Svar: Sove videre i egen seng
24. februar 2021
Alder:
16 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen - dejligt at det bare går så godt, og at jeres datter lyder til at trives :)
Jeg er helt enig med jer i, at hun naturligt skal have den tryghed og nærhed, som hun viser behov for, og derfor er det rigtig fint, at I har taget hende ind til jer om natten og give hende den trøst og ro der gjorde, at hun kunne sove videre.
Desværre ser man nogle gange, at tidspunktet for disse opvågninger rykker sig mere og mere frem og med den alder jeres datter har, så bliver det hurtigt til en vane at vågne op - og altså dermed pludselig vågne op kl 22 for at komme ind til mor og far. Og det kan jeg godt forstå, at I gerne vil væk fra. Hun har jo altid sovet i egen seng og hele familien har trivedes rigtig godt med dette :)
Det er rigtig godt, at I putter hende i egen seng om aftenen og at I holder fast i den rutine. Det er vigtigt, at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover og det lyder som om, at hun har et rigtig godt og trygt putteritual. Har hun en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller andet? Det vil være rigtig godt, hvis hun har noget, som kan fungerer som substitut for jer og jeres favn og som er der, både når hun puttes om aftenen og som derfor også kan berolige og hjælpe hende videre, når hun har sin opvågning i løbet af aftenen eller natten.
Det er også rigtig godt, at mor forsøger at få hende videre i søvnen igen. Gerne imens hun ligger i sengen, eller mor kan, som I skriver, sætte sig på en stol i værelset og så putte jeres datter tilbage i egen seng igen. Så I på den måde holder fast i, at det altså er der hun sover, når det er aften/nat - og tidlig morgen kan hun så komme ind til jer :) Også her vil putteritualet med bamse, klud, godnatsang eller lignende kunne være en stor hjælp.
Har hun en natlampe? Ligger hun helt mørkt? Bag lukket dør eller? Det kan godt være, at hun har glæde af lidt lys, som gør at hun kan orientere sig. En åben dør, så hun kan høre, at I er der, kan også give ro og virke trygt... det kan I derfor også overveje, om der måske skal ændres lidt på.
Nogle forældre vælger også at tage en madras ind på gulvet på børneværelset i en periode og lægge sig der. Det gør for det første, at I med det samme kan være der, reagerer når jeres datter vågner - men det gør også, at I kan lægge jer med hende og give hende ekstra nærhed og tæt kontakt, men samtidig holde fast i, at I bliver på værelset og ikke går ud derfra om natten.
Andre gange kan det være bedre at gøre det, I faktisk gør lige nu - forsøge at få hende videre i søvnen i egen seng, og når det ikke fungerer, så tager hende ind til jer. MEN, når hun så sover godt, og I bliver irriterede over at hun ligger og rumsterer og fylder i jeres seng, så flytter I hende tilbage til egen seng igen. Da hun ikke er ældre, end hun er, så vil hun stadig ikke kunne huske, at hun har været omkring jeres seng om natten, og det at hun både falder i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen kan på sigt faktisk være med til at gøre, at hun bliver lettere at få videre i egen seng om natten, når hun har sine opvågninger der.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske