Brev:
Et-årig vågner kl 5
24. juni 2020
Alder:
13 mdr.
Et-årig vågner kl 5
Hej Helen,
Vi har er problem der i perioder lader til at være tilbagevendende og vi aner ikke hvordan vi skal ændre på det.
Vores søn har de seneste 8 måneder aldrig sovet mere end 10 timer om natten, ligegyldigt hvornår han puttes. Dertil har han lange perioder, hvor han vågner kl 5, selv om han først falder i søvn kl 20-20:30. Dvs 8.5-9 timers søvn.
I gode perioder falder han i søvn kl 20 og vågner kl 4/5, men lægger sig til at sove igen og sovet til kl 06-06:30. Her den seneste månede er han holdt op med at lægge sig selv igen, og vågner kl 5 frisk som en havørn.
Jeg orker simpelthen ikke at stå op kl 5. Og da slet ikke når han først går i seng kl 20... Hvad kan jeg gøre? Tidligere har det, at putte ham tidligere på aftenen blot resulteret i, at han vågner endnu tidligere.
Han spiser generelt fint, men har i samme periode som han er begyndt at vågne tidligt spist mindre og har hyppigt afvist mad. Han har også i perioden fået en fortand og det lader tol at to andre tænder er på vej. Kan det være det? Og i så fald, er der andet at gōre end at vente til det blæser over?
Hans søvn om dagen er sjældent noget problem. Han sovet typisk 2.5-3 timer fordelt på to lure, en omkring kl 9 og en omkring kl 14:30. Han sover i en seng ved siden af vores seng og sover typisk igennem frem til kl 05. Enkelte nætter er han dog sulten og vågner grædende kl 01, hvor han får en flaske og falder til ro igen.
På værelset har vi mørklægningsgardin, men det lader ikke til at have nogen effekt.
Han har altid ligget 1-2 timer under gennemsnit når det kommer til søvn. Det er sådan set ikke et problem da han er glad, frisk og aktiv stort set hele dagen. Vi kunne bare godt tænke os at natten ikke kun varer 8-9 timer.
Hans dag ser sådan ud lige for tiden:
05:15 - vågner. Er glad og pluder løs i sin seng. vi forsøger at vente med at tage han op før kl 6, men han bliver ked af det hvis han skal vente for længe.
06:30 - får grød og friske bær. Vand af kop
08:00 - yogurt, banan og havregryn. Vand af kop
09:00 - sover 1 lur i barnevogn
10:30 - vågner
11:30 - spiser frokost. Vi prøver at give ham brødhapsere, men det er sjældent et hit. Kan dog godt lide grøntsager, frikadeller, pasta, ris, quinoa osv.
13:30 - spiser frugt og havrefras eller en bolle med ost eller yogurt med banan
14:30 - sover 2 lur i barnevogn
16:00 - vågner
17:30 - spiser aftensmad (det samme som vi)
19:00 - spiser grød, børster tænder, ble skiftes og han skifter til nattøj.
19:30 - flaske, godnathistorie, godnatsang. Falder typisk i søvn i vores seng efter at tumle runt i ca 15 min, hvorefter han flyttes over i sin egen seng og sovet typisk til kl 05. Ofte falder han dog i søvn i egen seng. Det virker ikke til at gøre nogen forskel for hans søvnmønster.
Er der noget vi kan gøre anderledes eller må vi bare gå tidligere i seng og finde os i at stå op kl 5?
Hilsen