Skiftes til at putte - opfølgning

3. august 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Skiftes til at putte - opfølgning

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar, hvor du skriver at 16 måneder er et godt tidspunkt at skiftes til at putte og evt ændre rutiner. Jeg følger op på det, fordi vi sagtens kan bruge flere gode råd for at få en god rutine..

Du spørger til om vi stoppede HELT med at amme for en måned siden - og ja det gjorde vi - nat amning var sidste bastion. Han er måske vedholdende men søger ikke som sådan brystet mere at han lige skal være helt sikker på at det ikke er en mulighed - peger og siger nej mælk. Han har tydeligvis savnet mig - var begyndt at kalde på mig når Far puttede. O den må har jeg været helt væk - sovet på sofaen - om natten.

I går viste det sig at han var lidt i chok over at jeg tog ham om natten - græd og græd og endte med at vi begge måtte tage ham ind i stuen. Lidt i tvivl om det kan have været søvn skræk. Vores putter utide nu er bare at han får børstet tænder, ren ble på og så sigen godnat til storesøster og den forælder der ikke putter i stuen. Det sidste nægter han som regel. Han har brugt samme strategi da han startede vuggestue - han nægter simpelthen at sige farvel. Han bliver puttet i vores seng og lagt i sin egen når han først sover. Det stammer fra da jeg ammede. Vi har prøvet at lægge ham i ...

Annonce

... tremmeseng og en enkelt gang vil han selv derover - et lidt 'halsbrækkende' eventyr -stor af sin alder (22 Kh 90 cm) og kaster sig rundt indtil han finder ro. Han finder ikke ro i tremmesengen -for lidt plads og han slår sig konstant. Her hører det evt med at han havde for meget vand i maven da jeg var gravid - så han har været vant til masser af plads.

Da jeg ammede faldt han tit i søvn med det samme - andre gange ikke og så legede vi men blev i sengen sang en sang og ammede igen. Sommetider med en 'godnat-runde og se set er mørkt udenfor ' i stuen. Det har vi beholdt uden amning. Men han forstår ikke det med at komme ind i stuen så det prøver vi at undgå....

Som det er lige nu kalder han på den anden forælder og sin søster, vinker og siger hej, leger, læser bog og kaster sig rundt til han sover når det er mig. Far lægger ham ned i arm så han ligger stille men hvis jeg gør det skriger han og vil ikke. Kravler på arm og vil op at gå rundt med mig. Hat prøvet at gå rundt i soveværelset men han vil ud -eller op og se ud af vinduet som han plejede når han ventede på at Far kom hjem fra job.

Ja det var en lang smøre - håbet på gode forslag til hvordan vi kan gøre det trygge og nemmere så han får din søvn..

På forhånd tak,
Stina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder