Sove videre i egen seng

24. februar 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Sove videre i egen seng

Kære Helen,

Vores dejlige datter er en glad pige, der trives og imødekommer hver dag med åbne arme og store smil (selvfølgelig er der også periode med tandfrembrud etc.)

Vores udfordring er, at hun er begyndt at sove mellem os (hendes mor og far). Tidspunktet for hvornår hun kommer ind til os er blevet tidligere og tidligere på aften - derfor skriver jeg til dig nu og håber du kan guide os lidt.

Kort fortalt:
Hun kom på sit eget værelse da hun var 7 mdr. Hun har altid haft et godt sovehjerte om natten og har sovet igennem i mange mange måneder. I en lang periode sov hun også en hel nat på sit eget værelse i sin egen seng og først kom ind til os om morgen når hun var vågnet. Nogle morgner er hun kommet ind til os kl. 05/05:30 og puttet videre indtil kl. 06:30/07. Hvis det skulle ske, at hun vågnede af en træls drøm eller bare savnede os om natten Så har jeg siddet med hende på en stol, på hendes værelse, og 5 minutter efter er hun blevet lagt igen og sovet natten ud.

Vi har et fast putteritual og hun falder ALTID i søvn i hendes egen seng. Hun bliver puttet kl. 19. Nogle aftner kan hun godt ligge og snakke eller tumle lidt rundt i sengen i 45 min., for så til sidst at ligge sig ned og falder selv i søvn. Hun er aldrig ked af det derinde.

Men nu har noget ...

Annonce

... ændret sig!
Hun er stadig fin at putte og aldrig ked af at komme ind i seng. Fra ca. midt januar begyndte hun så at vågne grædende, sådan fuldstændig ulykkelig, om natten. De første dage virkede det med at tage hende op og sidde i stolen på hendes værelse. Da hun så blev ved med at være ked af det, så begyndte vi at tage hende med ind i vores seng. Her faldt hun i søvn med det samme! I starten vågnede hun kl. 3, så blev det kl. 01/02 og så kl. 00. Nu er det kl. 22/23 hver dag og hun græder, græder og græder lige indtil vi tager hende med ud på gangen ind til vores soveværelse, så falder hun til ro, og når vi ligger hende i vores seng sover hun med det samme og tungt hele natten igennem.

For os er det helt nyt at have et barn sovende i vores seng en hel nat. Vi har det sådan, at hun skal selvfølgelig have den tryghed hun har brug for og derfor lader vi hende ikke græde særlig længe inde på hendes eget værelse før vi tager hende ind. Det er jo også bare det nemmeste, fordi så sover hun videre trygt. MEN, vi er bange for at ‘ødelægge’ hendes ellers gode forhold til hende seng. Vi vil jo gerne, at hun sover i sin seng en hel nat og så kan komme ind til os og morgenhygge.

Har du nogle råd til hvordan vi kan hjælpe hende til at sove videre i sin egen seng igen?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder