Brev:
Opfølgning søvn og alt for mange opvågninger
6. december 2020
Alder:
16 mdr.
Opfølgning søvn og alt for mange opvågninger
Kære Helen
Tusind tak for dit sidste svar, det var meget hjælpsomt! Jeg fik straks købt godnatsangen Norly & Friends. Vi bruger slet ikke slyngevuggen længere, og vores søn har markant færre opvågninger, så det er rigtig positivt.
Vi lykkes med i en periode at vugge mindre og mindre, men vi er desværre kommet tilbage i at vugge en del igen dog uden slyngen.
Det skal siges, at min mand desværre har været sygemeldt med stress og nu nyopdaget astma, så jeg står ret alene med bl.a. putninger og nætterne, hvilket gør, at jeg nok har sværere ved at holde fast.
Putningerne tager oftest 45 min - 1 time og nogle gange længere, og er desværre ikke den hyggelige rolige tid, vi godt kunne ønske os. Putteritualet består pt. af, at vores søn stadig sover i vores seng, med mig, som vi indførte efter sidste gang vi skrev med dig, dette giver ham tydeligt tryghed.
Vi læser en bog og sætter derefter hans personlige godnatsang på og derefter slumremusik. Vores søn har svært ved overgangen fra stuen, hvor vi hygger leger til at komme ind i soveværelset, hvor han ved, at nu skal han snart sove. Dette giver sig til udtryk ved at han græder, kaster sig rundt, prøver at komme væk fra sengen, og har svært ved at finde ro. Så tænker der er noget vi skal gøre anderledes her, men har brug for hjælp til hvad.
Det får mig til at tænke på, og vi måske skulle flytte putningen tilbage på hans værelse, hvor han kan gå rundt og lege i mens vi læser/hører musik, og så han mærker mere naturligt træthed.
Vi ligger ham ned igen og igen, og nogle gange ligger vi os selv ned og lader ham rende rundt. Da dette ofte trækker ud tidsmæssigt, og han nogle gange selv bliver ret frustreret, ender jeg med at vugge ham på pilatesbold. Min søn kan også godt finde på, at sætte sig i skødet på mig eller sin far og så selv begynde at hoppe. Det virker som om, han forbinder dette med tryghed og naturligt ud fra hans erfaring, en måde at finde ro på.
Når han er faldet næsten i søvn, kan jeg flytte ham over i sengen og så vugge fx hans hofte, til han falder i søvn. Dette er nyt og en klar forbedring, og gør, at han trods alt sover markant mere sammenhængende, fremfor de konstante opvågninger før hen. Dog er det stadig ikke optimalt. Og vi/jeg ønsker hjælp til meget konkret guidning i hvad vi skal gøre anderledes, og hvad næste skridt kan være i retning af en roligere, mindre stressende og hensigtmæssig aftenputning.
Det kan nemlig også stresse mig eks. tanken om nytårsaften, at være ude hos venner, og at putningen tager så lang tid.
Vores rytme er: Vi spiser aftensmad omkring 17-17.30, vores søn får aftensgrød omkring 18.30 og han bliver puttet ca. 19.30 og plejer at vågne helt op fra natten omkring kl. 7-7.30.
I løbet af natten vågner han ofte op et par gange, nogle gangen er det nok bare at vise ham nærhed, ligge ham ned, og han finder tydeligt tryghed i, at jeg er lige ved siden af. Andre gangen oplever jeg, at den eneste måde, at få ham til at sove igen er ved, at jeg vugger ham på bolden (dette gør jeg kun når han bliver tiltagende urolig, og vågner mere og mere op).
På forhånd tusind tak for dit svar!
Venlig hilsen
Mor