Brev:
Skiftes til at putte - opfølgning
3. august 2021
Alder:
16 mdr.
Skiftes til at putte - opfølgning
Kære Helen.
Tusind tak for dit svar, hvor du skriver at 16 måneder er et godt tidspunkt at skiftes til at putte og evt ændre rutiner. Jeg følger op på det, fordi vi sagtens kan bruge flere gode råd for at få en god rutine..
Du spørger til om vi stoppede HELT med at amme for en måned siden - og ja det gjorde vi - nat amning var sidste bastion. Han er måske vedholdende men søger ikke som sådan brystet mere at han lige skal være helt sikker på at det ikke er en mulighed - peger og siger nej mælk. Han har tydeligvis savnet mig - var begyndt at kalde på mig når Far puttede. O den må har jeg været helt væk - sovet på sofaen - om natten.
I går viste det sig at han var lidt i chok over at jeg tog ham om natten - græd og græd og endte med at vi begge måtte tage ham ind i stuen. Lidt i tvivl om det kan have været søvn skræk. Vores putter utide nu er bare at han får børstet tænder, ren ble på og så sigen godnat til storesøster og den forælder der ikke putter i stuen. Det sidste nægter han som regel. Han har brugt samme strategi da han startede vuggestue - han nægter simpelthen at sige farvel. Han bliver puttet i vores seng og lagt i sin egen når han først sover. Det stammer fra da jeg ammede. Vi har prøvet at lægge ham i tremmeseng og en enkelt gang vil han selv derover - et lidt 'halsbrækkende' eventyr -stor af sin alder (22 Kh 90 cm) og kaster sig rundt indtil han finder ro. Han finder ikke ro i tremmesengen -for lidt plads og han slår sig konstant. Her hører det evt med at han havde for meget vand i maven da jeg var gravid - så han har været vant til masser af plads.
Da jeg ammede faldt han tit i søvn med det samme - andre gange ikke og så legede vi men blev i sengen sang en sang og ammede igen. Sommetider med en 'godnat-runde og se set er mørkt udenfor ' i stuen. Det har vi beholdt uden amning. Men han forstår ikke det med at komme ind i stuen så det prøver vi at undgå....
Som det er lige nu kalder han på den anden forælder og sin søster, vinker og siger hej, leger, læser bog og kaster sig rundt til han sover når det er mig. Far lægger ham ned i arm så han ligger stille men hvis jeg gør det skriger han og vil ikke. Kravler på arm og vil op at gå rundt med mig. Hat prøvet at gå rundt i soveværelset men han vil ud -eller op og se ud af vinduet som han plejede når han ventede på at Far kom hjem fra job.
Ja det var en lang smøre - håbet på gode forslag til hvordan vi kan gøre det trygge og nemmere så han får din søvn..
På forhånd tak,
Stina