Svar: Sove videre i egen seng

24. februar 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen - dejligt at det bare går så godt, og at jeres datter lyder til at trives :)

Jeg er helt enig med jer i, at hun naturligt skal have den tryghed og nærhed, som hun viser behov for, og derfor er det rigtig fint, at I har taget hende ind til jer om natten og give hende den trøst og ro der gjorde, at hun kunne sove videre.

Desværre ser man nogle gange, at tidspunktet for disse opvågninger rykker sig mere og mere frem og med den alder jeres datter har, så bliver det hurtigt til en vane at vågne op - og altså dermed pludselig vågne op kl 22 for at komme ind til mor og far. Og det kan jeg godt forstå, at I gerne vil væk fra. Hun har jo altid sovet i egen seng og hele familien har trivedes rigtig godt med dette :)

Det er rigtig godt, at I putter hende i egen seng om aftenen og at I holder fast i den rutine. Det er vigtigt, at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover og det lyder som om, at hun har et rigtig godt og trygt putteritual. Har hun en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller andet? Det vil være rigtig godt, hvis hun har noget, som kan fungerer som substitut for jer og jeres favn og som er der, både når hun puttes om aftenen og som derfor også kan berolige og hjælpe hende videre, når hun har sin opvågning i løbet af aftenen eller natten.

Det er også rigtig godt, at mor forsøger at få hende videre i søvnen igen. Gerne imens hun ligger i sengen, eller mor kan, som I skriver, sætte sig på en stol i værelset og så putte jeres datter tilbage i egen seng igen. Så I på den måde holder fast i, at det ...

Annonce

... altså er der hun sover, når det er aften/nat - og tidlig morgen kan hun så komme ind til jer :) Også her vil putteritualet med bamse, klud, godnatsang eller lignende kunne være en stor hjælp.

Har hun en natlampe? Ligger hun helt mørkt? Bag lukket dør eller? Det kan godt være, at hun har glæde af lidt lys, som gør at hun kan orientere sig. En åben dør, så hun kan høre, at I er der, kan også give ro og virke trygt... det kan I derfor også overveje, om der måske skal ændres lidt på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle forældre vælger også at tage en madras ind på gulvet på børneværelset i en periode og lægge sig der. Det gør for det første, at I med det samme kan være der, reagerer når jeres datter vågner - men det gør også, at I kan lægge jer med hende og give hende ekstra nærhed og tæt kontakt, men samtidig holde fast i, at I bliver på værelset og ikke går ud derfra om natten.

Andre gange kan det være bedre at gøre det, I faktisk gør lige nu - forsøge at få hende videre i søvnen i egen seng, og når det ikke fungerer, så tager hende ind til jer. MEN, når hun så sover godt, og I bliver irriterede over at hun ligger og rumsterer og fylder i jeres seng, så flytter I hende tilbage til egen seng igen. Da hun ikke er ældre, end hun er, så vil hun stadig ikke kunne huske, at hun har været omkring jeres seng om natten, og det at hun både falder i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen kan på sigt faktisk være med til at gøre, at hun bliver lettere at få videre i egen seng om natten, når hun har sine opvågninger der.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.