Svar: Vil ikke sove i vuggestuen - opfølgning

12. april 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære C

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage. Jeres datter er blevet lidt ældre nu, tingene ændrer sig hele tiden, og jeg vil meget gerne give lidt nye tanker med på vej:)

Uden at kende sundhedsplejerskernes retningslinjer, hvor I bor, så er jeg ret sikker på, at anbefalingen om, at det ikke er nødvendigt, at give børn flaske før middagsluren, hvis de ikke er vant til at få det, er en generelt anbefaling, som går på, at de fleste børn er 10 måneder, når de begynder i vuggestue. Jo yngre barnet er, når det starter i vuggestue, jo mere vil det naturligt have behov for mælk midt på dagen :)

Når det så er sagt, så har I jo forsøgt med flaske uden held, og jeres datter har aldrig lært at tage imod en flaske - så det vil hun naturligt ikke nu. Og det behøver hun heller ikke. Det vil dog være en god idé, hvis hun kan tilbydes lidt mme af en kop, før hun skal sove, og ellers så kan du fint amme hende 3 gange dagligt derhjemme. Netop 3 amninger vil normalt dække hendes behov for mælk med den alder hun har nu.

Og netop hendes alder spiller ind på den reaktion, som I oplever hos hende. Jeres datter brager lige nu gennem separationsfasen, og det betyder, at hun øver sig i at være mere og mere på afstand af dig - og det kan hun ikke uden at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil hun netop nu kunne være ekstra brystsøgende og have mere behov for at mærke dig tæt på, have ekstra behov for din fysiske nærhed og tætte kontakt. Og det er derfor du oplever, at hun om natten har brug for at ligge helt tæt på din mave.

Netop i 8-10 måneders alderen er separationsfasen meget tydelig, og hos jer forstærkes den af, at hun er startet i vuggestue og derfor oplever at være adskilt fra dig i løbet af dagen. Det er derfor jeres sundhedsplejerske anbefaler, at du lige nu ikke skaber for store forandringer, men at du forsøger at imødekomme hendes behov så godt som muligt derhjemme, hvilket jeg er helt enig i. Når det så er sagt, så er det godt, hvis du også kan forsøge at holde fast i nogle af de gode rutiner, som det er vigtigt at have fremadrettet, så I ikke får skabt nogle vaner nu, som I ikke kan komme væk fra senere hen, netop fordi hun jo også bliver ældre og mere bevidst.

Der er især to ting, som du skal være opmærksom på:

1. Hun skal nu lære at falde i søvn uden at have brystet i munden, og hun skal lære at sove uden brystet i munden om natten.

2. Hun skal have masser af rigtig mad hele dagen igennem og også drikke væske nok dag og aften.

Det er okay, at hun får brystet en ekstra gang, hun skal naturligt ikke være utryg og hun skal ikke forbinde det at sove meget noget som ikke er rart. Men du styrer, hvornår amningerne ligger og det er vigtigt, at du om natten sover med en t-shirt, så hun ikke har fri adgang til mælkebaren.

Hvor meget mad hun skal have er der ikke faste retningslinjer omkring, fordi børn spiser forskelligt og deres appetit kan sagtens variere fra dag til dag. Men hun skal tilbydes 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad. Og så meget gerne 3 mellemmåltider derudover - formiddag, eftermiddag og før putning om aftenen. Det vil faktisk være en god idé, at I indfører en godnatgrød nu.

Derudover så skal I nok ændre lidt på hendes rytme... Hun har sandsynligvis brug for ca. 14 timers søvn i døgnet nu. Og da hun ofte sover ca 11 timer om natten fra kl 19 til 06, så vil hun om dagen skulle sove ca 3 timer. Da hun starter dagen tidligt, er det naturligt, at hun kan have brug for 3 lure dagligt, for at dagen ikke bliver for lang for hende, men disse lure vil naturligt også være korte. Hun vil altså ikke kunne sove regere mere end hun allerede gør, og samlet når hun op på sit behov. Når du kikker på hendes søvn og korte lure i vuggestuen, så skal du altså se på det samlede søvnindtag, og hvad der er realistisk at forvente af hende lige nu. Dertil kommer at børn i separationsfasen ofte protesterer mod søvnen og ofte sover mindre end vi faktisk synes de skal - det er en periode, en fase, og det ændrer sig igen :)

Du er urolig for hendes vågenperiode om dagen - men det er helt normalt og helt okay, hvis hun ofte kun kan være vågen et par timer af gangen. Det hænger sammen med, at hun netop sove korte lure. Jo kortere lure, jo kortere vågenperiode, jo flere lure dagligt. Og så hænger det naturligt også sammen med hendes start i vuggestue og bombardement af sanser og oplevelser, som gør det ekstra svært at koble fra og som også giver ekstra drømmeaktivitet og uro, når hun sover.

Fungerer det godt for jer, hende og vuggestuen, at hun afleveres kl 10? Den rytme I har lige nu lyder umiddelbart til at karambolere lidt med den rutine, ...

Annonce

... som de normalt har i vuggestuer, og samtidig lyder det som om, at det ikke helt fungerer i forhold til hendes madindtag. Når hun spiser sparsomt i vuggestuen kan det sagtens hænge sammen med, at hun spiser grøntsagsmos med kød og fisk kl 9.30. Der er byttet om på hendes formiddagsmellemmåltid og frokost - så når vuggestuen giver frokost, så har hun naturligt kun plads til sit mellemmåltid. Det er altså en forklaring på, hvorfor de nok oplever, at hun ikke spiser særlig meget. Og den lange formiddagslur forklarer som sagt en del af, hvorfor middagsluren er kort....

I kunne derfor overveje, om hun måske ville have glæde af en rytme, hvor hun bliver afleveret tidligere i vuggestue - men det kan naturligvis være svært, da hun ofte sover sin længste lur om morgenen. I givet fald skal hun måske afleveres, og så puttes senere til en formiddagslur i stedet for en morgenlur, ligesom hendes første lur måske så også vil blive kortere og middagsluren så den længere lur... Men det afhænger helt af, hvad der vil fungere for jer og hende nu og i tiden frem. I skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer godt - og som sagt får hun samlet den mængde søvn, som hun umiddelbart har behov for :)

Jeg vil som sagt anbefale, at I om aftenen indfører en godnatgrød, og jeg vil faktisk anbefale, at I prøver at lægge et bad ind om aftenen, afslutter dette med god frottering med håndklædet, smøre hende med lidt creme, giver lidt tryk-babymassage osv. og så giver godnatgrød og putter. Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:

Aften 17.30: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også gerne lidt mad med bid og mad, som hun kan sidde med i hånden og gumle på selv. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca, kl 18.45, vand af kop. Får børstet sine tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 19-19.30. Altså måske en lille smule senere end nu, men det hjælper badet også med til :) Puttes meget gerne i egen seng her...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne inden du selv går i seng, puttes tilbage i egen seng og sover videre der

Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre.

De tre amninger kan altså godt ligge aften, sen aften og tidlig morgen - og når hun bliver 10 måneder og har vænnet sig mere til vuggestuen og er kommet nogenlunde igennem separationsfasen, så kan du udfase amningen tidlig morgen, og hun kan i 10-12 måneders alderen trives med to amninger dagligt - aften og sen aften. At amme hende aften, sen aften og tidlig morgen, vil også være en måde at imødekomme hendes ekstra behov for nærhed og tryghed netop nu.

Hvis du lige nu fornemmer, at hun ikke kan finde ro og overgive sig til søvnen om aftenen og at du derfor er nødt til at lægge dig med hende og amme hende i din seng, så gør det. MEN, sørg for at hun slipper brystet, før hun falder i søvn. Hun skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og samtidig med at hun vænner sig til at sove på denne måde, så skal du indføre en putteklud, bestemte kærtegn, en måde at berolige hende med dine hænder osv. så hun kan have dette med sig, når du så om nogle uger igen forsøger at putte hende i egen seng efter amning.

Måske kan hendes seng kobles til din seng, så hun blot rykker fysisk lidt væk fra dig, men stadig kan du berolige med dine hænder og nærhed... du kan også lade hende ligge i din seng om aftenen, når blot du sikrer dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt - og så kan du amme hende sen aften og flytte hende over i egen seng der, når du selv går i seng, så hun starter natten i egen seng.

Jeg forstår godt, at du bliver frustreret, når tingene ikke lykkes, som du gerne vil. Og jeg forstår godt, at du naturligt har brug for din nattesøvn, når du er startet på arbejde. Det er naturligt hårdt. Lillepigen har dog brug for mælken og da hun tager imod en flaske, så vil hun skulle ammes - og når I er adskilt om dagen, så vil de tre amninger skulle ligge om natten.. sådan er det nødt til at være, men det kan godt fungere. Og jeg tænker, at det kan give dig lidt ro at vide, at det er normalt og helt naturligt.

Det samme med søvnen. Når hun sover ca. 11 timer om natten og står meget tidligt op, så vil hun godt kunne have behov for 3 lure dagligt, og de vil naturligt være korte, da dagssøvnen vil skulle udgøre ca. 3 timer samlet... Igen kan det måske give mindre frustration, når du ved, at det helt normalt og naturligt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla