Svar: Skiftes til at putte - opfølgning

3. august 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Kære Stina

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og jeg vil naturligvis gerne svare på dine opfølgende spørgsmål :)

Det er super, at I er stoppet helt med amning. Får han et godnatmåltid i stedet, ellers kunne I overveje, om han skal tilbydes lidt at spise og drikke, før han bliver puttet. Det må gerne være rester fra aftensmaden, et sammenklappet stykke rugbrød med lidt pålæg, en portion havregryn, banan eller hvad I nu tænker kunne passe.

Han vil kunne få et bad om aftenen, efterfulgt af et godnatmåltid, og den der giver ham godnatmåltidet kan sidde og læse lidt bog eller lignende højt imens. Derefter skal der børstes tænder, og så kan den der putter gå sammen med ham i soveværelset og lægge sig med ham i dobbeltsengen, da det lyder som om, at det er dette, som fungerer bedst lige nu. I kan overveje, om der skal siges godnat i stuen, eller om det er bedre at putte ham og den der så ikke bliver ved sengekanten kommer ind, kysser godnat og går så igen. Du nævner, at han har spurgt efter dig, når far har puttet, og her vil det være godt, hvis du netop kommer ind, kysser godnat, putter dynen lidt om ham osv. Men naturligt holder fast i at "far læser for dig i dag" og at det stadig er far der putter, men at du godt kan komme ind og sige godnat.

Hvis han nægter at sige godnat, så kan du stadig godt sige godnat til ham. Når han kalder på dig, så er det naturligt, at du går ind og siger godnat til ham - også selvom du så går igen :) Hvis han kalder meget på dig imens far sidder hos ham, så må far gerne sige f.eks. "mor er lige i stuen", "mor kommer og siger godnat om lidt", "nu læser jeg for dig og så kommer mor bagefter" ...

Annonce

... eller lignende. Så jeres dreng hører, at far naturligt anerkender behovet for at sige godnat til dig, men stadig holder fast i at far kan putte.

I behøver ikke putte helt på samme måde. Hvis det fungerer for far, at holde jeres dreng i arm, så er det fint at far gør sådan. Du kan måske i stedet sidde ved siden af ham, imens han ligger ned og lytter til historien, som du læser højt. Eller du kan synge godnatsang for ham eller lignende. I må meget gerne indføre putteritual på denne måde, som gør at han på sigt kan blive puttet i sin tremmeseng med netop samme ritual. Alt skal så vidt muligt være, som det plejer. Eneste forskel vil være, at han ikke længere ligger i jeres seng men i egen seng.

I må også vurdere, hvem der skal hjælpe ham om natten. Måske forvirrer det ham, hvis han er puttet af den ene og den anden så kommer ind om natten, så det er nødt til at være samme person - og I må så skiftes til at have putte/nattetjansen. Måske har han netop brug for, at det er den anden af jer, som kommer om natten, netop fordi han ikke er puttet af den person.. Han kan jo ikke sige, hvad hans behov er, så her er I nødt til at forsøge jer lidt frem.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal I naturligvis være sikre på at puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt, at I ikke putter ham før han er parat til at finde ro og overgive sig til søvnen. Med den alder han har, så vil han have behov for ca. 13-13.5 times søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at han sover f.eks. 2-2.5 times middagslur og 11 timer om natten. Det betyder, at hvis han f.eks. står op kl 07 og sover mellem 12-14/14.30, så skal han puttes omkring kl 20.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.