Brev:
Vil ikke sove i vuggestuen - opfølgning
12. april 2021
Alder:
8 mdr.
Vil ikke sove i vuggestuen - opfølgning
Kære Helen.
Tak for dit svar og tanker på vores problem med at få vores datter til at sove i vuggestuen.
Vuggestuen har fået besked fra deres sundhedsplejerske at hvis hun ikke er vant til at få flaske hjemmefra skal de ikke bruge tid på at lære hende det så derfor har jeg ikke arbejdet med at få den indført derhjemme. Derudover så har vi allerede gennem tiden forsøgt med 4 forskellige flasker og tre forskellige MME samt min modermælk men hun vil ikke tage flasken.
Hun er stadig ikke begyndt at sove mere i vuggestuen og holder sine søvn til max 45 minutter af gangen - nogle gange væsentlig mindre. Hun har stadig problemer med at gå fra den første søvnfase til den næste men det kan de ikke håndtere i vuggestuen så jeg frygter at hun aldrig kommer til at sove længere tid før hun kommer ud af vanen med at vågne efter kort tid.
Der er også stadig nogle ting på hjemmefronten som kræver arbejde for at få hende til at sove bedre - især om natten da brystafhængigheden stadig er der.
Derudover er jeg dog meget i tvivl omkring udviklingen af min datters sovevaner og jeg er bange for at jeg fastholder hende i nogle rutiner som ikke længere er alderssvarende for en 8 måneder gammel baby.
Skal man gøre noget aktivt for at forlænge hendes vågen tid om dagen? Hun er vågen i 2-timers intervaller og så lægger jeg hende til at sove. Når jeg går med hende i barnevognen tager det mellem 2-10 min for hende at falde i søvn men ifølge din bog skal vågentiden være omkring 3 timer og måske lidt længere. Og hendes lure er ikke stabile men svinger meget mellem 45 min - 2 timer. Dog er eftermiddagsluren altid kun en søvnfase lang.
Jeg har lettere ved at slippe amningerne i løbet af dagen end om natten og vi har stadig vores kampe om aftenen/natten hvor hun søger brystet hver 2.-3. time. Hun græder hvis hun ikke får brystet så jeg ender altid med at tage hende op og vugge hende i søvn.
Især ved 2-3-tiden om natten kan vi ikke få hende til at sove og der har været tider hvor vi har kæmpet med gråd og utilfredshed fra hendes side i halvanden time før jeg har givet op og ammet hende. Jeg er nervøs for om hun spiser og drikker nok i løbet af dagen. Hvor meget mad og vand skal hun gennemsnitlig have om dagen?
Hun har i et stykke været lidt afvisende for maden selvom vi ved hvert måltid har flere forskellige ting til hende af både mos og mere fast mad samt ting hun kan spise med fingerne. Hun har stadig problemer med at tygge maden og synke det så for det meste bliver det bare spyttet ud. Derudover er hun også begyndt at spytte vandet hun drikker ud i stedet for at synke.
Jeg har overvejet at fjerne amningen kl 22 og så beholder den kl 1-2-tiden for at se om det kan hjælpe.
Efter hun er startet i vuggestue vil hun ikke længere sove selv om natten og i øjeblikket foretrækker hun at sove på mig hvilket jeg synes hun er blevet for stor til men jeg ønsker gerne at give hende tryghed og nærvær hvis hun har behov for det. Jeg har forsøgt at lægge hende men så kaster hun sig rundt eller vender sig rundt på maven og forsøger at komme hen til mig. Så jeg går i seng samtidig med hende men det passer mig fint når hun samtidig har mange natteamninger så får jeg stadig en del søvn men jeg savner noget partid med manden. I løbet af dagen skal der være bevægelse i barnevognen for at hun kan falde i søvn og forblive sovende så det bliver til gode gåture.
Dog synes jeg at vi er milevidt fra ønskescenariet hvor hun bliver lagt alene ned i hendes tremmeseng og hun sover natten igennem uden behov for brystet. Jeg har ingen ide om hvordan vi kommer der til eller hvornår for jeg synes hele tiden at der kommer noget i vejen som udviklingsspring, opstart i vuggestue, de obligatoriske sygdomme efter start i vuggestue etc.
Yderligere har jeg svært ved bare at lægge hende i sengen og “vente” på at hun falder i søvn selv for hun kan holde sig selv kørende i timer selvom hun er megatræt og så vil hun ikke få den nødvendige søvn.
Min egen sundhedsplejerske siger at så længe min datter oplever stress ved vuggestuen burde jeg ikke forsøge på ændringer derhjemme og vi skal føje hende lidt indtil hun falder på plads men jo ældre hun bliver, jo sværere bliver det at indføre ændringerne. Så hvor lang tid giver det mening at føje hende?
Dagsplanen har ikke ændret sig siden sidst:
Ca kl 6 står vi op.
Hun får lidt grød med frugtmos (hun spiser max 1/2 dl - ofte kun nogle skefulde) + lidt vand (hun drikker sjældent mere end 20 ml)
Ca kl 7.30 lægges hun til første lur hvor hun sover mellem 1 1/2- 2 timer
Kl 9.30 hun får lidt grønsagsmos med kød, lidt frugt eller grønsager i hånden - hun spiser max 1 dl mos
Kl 10 bliver hun kørt i vuggestuen
Her får hun noget mad og det er meget varierende hvor meget hun spiser ifølge pædagogerne
Ca kl 13 hun lægges til at sove - men vuggestuen siger hun kun sover mellem 20-40 min
Ca kl 14.30 hun får lidt grød i vuggestuen
Kl 15 afhentes hun i vuggestuen
Ca kl 15.30/16 får hun en lur om eftermiddagen - ca 1/2 time.
Kl 17/17.30 er der aftensmad - her spiser hun max 1 dl mos og nipper til den faste mad
Ca kl 19 lægges hun til natten - hun sover meget uroligt med mange opvågninger.
Ca kl 22 amning
Ca kl 1 amning
Ca kl 4 amning - her fortsætter hun med at søge brystet konstant indtil vi står op.
Der er måske lidt mange ting her og måske mest af alt frustration over at tingene ikke lykkes som jeg gerne vil have det til og man føler sig slået hjem igen og igen.
Med venlig hilsen
C