 19.30: A5 – Inden natten, og dernæst putning til natten med putteritual

Kl. ca. 22.30: A6 - Drømmeamning

Kl. ca. 22.30-04: Nattefred i mindst 5,5 timer.. Ved opvågninger skabes ro vha. putteritual, ...

Annonce

... kropskontakt, vugge etc.. Far på banen, mor evt. sove på sofa i en periode.

Kl. ca. 4/5: A7 – Tidlig amning

Aktuelt er han i overgangsfasen mellem amning og kost, og spiser ikke meget, men tilbydes noget på de angivne tidspunkter. Aht. hans mave, han har en del mavekneb, indfaser vi mad stille og roligt, og jeg ammer derfor ofte efter grød/mos.

Spørgsmål
Nu nærmer jeg mig spørgsmålet. For nu er jeg begyndt at bekymre mig om, om vi kan følge ovenstående rytme. Den lille er jo nærmest konstant plaget af mavekneb, tandfrembrud eller forkølelser, som storesøster tager med hjem fra børnehaven. Og her virker det naturligt at give ham bryst oftere, både nat og dag, men så følger vi jo ikke planen. De sidste 4 uger har vores dreng fx hostet en del og her bilder jeg mig ind, at det har hjulpet på hans humør, væskeindtag og slimløsende, at jeg har ammet ofte, særligt om aftenen hvor han har været sprød.

Det hører med til billedet, at han ikke bruger sut og vi ikke har vænnet ham til flaske. Sut har vi forsøgt os med da han var 2 mdr., men det er aldrig lykkedes helt pga. hans mundanatomi - han har fået klippet tungebåndet, der var for stramt og havde/har efter ØNH’s vurdering en lidt høj gane, hvilket besværliggør dannelse det vakuum, som det kræver, når man skal bruge en sut rigtigt.

Pba. dette har jeg følgende beslægtede spørgsmål, der alle kredser om, hvor meget kan man afvige fra planen, for at tage hensyn til svære perioder, uden at planen samtidig går i vasken:

• Er det et problem, at der bliver ammet oftere end, hvad planen tilsiger, i perioder med sygdom og uro? Skal vi fx hellere give ham panodil junior når han har ondt pga. tandfrembrud end amme ham oftere?

• Er det et problem, at brystet er den primære kilde til trøst, hvis vi gerne vil bryde associationen mellem amning og søvn? Skal vi gøre mere ud af at vugge og kramme ham, når han har brug for trøst?

• Bør vi vente til der er en rolig periode før vi tager amningen midt nat væk, også selvom det betyder vores dreng når at blive 7 mdr. eller 8 mdr. i stedet for 6 mdr.? Eller er der så et vindue, der lukker sig-agtigt?

• Det putteritual vi for tiden prøver at introducere inden formiddagslur (vi synger en kort sang og giver ham et silketørklæde at nusse) bruger vi også om aftenen ved putning til natten, men her bliver det kombineret med forudgående amning.

Indtil videre gør putteritualet tilsyneladende ikke det store indtryk, men det tager sikkert også et stykke tid at opbygge en søvnassociation. Om formiddagen kl. 8.30 falder han i søvn nærmest uanset hvor han er og hvad vi gør (i bæresele/i sofaen og med/uden amning). Om aftenen er det helt klart amningen, der får ham gjort søvnklar, men jeg tror dog han når at registrere at vi lægger ham i hans seng og laver putteritual.
Bør vi om aftenen undlade at bruge putteritualet, så amning og putteritual ikke bliver ”blandet sammen”?

Jeg håber det giver mening, og at jeg ikke har proppet for mange spørgsmål ind i samme brev. I så fald skal du endelig bare svare på nogen af dem, og lade de andre ligge.

De bedste hilsener
Petra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.