Svar: Skiftes til at putte - opfølgning
3. august 2021
Alder:
16 mdr.
Kære Stina
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og jeg vil naturligvis gerne svare på dine opfølgende spørgsmål :)
Det er super, at I er stoppet helt med amning. Får han et godnatmåltid i stedet, ellers kunne I overveje, om han skal tilbydes lidt at spise og drikke, før han bliver puttet. Det må gerne være rester fra aftensmaden, et sammenklappet stykke rugbrød med lidt pålæg, en portion havregryn, banan eller hvad I nu tænker kunne passe.
Han vil kunne få et bad om aftenen, efterfulgt af et godnatmåltid, og den der giver ham godnatmåltidet kan sidde og læse lidt bog eller lignende højt imens. Derefter skal der børstes tænder, og så kan den der putter gå sammen med ham i soveværelset og lægge sig med ham i dobbeltsengen, da det lyder som om, at det er dette, som fungerer bedst lige nu. I kan overveje, om der skal siges godnat i stuen, eller om det er bedre at putte ham og den der så ikke bliver ved sengekanten kommer ind, kysser godnat og går så igen. Du nævner, at han har spurgt efter dig, når far har puttet, og her vil det være godt, hvis du netop kommer ind, kysser godnat, putter dynen lidt om ham osv. Men naturligt holder fast i at "far læser for dig i dag" og at det stadig er far der putter, men at du godt kan komme ind og sige godnat.
Hvis han nægter at sige godnat, så kan du stadig godt sige godnat til ham. Når han kalder på dig, så er det naturligt, at du går ind og siger godnat til ham - også selvom du så går igen :) Hvis han kalder meget på dig imens far sidder hos ham, så må far gerne sige f.eks. "mor er lige i stuen", "mor kommer og siger godnat om lidt", "nu læser jeg for dig og så kommer mor bagefter" eller lignende. Så jeres dreng hører, at far naturligt anerkender behovet for at sige godnat til dig, men stadig holder fast i at far kan putte.
I behøver ikke putte helt på samme måde. Hvis det fungerer for far, at holde jeres dreng i arm, så er det fint at far gør sådan. Du kan måske i stedet sidde ved siden af ham, imens han ligger ned og lytter til historien, som du læser højt. Eller du kan synge godnatsang for ham eller lignende. I må meget gerne indføre putteritual på denne måde, som gør at han på sigt kan blive puttet i sin tremmeseng med netop samme ritual. Alt skal så vidt muligt være, som det plejer. Eneste forskel vil være, at han ikke længere ligger i jeres seng men i egen seng.
I må også vurdere, hvem der skal hjælpe ham om natten. Måske forvirrer det ham, hvis han er puttet af den ene og den anden så kommer ind om natten, så det er nødt til at være samme person - og I må så skiftes til at have putte/nattetjansen. Måske har han netop brug for, at det er den anden af jer, som kommer om natten, netop fordi han ikke er puttet af den person.. Han kan jo ikke sige, hvad hans behov er, så her er I nødt til at forsøge jer lidt frem.
Og så skal I naturligvis være sikre på at puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt, at I ikke putter ham før han er parat til at finde ro og overgive sig til søvnen. Med den alder han har, så vil han have behov for ca. 13-13.5 times søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at han sover f.eks. 2-2.5 times middagslur og 11 timer om natten. Det betyder, at hvis han f.eks. står op kl 07 og sover mellem 12-14/14.30, så skal han puttes omkring kl 20.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske