Dagsplan for lillebror på 6 måneder

18. december 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dagsplan for lillebror på 6 måneder

Kære Helen.

Vores skønne lillebror er 6 måneder og en uge gammel. Han bliver fuldammet, vi har dog givet smagsprøver i to uger nu og jeg er i dag startet med at give ham grød før amning efter hans formiddagslur. Han er en glad dreng, stortrives og vejer lidt over 8 kilo.

Mit første spørgsmål vedrører antallet af daglige lure og det andet vedrører nattesøvnen, hvor jeg sjældent får mere end en times sammenhængende søvn.

En dagsplan ser typisk sådan her ud:

- Vågner mellem 8.15 og 9.15. Bliver ammet og kan godt finde på at sove lidt videre. Er vågen i max to timer.

- Ammes og puttes til formiddagslur mellem 10 og 11 afhængigt af hvad tid dagen er startet. Sover typisk 2-3 timer.

- Vi er i dag begyndt på grød efter lur inden han ammes. Derefter leg mv.

- Han er vågen i cirka 2 timer, ammes og puttes til eftermiddagslur. Fx ved 14-tiden, men kan godt være før eller senere afhængigt af længden af første lur. Der er enkelte dage, hvor hans første lur ikke er så lang, men så sover han bare en længere lur om eftermiddagen. De fleste dage er den lange lur dog om formiddagen og så sover han typisk en times tid om eftermiddagen.

- Vågen cirka 2 timer, ammes og puttes til dagens 3. lur. Denne lur er typisk ved 17 tiden, men kan også ligge klokken 18 eller 19 afhængigt af de andre lure. Her sover han typisk 30-45 min. Han er nem at få til at sove ved alle lure og protesterer ikke.

- Han bliver ammet og puttet til natten ved 22-23 tiden. Han vågner typisk kort tid efter og bliver så ammet fra det andet bryst. Derefter bliver han ammet to gange i løbet af natten med cirka 3 timers mellemrum og så tidlig morgen (her vågner han typisk fordi storebror på 4 år er kommet ind i dobbeltsengen om natten og han vågner ved 6-tiden).

Jeg vil gerne snart have ham over på 2 lure, da den tredje sene lur kan ligge meget sent og når han vågner efter den, så er han frisk i 3-3,5 time og går først i seng sammen med mig ved 22-23 tiden.

Vi har forsøgt at putte ham til natten ved hans 3. lur, men så vågner han typisk op og er frisk og ikke til at putte igen. De dage han først sover ret sent, kan han godt sove til 9.30.

Han sover typisk 10 timer om natten og en 4,5-5 timer i løbet af dagen. Der er nætter hvor han sover lidt mere end 10 timer og så sover han lidt mindre om dagen. Jeg tror han sover cirka 14.5-15 timer i døgnet. Om dagen sover han fint og vågner sjældent under søvnen. Han sover ude i sin barnevogn om formiddagen og om eftermiddagen og 3. lur sover han i sin lift i soveværelset.

En anden udfordring er så hans nattesøvn. Han sov ganske fint om natten indtil han var 3 måneder. Siden da har jeg stort set ikke fået noget sammenhængende nattesøvn. Han vækker mig faktisk hver time ved at han ligger og fægter rundt med arme og ben. Jeg forsøger at få ro på ham med hænderne, men det virker først, når jeg tager ham op i armene. Så falder han ofte til ro. Men når jeg forsøger at ...

Annonce

... lægge ham, så starter han ofte igen og jeg må tage ham op i armene og sådan forløber meget af natten. Særligt når jeg skal putte ham, så kan der gå rigtig lang tid før jeg kan lægge ham. Så snart han ikke er i mine arme, så begynder den motoriske uro.

Vi svøber ham i hans dyne for at få ro. Den får han så kæmpet sig ud af. Men det giver ro at vi svøber ham og at han er i favn. Jeg har også købt en tyngdepose, men synes det er svært at hans arme er fri i den og synes ikke rigtig han kan lide den (har ikke forsøgt så ihærdigt). Han har en fin bedside crip ved siden af vores seng, men det er ikke lykkedes at få ham til at sove i den. Han vågner så ofte, at jeg nærmest har givet op og bare lader ham sover tæt op ad mig i dobbeltsengen, så det er nemt at tage ham op i favnen. Der er også flere gange, hvor han ligger meget uroligt i favnen og jeg må op og gå rundt med ham for at få ro. Men det sker så stadig, at han starter forfra så snart jeg sætter mig eller lægger ham. Måske jeg skal vente til han sover tungt?

Sut vil han desværre ikke have. Jeg er meget rådvild over at han vækker mig hver time. Det virker ikke til det er pga. sult, men mere at han lige skal mærke jeg er der og han falder til ro i mine arme. Men jeg er vågen meget af natten, da det kan være svært at få ham lagt igen og ofte sover jeg mellem en halv og en hel time, og så starter han forfra. Det generer mig ikke at amme om natten, men jeg ville ønske nætterne var som de første 3 måneder, hvor han sov 2-4 timer uden afbrydelser mellem amningerne.

Hvis jeg er heldig får jeg en gang i mellem to timers sammenhængende søvn. Det er typisk når jeg er rigtig træt af den megen uro og lader ham sove oven på mig. Når han gør det, så kan han godt sove et par timer i træk.

Jeg har tænkt om det vil hjælpe at han sover i sin bedside seng, men giver op i forsøget fordi han så vågner hele tiden. Det er værst først på natten. Han sover ofte bedst tidlig morgen. Hans far står op sammen med storebror ved 6-tiden og han bliver så ammet og så sover vi 2-3 timer ekstra sammen. På det tidspunkt kan jeg ofte godt nøjes med at lægge armen om ham, når han rører lidt på sig og så sover vi videre. Det kan jeg bare ikke om natten. Det kan også være jeg bare er blevet hans sovemaskine og han hele tiden skal sikre sig at jeg er der. Han sover i hvert fald bedst liggende ovenpå mig.

Jeg frygter at vi får samme udfordringen ved at flytte ham over på 2 lure. At han vågner efter 30-45 minutter og så kan vi ikke få ro på ham igen. Det er sket de dage vi har forsøgt det, hvor han først er vågnet sent fra eftermiddagsluren.

Jeg håber du har nogle gode råd omkring dagsplan i forhold til antal lure og putning til natten og ikke mindst de mange natlige opvågninger. Til sidst vil jeg tilføje, at han ikke er vågen om natten. Han har lukkede øjne, men er bare meget urolig. Hvis jeg lader ham ligge, så begynder han at klynke og vågne op.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor