Brev:
Putning er blevet et problem
13. april 2021
Alder:
2 år, 3 mdr.
Putning er blevet et problem
Hej Helen.
Vi skrev for godt og vel et halv års tid siden, da vi pludselig fik putteproblemer med vores søn som da var knap 2 år. Vi fulgte dine råd og det hjalp virkelig meget! Nu er der dog gennem de sidste par måneder tegnet sig en tendens til at putning bliver en kamp for alle og han ender med at dejse om at udmattelse og nedtrykthed.
Han er nu 2 pr og 3 mdr. og han gennemgår en bragende udvikling, hvilket vi jo kan tillægge de evt. søvnproblemer. Han er en meget bevidst og følsom lille gut, som i den grad kan fortælle hvis der er noget som går ham på. Vi hører ham selvfølgelig og forsøger bedst muligt at imødekomme hans behov.
Han er bl.a. begyndt at sige meget "det er mørkt, mor og far passer på mig, mor og far er nedenunder". Vi anerkender dette og har tænkt han måske var begyndte at blive mørkeræd, og derfor har vi købt en vågelampe, dog uden den helt store effekt. Han har altid sovet i egen seng, men 2 gange indenfor de sidste 14 dage har vi været nødt til at tage ham ind til os da han har været vågen op til 3 timer om natten. Han har aldrig ville sove hos os, men det er trods alt lykkedes os de to gange her, da vi alle har haft brug for søvn.
Vi putter ham først når han giver udtryk for at være træt, og det kan han give udtryk for kl 20 men alligevel sover han først de sidste aftener 21.30. Han vågner ind imellem selv kl 06 men ellers plejer vi at stå op kl 06.30 som fast tidspunkt i hverdag og weekender. Det eneste tidspunkt som kan variere er hans søvn til lur hvor han i dagplejen sover 2-2,5 time afhængig af behov, men han bliver absolut senest vækket konsekvens 14.30. Hjemme sover han 1,5-2 timer Max og vågner af sig selv.
Pt får han ikke mere end 9 timers søvn om natten, og han kan have dage hvor han er Max udmattet og træt. Når han kommer hjem fra dagpleje kan han godt finde på at sige lige inden aftensmaden 17.30 ca. at han er træt og vil putte. Vi har drøftet om vi skulle forsøge at putte ham der, men frygter samtidig også at han så ikke vil sove og vil op igen. Vi har været meget konsekvense med ikke at tage ham op af sengen når han først er puttet, for at han ikke lærer at det er en mulighed.
Han er en dreng som fungerer absolut bedst i faste rammer og rutiner, garanteret som de fleste på hans alder.
Efter aftensmaden liver han ofte helt op og kan sagtens holde sig kørende til kl 21, hvilket vi føler er sent når han, hvad vi tænker, er i søvn underskud. Vi har forsøgt at spise kl 17 for at se om vi så kunne putte ham hvis han bedte om det, men igen liver han helt op efter aftensmaden.
Vi har haft fast putteritual gennem mange måneder, og det eneste som der er ændret på er at han kan få vand af kop, da vi fjernede varm mælk på flaske efter sidste brev. Han kan kalde på vand flere gange, og når vi kommer med det "pjatter" han lidt med det, så man kan let føle at han snyder en. Vi fortæller ham at han skal drikke vandet, og det adlyder han. Når han er færdig ligger han sig automatisk ned og vi siger godnat igen. Vi snakker ofte dagen igennem under aftensmaden, da vi har forsøgt mens vi putter, men det virker desværre ikke helt for ham.
Det er tydeligt at han ind imellem har brug for trygheden, og vi giver ham alt det vi kan gennem dagen, leger med ham, kysser og knuser når han udviser behov. Hans behov for at være tæt med voksne er også øget i denne periode, og vi tænker det kan hænge sammen med udviklingen og at han om 2 mdr. skal være storebror, hvilket vi snakker meget om, og læser bøger om. Han kan have dage hvor han tager afstand til det, men ofte snakker han livligt om at mor har lillesøster i maven, og at de snart skal lege sammen. Om aftenen når vi har læst bog, han ligger i tremmeseng, og vi læser på skammel ved siden af, så bliver han tilbudt lidt vand, og vi kysser godnat og putter. Når bogen er slut siger han altid selv, nu skal P. sove, og vi anerkender dette. Når vi så går, går der kun få minutter så kalder han efter vand, og vi går op til ham.
Vi har en begrænsning på hvor meget væske han kan få i sengen, da han ellers ofte er våd i løbet af natten/morgenen. Det forstår han også godt når vi har sagt, at nu er der ikke mere vand. Han kan kalde efter os utroligt mange gange, og ofte når vi kommer op til ham, ligger han eller sidder i sengen, får et knus og ligger sig ned igen. Nu er han begyndt med "P. ikke sove" nogen gange, men det stopper ofte når han er så udmattet og træt at han nærmest ikke kan mere. Jo tættere han er på at udmattelse og vi ved nu går der ikke længe inden han sover, er det kalden med tårer ned af kinderne, og det er tydeligt han er ked af det, men ofte vifter han os hurtig væk igen og hvis jeg fx spørger "skal mor gå" siger han ja, men kun når han når dertil hvor han er tæt på at sove, og er helt udkørt.
Om morgenen når han vågner er han glad og frisk, selvom vi ind imellem kan se på ham at han er træt med rødme om øjenene.
Vi har forsøgt os med varmebade, men uden den store effekt heller. Det er lidt som om at uanset hvad vi gør, så er vi kommet ind i endnu en ond cirkel. Vi VED han kan falde i søvn af sig selv på ingen tid hvis han er tilstrækkelig udmattet, fx hvis vi har været på besøg hos bedsteforældre eller onkel som livligt kører ham træt, men den energi har jeg pt bare ikke at kunne køre så hårdt på.
Vi har altid skiftes meget til at putte, og pt er det den med det største overskud, og vi skiftes også til at gå op til ham om aftenen når vi kalder.
Det gør ondt helt dybt ind i hjertet at opleve ham sådan, fordi vi ved at ellers altid har haft så let ved at sove, men vi frygter samtidig at det her er det nye for ham, for det er ikke rart for nogen af os. Der kan være enkelte dage hvor det lykkedes at putte inden for 20.30 min. og det er bare en kæmpe sejr for os, men det som vi gjorde den dag fungerer ikke nødvendigvis dagen efter.
Vi kan på ingen måde greje om vi kan gøre tingene anerledes, eller om vi blot skal acceptere at det er en del af hans udvikling, men nu ville jeg forsøge at skrive til dig, fordi det hjalp så godt sidst!
Hilsen P´s forældre