Svar: Realisering af plan om amning og nattefred
30. september 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Petra
Tak for dit brev og fine beskrivelse og tak for alle dine tanker og spørgsmål, som jeg vil forsøge at komme omkring så godt som muligt :)
Først - jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret omkring, hvordan man tæller uger og taler alder. I graviditeten er det jo meget vigtigt at tælle uger og dage, men det er det ikke, når barnet først er kommet til verden. Så nu vil man tælle din drengs alder ud fra den dag og måned han er født. Da han er født 7. april, så vil han således være 1 måned 7. maj, 2 måneder 7. juni ... og bliver således 6 måneder på torsdag, når det er den 7. oktober, ligesom han vil være 12 måneder, når han den 7. april så fylder et år :)
Det lyder rigtig godt med den overgang, I har fået lavet mellem orlov og arbejde. Det lyder som en rigtig god plan, og dejligt, at du har mulighed for at have nedsat tid, hjemmearbejdsdage og stadig også kan holde lidt barsel. Det lyder som en meget fleksibel løsning og fantastisk dejligt, at det har kunne lade sig gøre :)
Det lyder også super godt, at far overtager barselsperioden til januar, når jeres dreng er ca. 9 måneder gammel. Og jeg tænker, at jeres mulighed for at du stadig er der i november-december, kan give ekstra fysisk kontakt osv. i løbet af dagen vil hjælpe rigtig meget til at overgangen bliver så let som mulig for jer alle tre. Det lyder ikke som om, at I kan gøre mere, end I allerede har planlagt.
Med hensyn til at stoppe amning om natten, så er det en forudsætning, at jeres dreng får tilstrækkeligt med både skemad og vand af kop i løbet af dagen, ligesom han naturligvis også stadig skal ammes med den alder han har.
Det er en god idé at stoppe amning kl 02/03, men det er samtidig nødvendigt, at du øger hans indtag af skemad om dagen. Det betyder, at han både skal have morgenmad, frokost og aftensmad, ligesom der skal indføres mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Du skriver, at du har fuldammet indtil nu, og det er super godt, overgangsperioden vil naturligt være kortere, når I starter med skemaden nu. Det betyder, at du sandsynligvis kan gå lidt hurtigere frem, end du kunne, hvis du f.eks. startede i 4 måneders alderen.
Det betyder også, at det vil være rigtig godt, at du giver ham en variation af grødtyper og også begynder med grød, som mætter lidt mere. Det kan være f.eks. havregrød og øllebrød. Det vil også være rigtig godt, at du i 6 måneders alderen begynder med kød og fisk i grøntsagsmosen. Ligesom han også meget gerne må få mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, tygge og gnaske i. Og sammen med alle måltider skal han tilbydes vand af kop og i takt med at han begynder at kunne spise større mængder og bliver bedre til at drikke vand (lærer teknikken), så vil han ikke længere behøve amningen midt nat.
Dagsplanen du sender ser rigtig fin ud, og det ser ud som om, at du er opmærksom på at du gradvist skal øge ham i skemad - både i mængde, men også i antallet af måltider. Det vil ofte være en god idé at starte med grød til frokost, og når det fungerer, så gå igang med grøntsagsmos til aften. Når han kan spise ½-¾ dl. grød og mos, så introduceres grøden om morgenen. Og når det fungerer, så introduceres mellemmåltiderne. Jeg tænker, at du sandsynligvis vil kunne nå den beskrevne dagsplan i løbet af 6 måneders alderen. Eneste kommentar derudover er, at jeg vil anbefale dig, at du ikke ammer ham både kl 04/05 og og 06.30. Jeg vil faktisk anbefale dig, at du stopper med at amme kl. 06.30. Det vil give mere appetit til at kunne indtage morgengrød og dermed få ekstra mæthed fra morgenstunden. Og 6 amninger i døgnet lige nu er meget fint.
Når han bliver 7 måneder vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at fjerne amningerne formiddag og eftermiddag, så han i stedet netop tilbydes mellemmåltider her og vand af kop. På den måde vil amning og søvn også naturligt adskilles, og der bliver plads til mere rigtig mad i maven. I 7 måneders alderen vil 4 amninger i døgnet ofte dække hans behov for mælk - og derudover vil han i den alder være blev bedre til at drikke vand og således dække en del af sit væskebehov på den måde :)
Det betyder også, at du stille og roligt skal stoppe med konsekvent at amme ham efter hver gang han har fået skemad og i stedet lade gå 1-1.5 time, hvor han så ammes, før han puttes. Så du på den måde får skruet antallet af amninger ned og gradvist vænnet ham til ikke at bruge dig og dit bryst så meget - og dermed heller ikke bruge dig som sut igen og igen... Det er i forhold til mavekneb vigtigt, at hans mave også får ro, og det gør den ikke, hvis han både får skemad, vand, ammes og så ammes igen, før han skal sove :) Uro i maven kan også minimeres ved at holde mængden af skemad på et niveau, som sikrer ham mæthed i maven, men som ikke overfylder ham og som samtidig giver plads til mælken før lur. Det vil sige at lige nu, hvor skemaden introduceres og øges gradvidt, vil det være bedre, at du giver ham ½-¾ dl. skemad af gangen, vand af kop og så ammer ham, før han skal sove - end at han spiser 1-1.5. dl. skemad og måske afviser brystet eller ikke drikker nok.
Og ja, hvis han så er syg, hoster osv. så vil han naturligt have ekstra behov for brystet og så skrider planen, men sådan er det også nødt til at være i perioder. Det er vigtigt, at han kan få tryghed og nærhed hos dig, når han ikke er frisk. Samtidig vil den lune mælk naturligt kunne hjælpe på hans hoste, være slimløsende osv. Og hans appetit i øvrigt vil naturligt være nedsat, så det er helt fint, at du i sådanne situationer prioriterer amningerne lidt mere - men når det er sagt, så er det naturligt altid en balance, fordi du stadig gerne må udnytte hans naturlige lyst til at smage på og begynde med anden mad.
Med hensyn til sut, så gør det ikke noget, at han ikke bruger sut. Der er der mange børn som ikke gør, og han kan i stedet trøstes med masser af nærhed, kærtegn, sin silkeklud osv. Det er rigtig fint. Og ja, det kan være en god idé at I øver jer i ikke altid at give ham brystet, når han er ked af det, men i stedet netop øver at han godt kan trøstes uden at få bryst, sut eller andet i munden. Er det kun brystet som dur, så er det naturligvis sådan, men nogle gange kan han godt hjælpes videre på anden vis, som på sigt vil gøre det noget lettere for jer at hjælpe ham til at finde ro - det vil faktisk være rart for jeres dreng at kunne dette og også rart for far, at han kan komme på banen:)
Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt han skal ammes eller have panodil. Hvis han er syg og har smerter, så skal han naturligvis behandles med panodil - det kan I tale med lægen om. Hvis han føler sig urolig og utryg, så er det fint at forsøge at berolige og betrygge med nærhed, fysisk kontakt og kærtegn - og en gang imellem bruge brystet, da det naturligt er det mest trygge han kender.
Amningen midt nat fjernes i takt med at indtaget af skemad - antallet af måltider, mængden af mad og mængden af vand - øges om dagen. Det er som nævnt en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at han både spiser og drikker nok om dagen. Hvis han er super god til at spise skemad allerede nu, maven fungerer med det, og han tager rigtig godt imod det, så kan du højst sandsynligt trappe ud af amningen om natten hurtigere - hvis han har brug for lidt mere tid, før han kan spise større mængder om dagen, så vil han have behov for mælken om natten lidt længere tid. Når det så er sagt, så er det dog ofte også en god idé at forsøge at trappe lidt ud af amningen om natten, for netop at give plads til mere rigtig mad i maven om dagen. Derfor anbefaler jeg som sagt også, at du fjerner amningen kl. 06.30. Her kan du i stedet stå op og starte dagen :)
Det vindue der lukker sig - handler om mad, lysten til at spise mad, smage, putte i munden, lysten til at bruge sine kæber, begynde at gumle, tygge osv. Der er et vigtigt vindue i 7-8 måneders alderen i forhold til mad. Derfor er det vigtigt, at I her giver så meget variation som muligt, øger mængden af mad i hånden, vælger grovere grødtyper, gør mosen mere grov osv.
Med hensyn til putteritual, så lyder det rigtig fint, det I er igang med at indføre. Silkekluden osv. er super god og vil give genkendelighed og dermed tryghed på sigt. Det er dog helt naturligt, at han ikke bruger kluden bevidst, det kommer hen af vejen, men først, når han er langt ældre. Lige nu kan den dog stadig være god for ham - især hvis den dufter af dig, fordi det så minder om at ligge i din favn og tæt på dig. I må gerne bruge samme putteritual både dag og aften, så han på den måde også forberedes på, at det er sovetid. Han behøver dog ikke sove samme sted - han må f.eks. gerne sove i barnevogn om dagen og i egen seng om aftenen.
Og til sidst - med hensyn til flaske, så har han aldrig fået dette, og umiddelbart er der ikke grund til at introducere den. Hvis han vil have den, når far skal passe ham, så er det fint, men ellers kan han til den tid få lidt mme af en kop før sin middagslur, når du ikke kan amme ham. I 9 måneders alderen vil han ofte trives med 3 mælkemåltider i døgnet, og det kan f.eks. godt være mme af kop før middagsluren og så amning aften og sen aften.
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring alle dine spørgsmål og tanker - rigtig meget held og lykke med det hele :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske